Ovidiu Brailoiu „Criza va tine doi - trei ani si ne vom reveni"
Ovidiu Brailoiu: „Criza va tine doi - trei ani si ne vom reveni"
Primarul oraşului Eforie a declarat că, în perioada următoare, se va face
o reevaluare a activelor, întrucât sunt mulţi cei care nu plătesc impozit la
valoarea reală
Ion Ovidiu Brăiloiu are o experienţă
în administraţia publică de 15 ani, iar din 2004 este primarul oraşului Eforie.
Anterior a ocupat, rând pe rând, funcţii în Primăria Eforie, Primăria
Constanţa, Corpul de Control din Ministerul Apelor, Pădurilor şi Mediului şi
Inspectoratul Teritorial de Construcţii, fapt ce i-a permis să acumuleze o
vastă experienţă în administraţie.
Care este sursa
predominantă de venit a primăriei pe care o conduceţi?
Sursa principală de venit constă în impozitele şi taxele pe terenuri şi
clădiri şi vânzările de concesiuni.
Care sunt primii trei mari contribuabili ai localităţii?
THR Marea Neagră, societatea care administrează Hotel Europa - Ana Hotels
şi ceilalţi investitori în turism.
Cum vă veţi
îndeplini promisiunile făcute în campanie, în condiţii de recesiune?
O să încercăm să le îndeplinim. Noi am promis că o să continuăm programele
pe care le-am început şi aşa vom face. Criza nu va ţine o viaţă. Va ţine doi -
trei ani, patru ani şi ne vom reveni.
De unde veţi atrage
fonduri, având în vedere că multe venituri proveneau până acum şi din
tranzacţii imobiliare, iar piaţa este blocată în momentul de faţă?
Tranzacţiile imobiliare şi vânzarea concesiunilor merg în continuare. Poate
a scăzut puţin interesul pentru că băncile nu au mai acordat credite ca să
poată să cumpere oamenii. Dar şi noi avem alte facilităţi. De pildă,
cumpărătorul nu mai achită într-un an, achită în trei şi, oricum, dacă ar
cumpăra de la noi, ar fi mai rentabil decât dacă ar cumpăra de pe piaţa liberă.
Câţi bani europeni aţi accesat de la începutul mandatului şi care sunt proiectele realizate cu ei?
În mandatul actual nu s-a putut accesa deocamdată nimic, tocmai aceasta este şi discuţia la nivel naţional. Participăm, însă, la proiecte cu Zona Metropolitană. Pe cei care ne conduc trebuie să-i întrebăm de ce nu s-a putut accesa nimic. Noi am depus proiecte, însă, la un moment dat, când a fost vorba despre programul de gestionare a deşeurilor mi s-a spus că am avut 82 de puncte şi a fost finanţat unul cu vreo 75 de puncte. Ne-au transmis că ne-au pus pe lista de aşteptare. Din ce s-a finanţat în sesiunea respectivă, 80% au fost la primării conduse de PNL. Probabil nu eram poziţionat cum trebuie. Nu ştiu, zic şi eu. Dacă procentul îmi arată asta, e normal să mă gândesc şi aşa. Trebuie accesate fonduri europene, însă dacă vor veni în continuare cu finanţările acestea extrem de mari, gen 40% plus TVA, va fi foarte greu şi va trebui să alegem, iar eu voi prefera să finanţez lucrările de infrastructură: utilităţi, drumuri, asigurarea de locuinţe pentru cei evacuaţi.
Câte proiecte cu fonduri post-aderare aţi reuşit să depuneţi?
Avem întocmite proiecte de extindere a utilităţilor în cartierele nou lotizate, unde am dat locuri de casă tinerilor. De asemenea, avem proiect pentru extinderea şi reabilitarea zonelor verzi. Unul dintre proiecte se pare că a ajuns la final. Avem şanse foarte mari să fie finanţat. El se referă la realizarea unui parc pe 12.000 mp în Eforie Nord, în zona Proiect 11. Vom întocmi un proiect asemănător şi pentru Eforie Sud, care să cuprindă toate zonele verzi ale oraşului.
Am mai depus un proiect pentru închiderea gropii de gunoi şi pentru gestionarea deşeurilor. Mai avem un proiect pentru creşterea funcţionării serviciilor primăriei şi pentru facilitarea colaborării între locuitori şi primărie şi un altul pentru creşterea gradului de siguranţă a cetăţenilor. Acesta din urmă, la care vom colabora cu poliţia locală şi cea naţională, prevede supravegherea zonelor aglomerate cu potenţial de producere a infracţiunilor. Alte proiecte pe care le avem în vedere sunt: construirea a încă 130 de apartamente pentru tineri, în regim de închiriere, la Eforie Sud, şi realizarea a 11 blocuri în regim de credit ipotecar. Sperăm că se va relansa creditarea, ca să ne şi apucăm de lucru. Lucrăm şi la masterplanul pentru evoluţia oraşului în următorii 15 ani ani. În ce priveşte crearea de locuri de muncă, vrem să definitivăm un parteneriat cu o societate austriacă în domeniul producţiei de termopane. Mai avem un studiu de fezabilitate pentru refacerea tuturor reţelelor de iluminat public. Noi am schimbat anii trecuţi toate corpurile de iluminat, dar, din cauză că Enel nu a mai investit nimic, trebuie schimbate toate cablurile. Urmează să punem în funcţiune şi reţeaua de iluminat public din Proiect 11, unde sunt 500 de case. După ce am alimentat cartierul pe cheltuiala noastră, a primăriei, acum facem şi iluminatul public. Investiţia totală s-a ridicat la 23 miliarde de lei vechi. Continuăm şi programul de asfaltare. A început în aprilie şi va dura până la începutul sezonului. Dacă totul merge cum ne-am propus, la sfârşitul anului terminăm cu asfaltarea.
Primăria şi Consiliul Local au început să resimtă criza?
Restrângem cheltuielile. Am finalizat organigrama şi va trebui probabil să reducem personalul cu 5-10 procente, pentru că o să reevaluăm fişele posturilor şi gradul de încărcare a organigramei, dar şi eficienţa. Problema e că în primărie salariile rămân derizorii. Noi am dori ca decizia să ne aparţină în acest sens pentru a putea fixa salariile în funcţie de eficienţă, pregătire.
Când credeţi că vom depăşi criza?
În doi - trei ani. Modul cum ne va afecta ţine şi de felul în care vom cheltui banii altora, cum sunt cei de la Uniunea Europeană.
Care este gradul de îndatorare al primăriei?
La ora asta, gradul de îndatorare este de 25 %, pe 15 ani. Faţă de nevoile pe care le avem, este puţin, faţă de cât ne putem permite să asigurăm plata în aceste momente, este destul de mult. În perioada următoare vom reevalua activele pentru că mulţi nu plătesc impozit la valoarea reală. {mos_ri:Ovidiu Brailoiu}
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp