Modificări legislative Căsătoriile vor putea fi înregistrate și online
Modificări legislative: Căsătoriile vor putea fi înregistrate și online
11 Jun, 2024 16:46
ZIUA de Constanta
1899
Marime text
Declarațiile pentru înregistrarea actelor de stare civilă, adică și a celor de căsătorie, se pot face în fața ofițerului de stare civilă, aceasta fiind metoda clasică, dar și online, în baza unei semnături electronice, potrivit unei hotărâri ce se aplică din primăvară. Totuși, în practică, acest lucru nu e deocamdată posibil, deoarece platforma ce va permite emiterea electronică a actelor de stare civilă trebuie implementată, la nivel național, până în toamnă.
HG 255/2024, aplicabilă din 31 martie, introduce normele metodologice de aplicare unitară a dispozițiilor în materie de stare civilă apărute în ultima perioadă.
Când vine vorba despre înregistrarea actelor de stare civilă, hotărârea apărută în primăvară stabilește că regula de bază rămâne valabilă, respectiv că declarațiile privind înregistrarea actelor de stare civilă se fac în fața ofițerului de stare civilă, verbal, pentru înregistrarea nașterii și decesului, și în scris, pentru căsătorie.
Apoi, prin excepție de la regula amintită, declarațiile pot fi făcute prin portalul extern dedicat în scris, respectiv prin Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), pentru înregistrarea nașterii și decesului, dar și pentru înregistrarea căsătoriei, cu condiția deținerii unei semnături electronice.
Mai precis, persoanele care vor să înregistreze online astfel de documente trebuie să se autentifice „cu certificat calificat/ certificat pentru semnătură electronică avansată emis de MAI sau au un cont valid de identificare creat de către orice SPCLEP/ primărie a unității administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite”, după cum scrie în HG 255/2024.
Toate declarațiile privind înregistrarea actelor de stare civilă, indiferent dacă sunt depuse la ofițerul stării civile sau online, vor fi înregistrate în Registrul local de intrare-ieșire, care conține numărul atribuit cererilor prin care se solicită înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă, a mențiunilor ulterioare, a dosarelor de divorț, precum și a altor cereri pe linie de stare civilă.
Potrivit hotărârii, „declarația de căsătorie se face personal, de către viitorii soți, un bărbat și o femeie, în scris, la SPCLEP sau, după caz, la primăria locului de domiciliu ori de reședință al unuia dintre ei și se publică în ziua în care a fost primită, prin afișare, în extras, la sediul primăriei, pe pagina de internet a acesteia și pe portalul SIIEASC, și după caz, la sediul primăriei unde celălalt soț are domiciliul sau reședința”.
Totuși, depunerea declarațiilor privind înregistrarea căsătoriei nu e posibilă acum prin intermediul SIIEASC, deoarece sistemul funcționează, dar este limitat la anumite operațiuni și la anumite regiuni/ localități, urmând să fie pe deplin funcțional până pe 24 septembrie 2024.
Citește și
Cum se face, în România, recunoaşterea paternităţii copilului din afara căsătoriei?
HG 255/2024, aplicabilă din 31 martie, introduce normele metodologice de aplicare unitară a dispozițiilor în materie de stare civilă apărute în ultima perioadă.
Când vine vorba despre înregistrarea actelor de stare civilă, hotărârea apărută în primăvară stabilește că regula de bază rămâne valabilă, respectiv că declarațiile privind înregistrarea actelor de stare civilă se fac în fața ofițerului de stare civilă, verbal, pentru înregistrarea nașterii și decesului, și în scris, pentru căsătorie.
Apoi, prin excepție de la regula amintită, declarațiile pot fi făcute prin portalul extern dedicat în scris, respectiv prin Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), pentru înregistrarea nașterii și decesului, dar și pentru înregistrarea căsătoriei, cu condiția deținerii unei semnături electronice.
Mai precis, persoanele care vor să înregistreze online astfel de documente trebuie să se autentifice „cu certificat calificat/ certificat pentru semnătură electronică avansată emis de MAI sau au un cont valid de identificare creat de către orice SPCLEP/ primărie a unității administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite”, după cum scrie în HG 255/2024.
Toate declarațiile privind înregistrarea actelor de stare civilă, indiferent dacă sunt depuse la ofițerul stării civile sau online, vor fi înregistrate în Registrul local de intrare-ieșire, care conține numărul atribuit cererilor prin care se solicită înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă, a mențiunilor ulterioare, a dosarelor de divorț, precum și a altor cereri pe linie de stare civilă.
Potrivit hotărârii, „declarația de căsătorie se face personal, de către viitorii soți, un bărbat și o femeie, în scris, la SPCLEP sau, după caz, la primăria locului de domiciliu ori de reședință al unuia dintre ei și se publică în ziua în care a fost primită, prin afișare, în extras, la sediul primăriei, pe pagina de internet a acesteia și pe portalul SIIEASC, și după caz, la sediul primăriei unde celălalt soț are domiciliul sau reședința”.
Totuși, depunerea declarațiilor privind înregistrarea căsătoriei nu e posibilă acum prin intermediul SIIEASC, deoarece sistemul funcționează, dar este limitat la anumite operațiuni și la anumite regiuni/ localități, urmând să fie pe deplin funcțional până pe 24 septembrie 2024.
Citește și
Cum se face, în România, recunoaşterea paternităţii copilului din afara căsătoriei?
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii