Plafonarea soldelor militarilor din MApN ar fi neconstituțională! Organizația veteranilor din teatrele de operații sesizează Avocatul Poporului
Plafonarea soldelor militarilor din MApN ar fi neconstituțională!: Organizația veteranilor din teatrele de operații- Ordinul Militar al Veteranilor din Teatrele de Operații a emis o petiție pe care o adresează Avocatului Poporului și presei în speranța că aspecte neconstituționale dintr-o ordonanță de urgență emisă în 2020 privind plafonarea soldelor militarilor din MApN vor fi sesizate Curții Constituționale.
În conformitate cu rolul de protector al demnității militarilor veterani, asumat prin Statut, Ordinul Militar al Veteranilor din Teatrele de Operații condamnând în mod public acțiunile guvernului prin care a plafonat salariile și pensiile militarilor pe anul 2021, a comunicat Ministerului Apărării Naționale punctul său de vedere oficial și a depus sesizările sale de neconstituționalitate, Avocatului Poporului.
În sprijinul acestor aspecte de neconstituţionalitate sesizate, venim cu următoarele argumente:
Personalul activ al M.Ap.N. este plătit şi la ora actuală la nivelul anului 2009, din cauza tăierilor cu 25% din soldă şi normei de hrană, de către guvernul de atunci al României; nerespectarea prevederilor legii salarizarii unitare nr. 153/2017 , prin care urma să se ajungă la o creştere treptată, până la atingerea maximelor prevăzute, este o încălcare gravă a art. 16 din Constituţie (egalitatea în drepturi), în condiţiile în care prin Legea nr. 42/2020 care modifică Legea-cadru nr. 153/2017, alte categorii socio-profesionale au beneficiat deja de aceste creşteri (art. II / L 42/2020, personalul din cadrul Institutului pentru studierea problemelor minorităţilor naţionale, o creştere salarială de 100%; art. III / L42/2020, personalul din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul Rutier, o creştere salarială de 20%; art. IV / L42/2020, personalul din cadrul bibliotecilor naţionale şi al muzeelor de importanţă naţională, o creştere salarială de 30%).
„Art. 16 (1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi tără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege”.
Aceeaşi încălcare a art. 16 din Constituţia României, o constatăm şi în cazul pensionarilor militari, care din cauza modificării Legii nr. 223/2015 prin OUG 59 din 2017 art. VII pct. 2, nu au beneficiat de nici o indexare a pensiei în anul 2020 în mod discriminatoriu, în timp ce pensionarii civili au beneficiat de o indexare de 14%, ba mai mult, prin efectele OUG 226/2020 nu beneficiază de indexarea cu rata medie anuală a inflaţiei, în timp ce magistraţii sunt exceptaţi de la această plafonare.
Deşi art. 11 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului recomandă statelor semnatare să acorde cetăţenilor săi libertatea de asociere, inclusiv în organizaţii sindicale, statul român prin instituţiile sale în drept, nu acordă militarilor activi dreptul la organizare sindicală, încălcând astfel prevederile Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, dar şi ale art. 53 din Constituţia României:
„Art. 53. (1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav. (2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii”.
Mai mult, în mod abuziv şi cu bună-ştiinţă că militarii nu sunt reprezentaţi sindical, li s-a impus această plafonare, în baza faptului că militarii activi nu pot protesta sau lua o poziţie oficială legală.
Nu în ultimul rând, nerespectarea şi încălcarea legislaţiei în vigoare, prin plafonarea şi neplata drepturilor salariale şi a pensiilor militarilor, tensiunile create astfel în mod artificial în rândul acestei categorii socio-profesionale a militarilor, poate deveni o problemă de siguranţă naţională.
Astfel, în cazul OUG 226/2020, dar si în cazul OUG 59/2017 se încalcă art. 63 din Legea nr. 24/2002: o ordonanţă de urgenţă nu poate deroga niste prevederi stabilite într-o lege, legea fiind o norma juridică superioară ordonanţei de urgență”, precizează Prim vicepreședintele Ordinului Militar al Veteranilor din Teatrele de Operații, Manuel Vlăduț.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp