Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
22:28 24 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Politistii cer asigurari de viata si salariu pe perioada suspendarii

ro

16 Sep, 2004 00:00 965 Marime text

Consiliul National al Politistilor a inaintat MAI o serie de propuneri de modificare a legislatiei actuale * Politistii solicita elaborarea unui act normativ prin care sa beneficieze de asigurari de viata, astfel incat familiile lor sa fie despagubite in cazul in care politistul moare in misiune * Concomitent, politistii cer ca, in situatia in care sunt suspendati din functie, sa-si primeasca acele drepturi salariale reprezentand indemnizatia de grad si norma de hrana

Statutul politistului, intrat in vigoare in urma cu doi ani, a adus o serie de modificari in ceea ce priveste drepturile de care acesta beneficiaza. Bugetul de austeritate al tarii, reliefat mai ales in sumele acordate Ministerului Administratiei si Internelor, si legislatia actuala in domeniu situeaza, insa, politistul, ca sa fim sinceri, pe undeva pe la marginea societatii. La toate acestea se adauga si faptul ca, spre deosebire de celelalte categorii socio-profesionale, politistul este "defavorizat" in ceea ce priveste masurile ce se iau impotriva lui in cazul in care acesta este acuzat de - sa-i zicem - un comportament mai putin profesional. Ca urmare a acestor aspecte, Consiliul National al Politistilor, singura organizatie profesionala care, dupa demilitarizarea Politiei, reprezinta interesele acestora, a realizat un fel de "premiera" in domeniu, prin formularea oficiala a celor dintai "revendicari" adresate conducerii MAI printr-o astfel de institutie. Mai precis, in urma cu cateva zile, CNP a inaintat MAI o serie de propuneri de modificare a legislatiei actuale, prin care sa se asigure o reala protectie omului legii. Principala propunere priveste elaborarea unui proiect de hotarare de Guvern prin care politistii sa beneficieze de asigurari de viata. Acest act normativ, asteptat de politisti inca de la intrarea in vigoare a Statutului, ar fi trebuit elaborat de MAI si supus aprobarii Guvernului. Existenta acestuia ar pune capat situatiei in prezent extrem de neclare a familiei in cazul in care politistul moare in misiune sau isi pierde - partial sau total - capacitatea de munca. In astfel de cazuri, valoarea si modul de acordare a ajutorului financiar catre familia politistului mort nu sunt reglementate in mod clar de actuala legislatie. Cel mai recent exemplu in acest sens este cazul sefului de post din Rauseni, ucis zilele trecute de un infractor care a vrut sa se razbune. Politistul, casatorit si cu doi copii, nu avea asigurare medicala, iar familia sa a ramas pe drumuri. Lucru nemaiintalnit nicaieri in lumea occidentala, unde legea ii asigura politistului si familiei lui protectie in orice situatie.

Munca la negru sau la furat?

Cea de-a doua propunere a CNP vizeaza modificarea art. 65 din Legea 360/2002, referitor la situatia cadrelor MAI suspendate din functie. Potrivit legii, politistul este suspendat din functie in momentul in care actiunea penala s-a pus in miscare impotriva sa ori in momentul in care este arestat preventiv. Situatie in care omul legii este oarecum nedreptatit. Este adevarat ca acesta are un statut aparte, care il obliga la un anumit comportament in societate, in timpul serviciului si nu numai, presupunandu-se ca politistul nu are voie sa greseasca, dar situatia este vizibil injusta. In vreme ce, de exemplu, un medic acuzat de malpraxis continua sa-si exercite linistit profesia si sa-si incaseze banii din momentul punerii in miscare a actiunii penale si pana in momentul in care instanta se pronunta asupra vinovatiei sau nevinovatiei sale, politistul este "condamnat" din start. Departe de a beneficia de prezumtia de nevinovatie pe tot parcursul procesului penal, acesta este imediat pus pe liber, situatie in care nu mai primeste nici un fel de drepturi salariale pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de achitare. Procesul poate, insa, dura ani de zile, situatie in care acesta nici nu se poate angaja in alta parte pentru simplul motiv ca nu isi poate face nici macar lichidarea din politie. Ce-i ramane de facut unui politist care, sa zicem, este nevinovat, dar, fiind cercetat penal, a fost suspendat? Sa munceasca la negru sau sa fure? Comisarul sef Adrian Rapotan, presedintele Corpului Teritorial al Politistilor din Constanta si vicepresedinte al CNP, este de parere ca situatia politistilor, asa cum este ea reglementata in legislatia actuala, este departe de a fi limpede. "Este o scapare legislativa nu din rea-vointa, ci mai degraba pentru ca nu prea am avut cazuistica in domeniu. In perioada in care este suspendat, politistul nu beneficiaza de nici un fel de salariu. Daca se dovedeste ca este nevinovat, iar procesul poate dura ani de zile, isi primeste retroactiv drepturile salariale. Dar una este sa primesti in 2004, sa zicem, 10 milioane de lei, si alta este sa iei aceiasi bani peste patru ani, moment in care, din pricina inflatiei, nu mai au aceeasi valoare", precizeaza Adrian Rapotan. Clasic in acest sens este cazul politistului din Timisoara, cercetat penal si divortat, caruia fosta sotie i-a deschis dosar penal pentru abandon de familie intrucat acesta, fiind lipsit de orice venituri pe perioada procesului penal, nu avea posibilitatea de a plati pensia alimentara. In acest sens, propunerea legislativa inaintata de CNP se refera la dreptul politistilor suspendati de a beneficia de indemnizatia de grad si de norma de hrana, in asa fel incat sa se ajunga pe undeva in jurul echivalentului salariului minim pe economie. Aceasta in vreme ce in tarile din Europa un politist suspendat primeste 80% din salariu. Desi MAI nu i-a fost solicitat un termen limita pentru a formula un raspuns, comisarul Constantin Vieriu, presedintele CNP, considera ca, la fel ca in cazul oricarui cetatean, conducerea ministerului ar trebui sa raspunda in termenul legal de 30 de zile. Mai mult, presedintele MAI si-a exprimat regretul pentru faptul ca politistii au trebuit sa astepte atata timp pentru ca aceste drepturi sa fie revendicate. O alta nemultumire a cadrelor MAI este modul de calcul al salariilor, care sunt stabilite pornind de la o valoare sectoriala (suma de baza in calculul salariilor, care se inmulteste cu indicele corespunzator fiecarei functii) mai mica decat in cazul celorlalte institutii din sistemul national de aparare. Mai mult, desi, potrivit statutului politistilor, fiecare cadru trebuie platit in raport de studiile pe care le are, nu putine sunt situatiile in care fostii subofiteri de politie primesc salarii de agenti, desi sunt licentiati.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii