Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
01:11 14 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ministerul Finanțelor Banca de Dezvoltare a României va fi înființată. Câți bani de la bugetul de stat vor asigura capitalul inițial (DOCUMENT)

ro

14 Sep, 2022 12:53 1377 Marime text
Bani Foto PixabayMinisterul Finanțelor a publicat în transparență decizională Proiectul de Hotărâre privind organizarea și funcționarea Băncii de Dezvoltare a României.

Conform Programului de Guvernare pentru perioada 2021-2024, unul dintre obiectivele Guvernului este operaționalizarea Băncii de Dezvoltare a României (BDR). Înființarea și operaționalizarea Băncii de Dezvoltare a României este, de asemenea, prevăzută în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, în cadrul Componentei 8 - Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, Reforma 5 - Înființarea și operaționalizarea Băncii de Dezvoltare a României, cu termen de implementare trimestrul IV 2024.

BDR va fi o instituție de credit deținută 100% de statul român, prin Ministerul Finanțelor (MF), cu rol de instituție de dezvoltare care va deservi întreprinderile românești și alte entități aparținând sectorului public și privat din România, în scopul susținerii finanțării de proiecte care contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării, creșterii competitivității, inovării și creșterii economice, precum și creșterii absorbției fondurilor europene. BDR își va putea începe activitatea după emiterea unei decizii de autorizare din partea Comisiei Europene în materie de ajutor de stat și după obținerea autorizației de funcționare emise de Banca Națională a României.

Banca are ca scop sprijinirea antreprenoriatului, dezvoltarea socio-economică și regională în România prin promovarea investițiilor și facilitarea accesului la finanțare pentru beneficiarii eligibili în acele sectoare în care au fost identificate disfuncționalități ale pieței financiare și decalaje de finanțare, în baza unei analize independente ex-ante, în scopul atenuării și reducerii lor prin desfășurarea de activități de dezvoltare, în conformitate cu legislația Uniunii Europene aplicabilă și cu actul constitutiv al băncii. Astfel, obiectivele strategice ale Băncii sunt facilitarea accesului la finanțare pentru întreprinderi mici și mijlocii, asigurarea accesului la finanțare pentru proiecte de infrastructură viabile și atragerea capitalului privat în investiții, îmbunătățirea absorbției fondurilor europene și a efectului de multiplicare asociat și funcționarea ca administrator de fonduri europene și furnizarea de asistență tehnică.

Activitățile desfășurate de bancă sunt atât în nume și cont propriu, prin resursele proprii, cât și în numele și contul statului, în limita mandatului acordat de acționarul unic, prin Ministerul Finanțelor. Activitățile de dezvoltare desfășurate de către Bancă în nume și cont propriu vizează:
a) asigurarea accesului la finanțare pentru investiții strategice, a proiectelor mari de infrastructură care contribuie la dezvoltarea regională și națională, a agriculturii, a activităților de cercetare dezvoltare inovare, a proiectelor de eficiență energetică, a proiectelor de investiții din sistemul de sănătate;
b) sprijinirea accesului la finanțare pentru întreprinderi mici și mijlocii, inclusiv microîntreprinderi și cele nou înființate de tip start-up, precum și cele din domenii inovatoare; unități administrativ-teritoriale și companii de utilități publice aflate în subordinea acestora; companii de stat și alte întreprinderi; universități, institute de cercetare-dezvoltare, entități publice socio-culturale, întreprinderi sociale; alți beneficiari incluși în administrația publică;
c) furnizarea de servicii de consultanță și de asistență tehnică.

Activitatea derulată de BDR în numele și contul statului, va include:
a) implementarea și/sau administrarea de instrumente financiare finanțate din fondurile europene nerambursabile și acordarea de finanțări în cadrul fondurilor și inițiativelor de investiții la nivelul Uniunii Europene, inclusiv investiții co-finanțate de Grupul Băncii Europene de Investiții sau de alte instituții financiare internaționale;

b) reprezentarea la nivelul organelor de decizie ale Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări, activitate derulată în prezent de către Eximbank România și care va fi preluată de BDR împreună cu capitalul și fondurile aferente;
c) derularea altor activității care pot fi încredințate în mod specific băncii pe bază de mandat.

Banca va fi administrată în sistem dualist de către un Consiliu de supraveghere format din 7 membri, persoane fizice, din care cel mult 1 membru poate fi din rândul funcționarilor publici sau altor categorii de personal din cadrul autorităților sau instituțiilor publice, și un Directorat format din minim 3 membri, în conformitate cu prevederile Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Pe toată durata de funcționare a Băncii numărul membrilor Consiliului de supraveghere și al Directoratului se poate modifica prin actul constitutiv de către Adunarea generală a acționarilor. Membrii Consiliului de supraveghere sunt numiți de către adunarea generală a acționarilor, iar membrii Directoratului sunt numiți de către Consiliul de supraveghere al Băncii, cu excepția primilor membri, care sunt numiți, de către acționar, prin actul constitutiv, iar mandatul acestora va începe cu data înmatriculării Băncii la Oficiul Național al Registrului Comerțului. Durata mandatului primilor membri ai Consiliului de supraveghere este de 2 ani.

Nominalizarea primilor membri ai Consiliului de supraveghere și Directoratului se realizează de către Ministerul Finanțelor prin ordin al ministrului finanțelor și poate fi făcută în mod gradual corespunzător calendarului de implementare a activităților necesare pentru operaționalizarea BDR, urmând să producă efecte numai după acceptarea în mod expres de persoanele nominalizate.


Activitatea persoanelor nominalizate are ca scop pregătirea documentației și efectuarea demersurilor necesare obținerii aprobării de constituire a BDR ca instituție de credit și a înregistrării la Oficiul Național al Registrului Comerțului, iar prin ordinul de nominalizare se vor stabili atribuțiile și activitățile care vor fi desfășurate de către acestea, nivelul și structura remunerării din bugetul Ministerului Finanțelor, precum și drepturile și obligațiile ce le revin în vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite.

Astfel, remunerația primilor membri nominalizați ai Consiliului de supraveghere va fi formată dintr-o indemnizație fixă lunară și o primă de succes. Remunerația fixă va fi acordată în baza unui raport de activitate avizat de Președintele Consiliului de Supraveghere și Președintele Directoratului și înaintat Ministerului Finanțelor, iar prima de succes va fi acordată după obținerea acordului de constituire a Băncii din partea Băncii Naționale a României. Mandatul membrilor organelor statutare, cu excepția primilor membri, are o durată de 4 ani, aceștia putând fi realeși.

Banca va începe să funcționeze pe baza unui capital vărsat provenind de la bugetul de stat și venituri din privatizare, dar ulterior va trebui să atragă surse externe de finanțare pentru a-și extinde operațiunile. Capitalul social inițial subscris de către acționar, prin Ministerul Finanțelor, este în valoare de până la 3 miliarde lei, care se va asigura din veniturile din privatizare, cu excepția sumei reprezentând echivalentul a 10 milioane EUR, care se va plăti din bugetul de stat, în limita sumelor aprobate cu această destinație la subdiviziunea clasificației bugetare aferentă programelor cu finanțare nerambursabilă din Programul Național de Redresare și Reziliență.

Cheltuielile de înființare ale băncii, cele cu remunerarea primilor membri, cu contractarea serviciilor de audit necesare pentru auditarea situațiilor financiare previzionate ale băncii, plata costurilor cu chiria aferentă sediului băncii, inclusiv cu sigla băncii se suportă până la înregistrarea Băncii la Registrul Comerțului din bugetul Ministerului Finanțelor în limita sumei de 6,8 milioane lei, și ulterior vor fi recuperate de acționar după înființarea băncii, prin încheierea unui contract de împrumut în acest scop.

La momentul începerii funcționării, banca va prelua de la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. atribuțiile Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări, împreună cu participația la capitalul acestuia și cu fondurile aferente participării la activitatea Fondului și la acțiunile inițiate de către acționarii acestuia, în scopul promovării proiectelor avansate de România.

În secțiunea „Documente” se regăsesc proiectul și nota de fundamentare.
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii