Ordin, în transparență decizională „Sarea în activitatea de deszăpezire este eficientă numai pentru temperaturi la suprafața drumului mai mari de -7 grade C”
Ordin, în transparență decizională: „Sarea în activitatea de deszăpezire este eficientă numai pentru temperaturi
12 Oct, 2021 00:00
ZIUA de Constanta
2043
Marime text
- Ministerul Transporturilor dorește să clarifice, printr-un proiect de ordin, când să fie folosită sarea și când să fie folosiți compuși diverși pentru deszăpezirea drumurilor
Ministerul Transporturilor a publicat, în transparență decizională, proiectul de ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru modificarea alineatului (4) al articolului 22 din reglementarea tehnică “Normativ privind prevenirea şi combaterea înzăpezirii drumurilor publice”, indicativ AND 525-2013, aprobată prin Ordinul ministrului delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional şi investiţii străine şi al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 289/2.170/2013.
Mai exact, este vorba de ce materiale să fie folosite pentru a împrăștia pe drumurile naționale, în condiții de iarnă, când va fi cazul.
Activitatea de deszăpezire a drumurilor naționale și autostrăzilor din România este o activitate strategică, cu impact asupra siguranței utilizatorilor, reprezentând o componentă importantă a obiectului de activitate al C.N.A.I.R. - S.A., în vederea asigurării viabilității autostrăzilor și drumurilor naționale în perioada de iarnă.
În prezent activitatea de deszăpezire a drumurilor publice se realizează conform Normativului privind prevenirea și combaterea înzăpezirii drumurilor publice – Ind AND 525-2013, aprobat prin Ordinul comun nr. 289/17.06.2013, al ministrului delegat pentru proiecte de infrastructură de interes național și investiții străine și al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice, precum și conform prevederilor Ghidului privind prevenirea și combaterea lunecușului și a înzăpezirii drumurilor publice, aprobat prin Decizia Directorului General nr. 9/07.01.2009.
În Normativ, la art. 22 alin. (3) se stipuleaza că: „Pentru rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi administratorul drumului va acționa pentru prevenirea și combaterea poleiului și înzăpezirii numai cu materiale chimice (sare cu granulozitate 0 - 8 mm, soluție de sare, clorura de calciu, etc). Materialele antiderapante (cantitățile și locurile de depozitare) vor fi asigurate în stocuri minimale prevăzute în planul operativ pe timp de iarnă, urmând ca acestea să fie folosite numai acolo unde nu pot fi asigurate materialele chimice”.
Sarea (NaCl) este folosită pentru a preveni formarea gheții, pentru a înmuia gheața și zăpada, pentru a o îndepărta, cât și pentru a preveni transformarea zăpezii în gheață la temperaturi cuprinse între 0...2 0 C.
„Sarea în activitatea de deszăpezire este eficientă numai pentru temperaturi la suprafața drumului mai mari de -70 C, pentru temperaturi mai scăzute folosirea ei este chiar periculoasă. Folosirea sării este condiționată și de umiditatea aerului, în condiții de ger uscat sarea nu mai are randament”, se arată în motivarea proiectului.
În cazul depozitării necorespunzătoare, se pot forma bulgări de sare îngreunând activitatea de răspândire a acesteia.
Răspândirea sării nu este recomandată pe sectoarele de drum cu îmbrăcăminte din beton de ciment și pe sectoarele de drum cu îmbrăcăminți bituminoase afectate de fisuri, faianțări, crăpături, etc.
Acest normativ a stat la baza întocmirii documentaţiei de achiziţie a activităţii de întreţinere curentă pentru iernile 2013-2014, 2014-2015, 2015-2016, cât și pentru perioadele de iarna 2016-2020 și 2020-2024.
Încă din 2013, din diferite cauze (constrângeri bugetare, neachiziționarea instalațiilor de preparare a materialelor degivrante, consum excesiv de sare în iarna 2017-2018 care a dus la degradarea extinsă sub formă de gropi pe întreaga rețea de drumuri naționale/autostrăzi, cu consecințe directe asupra fondurilor pentru activitatea de întreținere) și până în prezent, în fiecare iarnă s-au emis Ordine privind completarea reglementarii tehnice ”Normativ privind prevenirea și combaterea înzăpezirii drumurilor publice – Indicativ AND 525-2013“, aprobată prin Ordinul ministrului delegat pentru proiecte de infrastructură de interes național și investiții străine și al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice nr. 289/2.170/2013, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 395 din data de 1 iulie 2013, prin care la art. 22, după alin. (3) a fost introdus alin. (4) care precizau că “se poate acționa, ca variantă alternativă, cu nisip în completare la cantitatea de sare necesară pentru prevenirea și combaterea înzăpezirii drumurilor naționale/autostrăzilor și pentru protejarea rețelei de la acțiunea de distrugere a acestora”.
S-a acționat cu amestec de sare și nisip, conform Ordinelor comune pe poduri, viaducte și pasaje denivelate unde existau zone sensibile de producere a lunecușului, pe rampe și pante, pe sectoare de drumuri naționale de nivel III de viabilitate, puternic fisurate și degradate sau sectoare de drumuri pietruite aflate în administrarea C.N.A.I.R. - S.A.
Facem precizarea că, pentru iarna 2021-2022, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. prin cele 7 (șapte) Direcții Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) va avea în derulare acorduri cadru care au ca obiect întreținerea curentă pe timp de iarnă, în conformitate cu reglementare tehnică “Normativul privind prevenirea și combaterea înzăpezirii drumurilor publice - Indicativ AND 525-2013”.
Având în vedere cele menționate, Ministerul Transporturilor supune spre aprobare Ordinul pentru modificarea alineatului (4) al articolului 22 din reglementarea tehnică “Normativ privind prevenirea și combaterea înzăpezirii drumurilor publice”, indicativ AND 525-2013, aprobată prin Ordinul ministrului delegat pentru proiecte de infrastructură de interes național și investiții străine și al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administratiei publice nr. 289/2.170/2013, astfel:
”(4) În iarna 2021-2022, pe drumurile publice aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., se poate acţiona, ca variantă alternativă, cu nisip în completare la cantitatea de sare necesară pentru prevenirea și combaterea înzăpezirii drumurilor naționale/autostrăzilor și pentru protejarea rețelei împotriva acțiunii de distrugere a agenților chimici. Condițiile de acționare, precum și tehnologia de aplicare, inclusiv cantitățile de materiale, se stabilesc prin decizia directorului general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A., astfel încât traficul pe drumurile naționale și autostrăzi să se desfășoare în condiții de siguranță, iar sistemul rutier, inclusiv dispozitivele de colectare și evacuare a apelor pluviale să fie exploatat în siguranță și să își păstreze caracteristicile tehnice și funcționale existente, fără să sufere degradări în urma acționării cu materiale utilizate”.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii