Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
22:12 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ordonanţa pentru organizarea alegerilor anticipate, atacată de Avocatul Poporului la CCR

ro

21 Feb, 2020 14:29 1900 Marime text

Avocatul Poporului a atacat la Curtea Constituţională Ordonanţa privind alegerile anticipate.

 Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională a României cu excepția de neconstituționalitate referitoare la prevederile O.U.G. nr. 26/2020 privind modificarea şi completarea unor acte normative în materia alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor, precum şi unele măsuri pentru buna organizare şi desfăşurare a alegerilor parlamentare anticipate.  
 
Avocatul Poporului atrage atenția, între altele, că modalitatea de organizare a alegerilor pentru Parlamentul României nu poate fi legiferată pe calea ordonanței de urgență, fiind împotriva întregii arhitecturi constituționale (voinței Constituantei) ca modalitatea de alegere a organului „reprezentativ suprem al poporului român” să fie dată Guvernului prin delegare. Este important de spus că, în domeniul electoral, competența Guvernului este aceea de organizare a alegerilor și de reglementare normativă a măsurilor care se impun în acest sens, și nu de stabilire efectivă a sistemului electoral național care reprezintă un drept suveran al Parlamentului.

În plus, O.U.G. nr. 26/2020 este neconstituțională, întrucât prevederile sale operează modificări în privința drepturilor electorale, pentru care Constituția interzice, în mod expres, efectuarea de modificări de ordin legislativ pe calea ordonanței de urgență. Este necesar, așadar, ca modificările reglementărilor sistemului electoral să fie făcute prin lege organică adoptată în cadrul dezbaterilor parlamentare.
 
În plus, modificarea legislației în materie de alegeri parlamentare prin ordonanța de urgență survine cu aproximativ 10 luni înaintea mandatului noului parlament și la mai puțin de 9-10 luni până la organizarea la termen a următoarelor alegeri parlamentare. Termenul este mult redus, la doar 3-4 luni, în eventualitatea organizării unor alegeri parlamentare anticipate. În consecință, Avocatul Poporului observă faptul că Guvernul nu respectă Codul bunelor practici în materie electorală, adoptat de Comisia de la Veneția, care recomandă, între altele, modificarea sistemelor de scrutin cu cel puțin un an înainte de alegeri.  
 
Pe de altă parte, din textul O.U.G. nr. 26/2020, reiese posibilitatea organizării alegerilor parlamentare anticipate la aceeași dată cu alegerile locale generale în mod excepțional în anul 2020.

În context, Avocatul Poporului menționează că legile trebuie să reglementeze pentru viitor toate situațiile posibile care se pot ivi, fără a se limita la doar una dintre ele. Or, prevederea din actul normativ susmenționat se referă doar la situația anului 2020, nereglementând posibilitatea aplicării ei și pentru alte situații posibile viitoare, ulterioare anului 2020. Acceptarea unui asemenea text ar însemna că oricând legiuitorul - inclusiv guvernul, abuzând de atributul delegării legislative - ar putea crea excepții în funcție de interesul politic de moment al organizării mai multor alegeri în aceeași dată.
 
Avocatul Poporului mai constată faptul că, prin ordonanța de urgență susmenționată s-a păstrat sistemul de vot pe liste județene de candidați, dar s-a acordat posibilitatea de exprimare a votului oriunde pe teritoriul țării. Or, acest lucru era posibil doar concomitent cu modificarea sistemului electoral cu vot pe liste naționale ale competitorilor electorali, ceea ce nu s-a realizat.
 


În fine, Avocatul Poporului atrage atenția că în textul O.U.G. nr. 26/2020 există prevederi care afectează dreptul de vot și dreptul de a fi ales, deoarece posibilitatea cetățenilor de a-și exercita dreptul de vot la orice secție de votare, indiferent de circumscripția electorală, conduce inclusiv la distorsionarea rezultatelor alegerilor prin alterarea voinței politice, exprimate prin vot, a cetățenilor circumscripțiilor electorale, al căror număr stă la baza calculului normei de reprezentare, respectiv ale căror voturi ar trebui să asigure reprezentativitatea Parlamentului.

Astfel, există posibilitatea teoretică ca un număr de voturi exprimate într-o circumscripție electorală să fie mai mare decât numărul cetățenilor rezidenți, ajungându-se la situația în care norma de reprezentare va deveni ineficientă, fapt ce va determina lezarea dreptului de a fi ales al candidaților la alegerile parlamentare.  

 Întreaga motivație pe care se bazează opinia Avocatului Poporului se regăsește pe site-ul instituției, la secțiunea Contencios constituțional – Excepții de neconstituționalitate – 2020 sau accesând link-ul http://www.avp.ro/exceptii2020/exceptia3_2020.pdf.
 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii