Operatorii portuari îi scriu preşedintelui Iohannis despre scandalul fără precedent din Portul Constanţa (document)
Operatorii portuari îi scriu preşedintelui Iohannis despre scandalul fără precedent din Portul Constanţa (document)
01 Apr, 2015 00:00
ZIUA de Constanta
2703
Marime text
Organizaţia patronală „Operatorul Portuar“ adresează o scrisoare deschisă preşedintelui României, Klaus Iohannis, Guvernului României, Ministerului Transporturilor şi Comisiei pentru Transporturi şi Infrastructură din Camera Deputaţilor. Scrisoarea face referire la acţiunea de protest derulată de „Operatorul Portuar“ în Portul Constanţa privind „managementul defectuos practicat de actuala conducere a CN APMC Constanţa SA la nivelul Portului Constanţa“ şi cuprinde 13 puncte critice. În acest sens, organizaţia semnalează instituţiilor menţionate ceea ce ea consideră a fi „aspecte grave de nelegalitate a actului de management promovat în cadrul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa“. Aspectele semnalate în scrisoarea deschisă de „Operatorul Portuar“ sunt legate de închirierea terenurilor de pe platforma portuară, închiriere care, în opinia organizaţiei patronale, „se realizează preferenţial şi ineficient, prin nerespectarea contractului de concesiune încheiat cu Ministerul Transporturilor“. „Nu există coerenţă în ceea ce priveşte destinaţia suprafeţelor închiriate referitor la utilizarea infrastructurii publice şi de dezvoltare a unor investiţii precum reţelele de apă, reţelele de electricitate, căi de acces rutier, feroviar, pescaje“, se menţionează în document.
Un alt aspect asupra căruia „Operatorul Portuar“ atrage atenţia în scrisoarea deschisă se referă la „neexecutarea lucrărilor de mentenanţă şi/sau de îmbunătăţire a infrastructurii domeniului portuar, respectiv neasigurarea facilităţilor contractuale pentru agenţii economici care operează în Portul Constanţa, raportat la nivelul ridicat al taxelor şi tarifelor percepute“. În aceeaşi ordine de idei, operatorii sunt de părere că tarifele percepute de CN APMC pentru asigurarea utilităţilor sunt nejustificat de mari, în condiţiile în care compania achiziţionează aceste servicii de la agenţi economici de drept privat, „la un preţ preferenţial“.
Organizaţia Patronală critică dur conducerea CN APMC pentru „lipsa oricărei viziuni de ansamblu referitoare la potenţialul de dezvoltare a Portului Constanţa“. Din acest punct de vedere, „Operatorul Portuar“ aminteşte lucrările de infrastructură „realizate haotic şi fără a ţine cont de strategia reală de dezvoltare a Portului Constanţa“, dar şi faptul că CN APMC nu ar fi realizat un demers în scopul de a stabili obiective de performanţă ce urmează să fie îndeplinite în port.
Evident, Master Planul Portului Constanţa, document extrem de mediatizat şi de controversat în ultimele luni, reprezintă, şi el, unul dintre punctele critice incluse în scrisoarea adresată preşedintelui României. „Operatorul Portuar“ susţine că CN APMC „promovează un Master Plan lipsit de viziune economică sustenabilă“ şi, mai mult, că actuala conducere a companiei a manifestat o totală lipsă de transparenţă în aducerea acestui document la cunoştinţa opiniei publice, în vederea organizării unei dezbateri publice. „Lipsă de profesionalism şi viziune economică şi de afaceri“
Nu mai puţin important, „Operatorul Portuar“ semnalează, în această scrisoare deschisă, „încheierea de contracte oneroase cu terţii, în defavoarea intereselor publice, prin favorizarea intereselor personale şi ale apropiaţilor conducerii CN APMC SA, cu efecte negative asupra întregului mediu de afaceri zonal portuar“.
Operatorii critică CN APMC-ul şi pentru „lipsa de profesionalism şi viziune economică şi de afaceri în ceea ce priveşte negocierea clauzelor contractuale care angajează şi obligă CN APMC, cu consecinţa încheierii unor contracte comerciale, pe termen mediu şi lung, cu efecte negative asupra Portului Constanţa“.
Organizaţia patronală acuză conducerea CN APMC inclusiv de „fraudarea dispoziţiilor legale privind modalităţile de asigurare a serviciilor publice de siguranţă - pilotajul şi remorcajul de manevră“, dar şi pentru lipsa de implementare a procedurii de subconcesiune.
„În ceea ce priveşte dialogul social, actuala conducere are mari carenţe. Partenerii de dialog social atât la nivel sectorial, cât şi la nivelul activităţilor de transport naval, sunt ignoraţi, până la acest moment neexistând nicio întâlnire cu aceştia. Discriminarea este promovată la nivelul contractului colectiv de muncă, prin acordarea de drepturi preferenţiale acelora care nu se împotrivesc şi sunt de acord cu orice“, se mai arată în scrisoarea deschisă semnată de „Operatorul Portuar“.
Ultimul aspect semnalat este legat de faptul că, urmare a hotărârii Curţii Constituţionale a României din 16 octombrie 2014 - care a decis că Legea nr. 216/2008, prin care un pachet de 20% din acţiunile deţinute de stat la CN APMC au fost transferate, cu titlu gratuit, de la Ministerul Transporturilor la Consiliul Local Constanţa, este neconstituţională -, administraţia publică locală nu mai poate avea un reprezentant în Consiliul de Administraţiei al companiei. „Actualul Consiliu de Administraţie al CN APMC este constituit cu încălcarea prevederilor legale“, se precizează în scrisoare. Asta pentru că Marcela Frigioiu, directorul financiar al Primăriei Constanţa, face încă parte din acest CA.
„Operatorul Portuar“ subliniază faptul că Ministerul Transporturilor nu a luat nicio măsură în scandalul dintre operatorii portuari şi actuala conducere a CN APMC, „fiind de o pasivitate totală, în pofida chestiunilor grave sesizate“.
Facem menţiunea că am încercat să aflăm un punct de vedere de la Valeriu Ionescu, directorul general al Portului Constanţa, cu privire la criticile care se aduc conducerii companiei prin această scrisoare deschisă. Până la închiderea ediţiei, acesta nu a răspuns, dar în cazul în care o va face, declaraţia sa va fi ulterior publicată.
Un alt aspect asupra căruia „Operatorul Portuar“ atrage atenţia în scrisoarea deschisă se referă la „neexecutarea lucrărilor de mentenanţă şi/sau de îmbunătăţire a infrastructurii domeniului portuar, respectiv neasigurarea facilităţilor contractuale pentru agenţii economici care operează în Portul Constanţa, raportat la nivelul ridicat al taxelor şi tarifelor percepute“. În aceeaşi ordine de idei, operatorii sunt de părere că tarifele percepute de CN APMC pentru asigurarea utilităţilor sunt nejustificat de mari, în condiţiile în care compania achiziţionează aceste servicii de la agenţi economici de drept privat, „la un preţ preferenţial“.
Organizaţia Patronală critică dur conducerea CN APMC pentru „lipsa oricărei viziuni de ansamblu referitoare la potenţialul de dezvoltare a Portului Constanţa“. Din acest punct de vedere, „Operatorul Portuar“ aminteşte lucrările de infrastructură „realizate haotic şi fără a ţine cont de strategia reală de dezvoltare a Portului Constanţa“, dar şi faptul că CN APMC nu ar fi realizat un demers în scopul de a stabili obiective de performanţă ce urmează să fie îndeplinite în port.
Evident, Master Planul Portului Constanţa, document extrem de mediatizat şi de controversat în ultimele luni, reprezintă, şi el, unul dintre punctele critice incluse în scrisoarea adresată preşedintelui României. „Operatorul Portuar“ susţine că CN APMC „promovează un Master Plan lipsit de viziune economică sustenabilă“ şi, mai mult, că actuala conducere a companiei a manifestat o totală lipsă de transparenţă în aducerea acestui document la cunoştinţa opiniei publice, în vederea organizării unei dezbateri publice.
„Lipsă de profesionalism şi viziune economică şi de afaceri“
Nu mai puţin important, „Operatorul Portuar“ semnalează, în această scrisoare deschisă, „încheierea de contracte oneroase cu terţii, în defavoarea intereselor publice, prin favorizarea intereselor personale şi ale apropiaţilor conducerii CN APMC SA, cu efecte negative asupra întregului mediu de afaceri zonal portuar“.Operatorii critică CN APMC-ul şi pentru „lipsa de profesionalism şi viziune economică şi de afaceri în ceea ce priveşte negocierea clauzelor contractuale care angajează şi obligă CN APMC, cu consecinţa încheierii unor contracte comerciale, pe termen mediu şi lung, cu efecte negative asupra Portului Constanţa“.
Organizaţia patronală acuză conducerea CN APMC inclusiv de „fraudarea dispoziţiilor legale privind modalităţile de asigurare a serviciilor publice de siguranţă - pilotajul şi remorcajul de manevră“, dar şi pentru lipsa de implementare a procedurii de subconcesiune.
„Chirii majorate arbitrar şi nefundamentat“
O problemă aparte o reprezintă chiriile şi tarifele, despre care operatorii spun că ar fi fost majorate unilateral, arbitrar şi nefundamentat.„În ceea ce priveşte dialogul social, actuala conducere are mari carenţe. Partenerii de dialog social atât la nivel sectorial, cât şi la nivelul activităţilor de transport naval, sunt ignoraţi, până la acest moment neexistând nicio întâlnire cu aceştia. Discriminarea este promovată la nivelul contractului colectiv de muncă, prin acordarea de drepturi preferenţiale acelora care nu se împotrivesc şi sunt de acord cu orice“, se mai arată în scrisoarea deschisă semnată de „Operatorul Portuar“.
Ultimul aspect semnalat este legat de faptul că, urmare a hotărârii Curţii Constituţionale a României din 16 octombrie 2014 - care a decis că Legea nr. 216/2008, prin care un pachet de 20% din acţiunile deţinute de stat la CN APMC au fost transferate, cu titlu gratuit, de la Ministerul Transporturilor la Consiliul Local Constanţa, este neconstituţională -, administraţia publică locală nu mai poate avea un reprezentant în Consiliul de Administraţiei al companiei. „Actualul Consiliu de Administraţie al CN APMC este constituit cu încălcarea prevederilor legale“, se precizează în scrisoare. Asta pentru că Marcela Frigioiu, directorul financiar al Primăriei Constanţa, face încă parte din acest CA.
„Operatorul Portuar“ subliniază faptul că Ministerul Transporturilor nu a luat nicio măsură în scandalul dintre operatorii portuari şi actuala conducere a CN APMC, „fiind de o pasivitate totală, în pofida chestiunilor grave sesizate“.
Facem menţiunea că am încercat să aflăm un punct de vedere de la Valeriu Ionescu, directorul general al Portului Constanţa, cu privire la criticile care se aduc conducerii companiei prin această scrisoare deschisă. Până la închiderea ediţiei, acesta nu a răspuns, dar în cazul în care o va face, declaraţia sa va fi ulterior publicată.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii