Ordonanţa de urgenţă privind organizarea alegerilor prezidenţiale şi a celor parlamentare, adoptată de Guvern
Ordonanţa de urgenţă privind organizarea alegerilor prezidenţiale şi a celor parlamentare, adoptată de Guvern
25 Jul, 2024 14:39
ZIUA de Constanta
1233
Marime text
Guvernul a adoptat ordonanța de urgență privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024Prin aprobarea acestui act normativ, Guvernul a stabilit un set de măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor prezidențiale și parlamentare care vor avea loc la sfârșitul acestui an, în completarea cadrului juridic general în vigoare privind alegerile în România.
De menționat că aprobarea acestor măsuri în regim de urgență a fost necesară având în vedere că în cursul acestui an, ca urmare a formulării de cereri de retragere din Corpul experților electorali, a încetat calitatea de expert electoral pentru un număr de 3.332 persoane.
Prin măsurile incluse în această ordonanță de urgență, Guvernul asigură cadrul juridic, resursele și garanțiile necesare instituțiilor și structurilor cu atribuții în procesul electoral - Autoritatea Electorală Permanentă, Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Național de Statistică, Serviciul de Telecomunicații Speciale, instituțiile prefectului, autoritățile administrației publice locale și organismele electorale – pentru a preveni orice eventuale blocaje instituționale, administrative sau financiare și a garanta desfășurarea democratică și eficientă a întregului proces electoral, cu precizarea că măsuri similare au fost adoptate și pentru alegerile desfășurate pe 9 iunie a.c.
Având în vedere calendarul celor două rânduri de alegeri care mai urmează în acest an, actul normativ prevede ca operațiunile electorale pentru Senat și Camera Deputaților să se desfășoare în aceleași secții de votare organizate pentru scrutinul prezidențial. În situații temeinic justificate, sediile secțiilor de votare utilizate la al doilea tur pentru alegerea Președintelui României și la alegerile parlamentare pot fi diferite față de cele în care se va desfășura primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale, cu condiția informării alegătorilor și accesibilității locației respective cu cel puțin 3 zile înaintea votării.
Sunt desemnate, totodată, structurile cu atribuții în asigurarea buletinelor de vot, ștampilelor și întregii logistici necesare. De asemenea, pe lângă cuantumul indemnizațiilor pentru personalul din birourile și oficiile electorale și pentru personalul care asigură suportul tehnic, atât în țară, cât și în străinătate, sunt stabilite o serie de măsuri logistice privind organizarea secțiilor de votare, predarea materialelor necesare votării către birourile electorale ale secțiilor de votare din țară și străinătate, precum și măsuri de informare a alegătorilor cu privire la recepționarea sau, după caz, nerecepționarea documentelor de vot prin corespondență de birourile electorale competente. Astfel, Autoritatea Electorală Permanentă va notifica alegătorii, prin intermediul poștei electronice, cu privire la recepționarea sau, după caz, nerecepționarea documentelor de vot prin corespondență, în această din urmă ipoteză alegătorul având posibilitatea de a-și exercita dreptul de vot la scrutinul respectiv, fizic, în cadrul secției de votare.
Transportul materialelor, documentelor și tipizatelor către și de la birourile electorale ale secțiilor de votare din țară va fi asigurat de către primari și, având în vedere perioada în care se vor desfășura procesele electorale pentru parlament, respectiv, președintele României (noiembrie - decembrie 2024), primarii municipiilor reședință de județ și/sau președinții consiliilor județene vor asigura spații interioare corespunzătoare în proximitatea birourilor electorale județene/de circumscripție, precum și a celor de sector în cazul municipiului București, respectiv, în proximitatea oficiilor electorale, pentru staționarea, în situația în care se impune, membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare și a personalului Ministerului Afacerilor Interne care asigură securitatea materialelor înaintea depunerii acestora la birourile electorale ierarhic superioare.
Executivul urmează să stabilească, prin hotărâri de guvern, modalitatea prin care aceste materiale aferente procesului electoral urmează să fie transportate, depozitate și distribuite către birourile electorale, precum și un set de măsuri tehnice pentru buna organizare a întregului proces electoral.
În ceea ce privește perioada de funcționare a birourilor electorale și pentru a elimina orice eventuale interpretări referitoare la dispozițiile legale în vigoare, Guvernul a stabilit că la alegerile pentru președintele României birourile electorale județene, ale sectoarelor municipiului București și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate își vor înceta activitatea cel mai târziu la data de 13 decembrie 2024.
În cazul alegerilor parlamentare, birourile electorale de circumscripție, birourile electorale pentru votul prin corespondență, oficiile electorale își vor înceta activitatea cel mai târziu la data de 9 decembrie 2024.
În cazuri temeinic justificate, Biroul Electoral Central poate aproba prelungirea cu câte o zi de activitate a birourilor menționate, atât la alegerile pentru președintele României, cât și la cele pentru Senat și Camera Deputaților.
De asemenea, la ambele rânduri de alegeri de la sfârșitul acestui an, birourile electorale ale secțiilor de votare îți vor înceta activitatea în ziua imediat următoare a alegerilor.
Nu în ultimul rând, la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților, pentru a se evita anularea plicului interior recepționat de biroul electoral pentru votul prin corespondență, care va conține două buletine de vot, respectiv unul pentru Senat și unul pentru Camera Deputaților, actul normativ adoptat de Guvern introduse două sau mai multe buletine de vot de același fe1, fiind clarificată astfel și orice eventuală situație similară în cazul alegerilor pentru președintele României.
Agerpres.ro
citește și:
Marilena Dragnea și Luminița Vlădescu își păstrează funcțiile în Biroul Județean al PSD Constanța
De menționat că aprobarea acestor măsuri în regim de urgență a fost necesară având în vedere că în cursul acestui an, ca urmare a formulării de cereri de retragere din Corpul experților electorali, a încetat calitatea de expert electoral pentru un număr de 3.332 persoane.
Prin măsurile incluse în această ordonanță de urgență, Guvernul asigură cadrul juridic, resursele și garanțiile necesare instituțiilor și structurilor cu atribuții în procesul electoral - Autoritatea Electorală Permanentă, Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Național de Statistică, Serviciul de Telecomunicații Speciale, instituțiile prefectului, autoritățile administrației publice locale și organismele electorale – pentru a preveni orice eventuale blocaje instituționale, administrative sau financiare și a garanta desfășurarea democratică și eficientă a întregului proces electoral, cu precizarea că măsuri similare au fost adoptate și pentru alegerile desfășurate pe 9 iunie a.c.
Având în vedere calendarul celor două rânduri de alegeri care mai urmează în acest an, actul normativ prevede ca operațiunile electorale pentru Senat și Camera Deputaților să se desfășoare în aceleași secții de votare organizate pentru scrutinul prezidențial. În situații temeinic justificate, sediile secțiilor de votare utilizate la al doilea tur pentru alegerea Președintelui României și la alegerile parlamentare pot fi diferite față de cele în care se va desfășura primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale, cu condiția informării alegătorilor și accesibilității locației respective cu cel puțin 3 zile înaintea votării.
Sunt desemnate, totodată, structurile cu atribuții în asigurarea buletinelor de vot, ștampilelor și întregii logistici necesare. De asemenea, pe lângă cuantumul indemnizațiilor pentru personalul din birourile și oficiile electorale și pentru personalul care asigură suportul tehnic, atât în țară, cât și în străinătate, sunt stabilite o serie de măsuri logistice privind organizarea secțiilor de votare, predarea materialelor necesare votării către birourile electorale ale secțiilor de votare din țară și străinătate, precum și măsuri de informare a alegătorilor cu privire la recepționarea sau, după caz, nerecepționarea documentelor de vot prin corespondență de birourile electorale competente. Astfel, Autoritatea Electorală Permanentă va notifica alegătorii, prin intermediul poștei electronice, cu privire la recepționarea sau, după caz, nerecepționarea documentelor de vot prin corespondență, în această din urmă ipoteză alegătorul având posibilitatea de a-și exercita dreptul de vot la scrutinul respectiv, fizic, în cadrul secției de votare.
Transportul materialelor, documentelor și tipizatelor către și de la birourile electorale ale secțiilor de votare din țară va fi asigurat de către primari și, având în vedere perioada în care se vor desfășura procesele electorale pentru parlament, respectiv, președintele României (noiembrie - decembrie 2024), primarii municipiilor reședință de județ și/sau președinții consiliilor județene vor asigura spații interioare corespunzătoare în proximitatea birourilor electorale județene/de circumscripție, precum și a celor de sector în cazul municipiului București, respectiv, în proximitatea oficiilor electorale, pentru staționarea, în situația în care se impune, membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare și a personalului Ministerului Afacerilor Interne care asigură securitatea materialelor înaintea depunerii acestora la birourile electorale ierarhic superioare.
Executivul urmează să stabilească, prin hotărâri de guvern, modalitatea prin care aceste materiale aferente procesului electoral urmează să fie transportate, depozitate și distribuite către birourile electorale, precum și un set de măsuri tehnice pentru buna organizare a întregului proces electoral.
În ceea ce privește perioada de funcționare a birourilor electorale și pentru a elimina orice eventuale interpretări referitoare la dispozițiile legale în vigoare, Guvernul a stabilit că la alegerile pentru președintele României birourile electorale județene, ale sectoarelor municipiului București și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate își vor înceta activitatea cel mai târziu la data de 13 decembrie 2024.
În cazul alegerilor parlamentare, birourile electorale de circumscripție, birourile electorale pentru votul prin corespondență, oficiile electorale își vor înceta activitatea cel mai târziu la data de 9 decembrie 2024.
În cazuri temeinic justificate, Biroul Electoral Central poate aproba prelungirea cu câte o zi de activitate a birourilor menționate, atât la alegerile pentru președintele României, cât și la cele pentru Senat și Camera Deputaților.
De asemenea, la ambele rânduri de alegeri de la sfârșitul acestui an, birourile electorale ale secțiilor de votare îți vor înceta activitatea în ziua imediat următoare a alegerilor.
Nu în ultimul rând, la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților, pentru a se evita anularea plicului interior recepționat de biroul electoral pentru votul prin corespondență, care va conține două buletine de vot, respectiv unul pentru Senat și unul pentru Camera Deputaților, actul normativ adoptat de Guvern introduse două sau mai multe buletine de vot de același fe1, fiind clarificată astfel și orice eventuală situație similară în cazul alegerilor pentru președintele României.
Agerpres.ro
citește și:
Marilena Dragnea și Luminița Vlădescu își păstrează funcțiile în Biroul Județean al PSD Constanța
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii