Opinie cu rezerve Curtea de Conturi la Primăria Albești din județul Constanța. Viceprimarul cu atribuții de primar și-a acordat spor de dificultare! (DOCUMENT)
Opinie cu rezerve: Curtea de Conturi la Primăria Albești din județul Constanța. Viceprimarul cu atribuții
09 Nov, 2024 16:31
ZIUA de Constanta
732
Marime text
- Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța a efectuat o misiune de audit financiar la UATC Albești, cu sediul în comuna Albești, str. Șoseaua Mangaliei nr. 52. Acestea au fost aprobate de către primar, în calitate de ordonator principal de credite.
- În cadrul auditului au fost verificate situațiile financiare consolidate ale UATC Albești pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023 și informațiile financiare de la 3 entități subordonate cu personalitate juridică, ordonatori terțiari de credite, aflate în subordinea/coordonarea sa.
Opinia: CU REZERVE
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către UATC Albești pentru anul 2023, au fost constatate deficiențe cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare, dar care nu sunt generalizate, după cum urmează:C.1. Plata nelegală a indemnizației pentru participarea la comisia de disciplină
S-a constatat acordarea nelegală a sumei de 160 lei, unui număr de 4 persoane, membri din comisia de cercetare disciplinară, în luna decembrie 2023. Indemnizația a fost acordată în procent de 1% din salariul de bază, iar temeiul legal în baza căruia a fost emisă dispoziția de numire și întrunire a comisiei, a fost HG nr. 1344/2007 privind Normele metodologice de organizare și funcționare a comisiilor de disciplină, Art. 17; acest articol și-a încetat aplicabilitatea din 11 iunie 2021, conform Legii nr. 153/2021, Art. 57, Cap. III, Anexa 7 pct.8.1.
Aspectele constatate influențează situațiile financiare în sensul stabilirii si raportării eronate a rezultatului patrimonial al exercițiului financiar auditat prin majorarea nelegală a cheltuielilor de personal cu suma de 160 lei, la care au fost calculate și accesorii de 14 lei.
Abaterea a fost remediată în timpul efectuării auditului, prin recuperarea integrală a prejudiciului. Nu se impun alte recomandări.
C.2. Acordarea nelegală a unui spor de dificultate viceprimarului și membrilor Comisiei pentru aplicarea legilor proprietății fondului funciar, potrivit Legii nr. 263/2006 privind aprobarea OUG nr. 209/2005 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul proprietăţii
S-a constatat acordarea nelegală a unui spor de dificultate, membrilor comisiei pentru aplicarea legilor proprietății fondului funciar, potrivit Legii nr. 263/2006. În comisie a fost nominalizat și viceprimarul cu atribuții de primar, în calitate de președinte al Comisiei.
A fost acordată nelegal suma netă de 45.996 lei, celor 6 persoane salariate ale entității auditate, (în perioada februarie- august 2023) deși prin adresa de la Instituția Prefectului nr. 16277/25.07.2023 (înregistrată la UATC Albești sub nr. 7154/01.08.2023) se apreciază că dispoziția 81/24.02.2023 a fost emisă cu încălcarea art. 7 lit. d) din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fondurile publice și a art. II al.1 din Legea Nr. 263/2006. 2
Acordarea sporului de 25 % din salariul brut, membrilor comisiei de fond funciar, (în baza Dispoziției nr. 81/24.02.2023) a fost nelegală. Acordarea acestui spor a continuat până în luna august 2023.
În concluzie, plata nelegală a sporului, în suma de 45.996 lei, a majorat nelegal cheltuielile/plățile iar rezultatul patrimonial nu este real.
C.3. Necalcularea, neraportarea în declarațiile lunare și neplata impozitului pe venit, a cotei de asigurări sociale de sănătate (CASS) și a contribuției de asigurări sociale (CAS) pentru contractele de activitate sportivă la Clubul Sportiv (CS) Gloria Albești, pe anul 2023
În urma auditării categoriei de operațiuni ,,Transferuri”, efectuate de UATC Albești la Clubul Sportiv ,,Gloria” Albești, s-a verificat aplicarea corespunzătoare a tratamentului fiscal pentru veniturile din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportivă, pe anul 2023.
În anul 2023, au fost făcute plăți brute în sumă totală de 353.940 lei, reprezentând contracte de activitate sportivă. Deși CS Gloria Albești avea obligația calculării și virării la bugetul unic a impozitului pe venit, a CAS și CASS, (prin stopaj la sursă), conform datelor din documentele prezentate nu rezultă că entitatea și-a îndeplinit această obligație; mai mult, nu au fost raportate nici ca obligații de plată în Declarația 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenta nominală a persoanelor asigurate“
Astfel, prin necalcularea, nedeclararea și neplata la bugetul consolidat al statului a acestor obligații fiscale, acesta a fost prejudiciat în anul 2023 cu suma de 84.339 lei, la care se adaugă dobânzi de 10.141,56 lei și penalități de 6.761,04 lei, calculate până la 15 iulie 2024.
Prin nereținerea, nedeclararea și neplata la bugetul consolidat al statului a impozitului pe venit, a CAS și CASS (datorate pentru contractele de activitate sportivă pentru care CS Gloria Albești avea obligația reținerii la sursă), bugetul consolidat al statului a fost prejudiciat.
Alte aspecte
F.1. Inventarierea patrimoniului UATC Albești nu s-a efectuat conform normelor legale în domeniu, iar la entitățile subordonate (Serviciul Comunitar de Utilități Publice (SCUP), Clubul Sportiv Gloria Albești și Școala Gimnazială Ion Creangă) nu s-a efectuat inventarierea patrimoniului.Din verificarea documentelor privind inventarierea, s-au constatat urmatoarele deficiențe: nu au fost întocmite liste de inventar separat pentru domeniul public și separat pentru domeniul privat al UATC Albești; nu au fost inventariate bunurile pe gestiuni separate (și gestionarii să confirme existența acestora și faptul că inventarierea s-a efectuat în fața lor și dacă au fost inventariate toate bunurile din gestiune); nu s-a procedat la verificarea realității soldurilor elementelor de natura activelor care nu au substanţă materială, a datoriilor, creanțelor şi capitalurilor proprii (listele de inventar sunt cele scoase/listate din evidența contabilă și sunt semnate numai de comisia de inventariere, nu și de gestionari).
La Clubul Sportiv Gloria Albești, la SCUP și la Școala Gimnazială ,, Ion Creangă” din localitate, se constată că nu s-a efectuat inventarierea pentru anul 2023.
Astfel, organizarea și efectuarea inventarierii patrimoniului la UATC Albești s-a efectuat cu încălcarea prevederilor legale, iar la entitățile subordonate sau în coordonare, nu s-a efectuat.
Aspectele constatate nu influențează situațiile financiare întocmite pentru exercițiul financiar auditat.
F.2. Nu s-a efectuat reevaluarea patrimoniului UATC Albești
UATC Albești nu a procedat la reevaluarea activelor fixe corporale potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 81/2003 privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor publice, aprobată prin Legea nr. 493/2003, cu modificările şi completările ulterioare și ale prevederilor Normelor metodologice privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe corporale aflate în patrimoniul instituţiilor publice, aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.471/2008. Ultima reevaluare a patrimoniului a fost efectuată în anul 2019.
Au fost identificate un număr de 63 de poziții de mijloace fixe, reprezentând în principal terenuri și clădiri, unde, în evidența contabilă figurează la cantitate 1 (fără a se specifica suprafața în metri pătrați) și având valori sub 2500 lei.
În concluzie, prin neefectuarea reevaluării patrimoniului UATC Albești, nu au fost respectate prevederile legale în domeniu. Iar neactualizarea valorii elementelor patrimoniale în situațiile financiare anuale conduce la afectarea imaginii reale și fidele a patrimoniului acesteia.
F.3. Neorganizarea Sistemului de Control Intern Managerial (SCIM) la nivelul UATC Albești, inclusiv la Clubul Sportiv Gloria Albești
Comisia de monitorizare, coordonare și îndrumare metodologică a implementării și dezvoltării sistemului de control intern managerial la nivelul aparatului de specialitate al primarului, nu și-a îndeplinit atribuțiile, conform OSGG nr. 600/2018, iar ordonatorul de credite nu a urmărit activitatea acesteia.
F.4. La entitățile din subordinea/coordonarea UATC Albești, nu sunt numiți gestionarii bunurilor materiale și bănești și nu sunt constituite garanții gestionare
S-a constatat că la Serviciul Comunitar de Utilități Publice (SCUP), la Școala Ion Creangă și la Clubul Sportiv Gloria Albești, nu sunt numiți prin dispoziție gestionarii bunurilor materiale și bănești, deși fiecare dintre aceste entități gestionează astfel de bunuri; nu se asigură protecția acestor gestiun prin responsabilizarea unor persoane. La Clubul Sportiv (CS) și la Școala Gimnazială nefiind efectuată inventarierea patrimoniului, nu există garanția că bunurile din evidența contabilă sunt și pe teren.7
F.5. Prezentarea în balanța de verificare a unor stocuri de combustibil, Alte materiale consumabile și Materiale de natura obiectelor de inventar, cu valori mari, neinventariate la Clubul Sportiv Gloria Albești
Din auditarea categoriei „Stocuri” s-a constatat existența unor solduri neinventariate la decembrie 2023, care nu au avut rulaj în anul auditat sau au avut rulaj debitor (intrări foarte mici).
Termenele de implementare pentru deficiențele constatate sunt cuprinse în intervalul 28.02.2025- 30.06.2025.
G. Bună guvernanță
În perioada auditată, s-a constatat că la nivelul conducerii UATC Albești există preocupare permanentă în atragerea surselor de finanțare pentru efectuarea de lucrări de investiții: Înființare rețea de distribuție gaze naturale, Înființare rețea de canalizare menajeră în comuna Albești (sat Albești și sat Arsa), Extindere rețea de canalizare menajeră în comuna Albești (sat Cotu-Văii și sat Arsa), Modernizare sistem de iluminat public în comuna Albești, Înființare centru de colectare prin aport voluntar în comuna Albesti, Sistem Video Public Comuna Albești, Amenajare Piste de biciclete în comuna Albești, Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe – Școala Gimnazială „Ion Creangă”, Comuna Albești și structurile arondate, Construire platformă Comunală pentru depozitarea și Managementului Gunoiului de Grajd în com. Albești, Înființare Grădiniță cu Program Prelungit, sat Cotu-Văii, Com.Albești.Din cele 18 proiecte aflate în diferite stadii de implementare în anul 2023, un număr de 4 proiecte au fost finalizate, urmând a se efectua recepțiile.
Având în vedere derularea contractelor menționate anterior, orice abatere de la condițiile de eligibilitate a proiectelor poate conduce la dificultăți în asigurarea finanțării din contribuția proprie, și implicit la o întârziere în implementarea proiectelor, se arată în raportul de audit financiar al Curții de Conturi pentru Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Albești care poate fi consultat integral în secțiunea „Documente”.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Comuna Albești, creanțe de peste 60.000 de euro de la contribuabili de negăsit, spune Curtea de Conturi. Raportul din 2023 (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii