Preferințele românilor în materie de comunicații și sustenabilitate. Datele unui studiu
Preferințele românilor în materie de comunicații și sustenabilitate. Datele unui studiu
04 Jan, 2024 17:08
ZIUA de Constanta
810
Marime text
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a realizat un studiu privind impactul asupra mediului pe care îl au comunicaţiile electronice şi poştale pentru a identifica gradul de cunoaştere, atitudinile şi percepţiile populaţiei faţă de acţiunile pentru limitarea acestui impact.
Alegerea produselor şi serviciilor de comunicaţii prin raportare la mediu
Pentru alegerea serviciilor de comunicaţii electronice şi serviciilor poştale, preţurile şi calitatea serviciilor sunt cele mai importante, cu note de 8,7 şi, respectiv, 8,5 (pe o scală de la 1 la 10), în timp ce impactul asupra mediului primeşte o notă de 6,2 în preferinţele utilizatorilor.
63% dintre persoanele intervievate consideră că reducerea amprentei de carbon a serviciilor de comunicaţii electronice necesită în primul rând renunţarea la tehnologiile vechi, mai puţin eficiente, transmite un comunicat din partea Autorității Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii
În cazul serviciilor poştale, utilizarea ambalajelor biodegradabile (58% dintre respondenţi) şi a maşinilor electrice pentru livrare (50% dintre respondenţi) ar avea cel mai mare impact asupra amprentei de carbon. Taxarea suplimentară a serviciilor nesustenabile cu mediul ar fi acceptată de o cincime dintre respondenţi.
Respondenţii ar fi dispuşi într-o mică măsură să accepte timpi de livrare a serviciilor poştale mai lungi, media răspunsurilor fiind de 6,04 din 10.
Percepţiile privind sustenabilitatea echipamentelor de comunicaţii electronice
Majoritatea respondenţilor înlocuiesc echipamentele o dată la 4 ani sau mai rar, laptopurile/ computerele fiind păstrate cel mai mult. Deteriorarea echipamentelor este motivul pentru cea mai recentă înlocuire.
Echipamentele (telefoane inteligente, tablete, laptopuri, computere etc.) utilizate în ultimii 5 ani au fost cel mai adesea oferite rudelor/prietenilor (49%), au fost duse la reparat (47%) sau au fost reciclate (32%).
În decizia de cumpărare, 60% dintre respondenţi ar ţine cont de clasa energetică a telefonului doar în condiţiile unui preţ similar. Totodată, compensaţiile în bani sau voucherele ar influenţa pozitiv decizia de reciclare a echipamentelor electronice pentru 72% dintre respondenţi, iar predarea echipamentului vechi la primirea celui nou pentru 59% dintre respondenţi.
Informare şi responsabilitate
Respondenţii se consideră în general neinformaţi cu privire la impactul asupra mediului al produselor şi serviciilor de comunicaţii electronice şi poştale.
Marea majoritate a respondenţilor (83%) consideră că cel mai mare impact al comunicaţiilor electronice asupra mediului îl au echipamentele utilizate, iar pentru serviciile poştale, cel mai mare impact îl au ambalajele coletelor (73%).
Informaţiile primite de la familie, cunoştinţe şi prieteni sunt mai de încredere decât cele obţinute prin reţelele de socializare sau mass-media.
Majoritatea respondenţilor consideră că informaţiile privind sustenabilitatea produselor/serviciilor de comunicaţii electronice sau poştale ar trebui reglementată, utilizându-se aceleaşi standarde.
Percepţia privind impactul tehnologiei asupra activităţilor
În general, cel mai util aspect al digitalizării este conectarea cu alţi oameni (media 8,79), în special pentru respondenţii din categoria de vârstă 16-24 ani.
Respondenţii din categoriile 45-54 ani şi 65+ ani consideră că cel mai util aspect al digitalizării este accesul mai uşor la cultură sau informare (media 8,65, respectiv, 8,51).
Dintre respondenţii care utilizează internetul, cel mai mult timp este dedicat muncii (144 de minute pe zi, în medie).
Studiul de piaţă referitor la atitudinile şi percepţiile privind sustenabilitatea serviciilor de comunicaţii electronice şi serviciilor poştale a fost realizat pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional de 1.471 de respondenţi, persoane fizice cu vârste de peste 16 ani, care locuiesc în România, atât în mediul urban, cât şi în mediul rural.
Citește și:
Cercetătorii NASA fac estimări inedite! Vizat, un ''ingredient'' esenţial pentru viaţă
Alegerea produselor şi serviciilor de comunicaţii prin raportare la mediu
Pentru alegerea serviciilor de comunicaţii electronice şi serviciilor poştale, preţurile şi calitatea serviciilor sunt cele mai importante, cu note de 8,7 şi, respectiv, 8,5 (pe o scală de la 1 la 10), în timp ce impactul asupra mediului primeşte o notă de 6,2 în preferinţele utilizatorilor.
63% dintre persoanele intervievate consideră că reducerea amprentei de carbon a serviciilor de comunicaţii electronice necesită în primul rând renunţarea la tehnologiile vechi, mai puţin eficiente, transmite un comunicat din partea Autorității Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii
În cazul serviciilor poştale, utilizarea ambalajelor biodegradabile (58% dintre respondenţi) şi a maşinilor electrice pentru livrare (50% dintre respondenţi) ar avea cel mai mare impact asupra amprentei de carbon. Taxarea suplimentară a serviciilor nesustenabile cu mediul ar fi acceptată de o cincime dintre respondenţi.
Respondenţii ar fi dispuşi într-o mică măsură să accepte timpi de livrare a serviciilor poştale mai lungi, media răspunsurilor fiind de 6,04 din 10.
Percepţiile privind sustenabilitatea echipamentelor de comunicaţii electronice
Majoritatea respondenţilor înlocuiesc echipamentele o dată la 4 ani sau mai rar, laptopurile/ computerele fiind păstrate cel mai mult. Deteriorarea echipamentelor este motivul pentru cea mai recentă înlocuire.
Echipamentele (telefoane inteligente, tablete, laptopuri, computere etc.) utilizate în ultimii 5 ani au fost cel mai adesea oferite rudelor/prietenilor (49%), au fost duse la reparat (47%) sau au fost reciclate (32%).
În decizia de cumpărare, 60% dintre respondenţi ar ţine cont de clasa energetică a telefonului doar în condiţiile unui preţ similar. Totodată, compensaţiile în bani sau voucherele ar influenţa pozitiv decizia de reciclare a echipamentelor electronice pentru 72% dintre respondenţi, iar predarea echipamentului vechi la primirea celui nou pentru 59% dintre respondenţi.
Informare şi responsabilitate
Respondenţii se consideră în general neinformaţi cu privire la impactul asupra mediului al produselor şi serviciilor de comunicaţii electronice şi poştale.
Marea majoritate a respondenţilor (83%) consideră că cel mai mare impact al comunicaţiilor electronice asupra mediului îl au echipamentele utilizate, iar pentru serviciile poştale, cel mai mare impact îl au ambalajele coletelor (73%).
Informaţiile primite de la familie, cunoştinţe şi prieteni sunt mai de încredere decât cele obţinute prin reţelele de socializare sau mass-media.
Majoritatea respondenţilor consideră că informaţiile privind sustenabilitatea produselor/serviciilor de comunicaţii electronice sau poştale ar trebui reglementată, utilizându-se aceleaşi standarde.
Percepţia privind impactul tehnologiei asupra activităţilor
În general, cel mai util aspect al digitalizării este conectarea cu alţi oameni (media 8,79), în special pentru respondenţii din categoria de vârstă 16-24 ani.
Respondenţii din categoriile 45-54 ani şi 65+ ani consideră că cel mai util aspect al digitalizării este accesul mai uşor la cultură sau informare (media 8,65, respectiv, 8,51).
Dintre respondenţii care utilizează internetul, cel mai mult timp este dedicat muncii (144 de minute pe zi, în medie).
Studiul de piaţă referitor la atitudinile şi percepţiile privind sustenabilitatea serviciilor de comunicaţii electronice şi serviciilor poştale a fost realizat pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional de 1.471 de respondenţi, persoane fizice cu vârste de peste 16 ani, care locuiesc în România, atât în mediul urban, cât şi în mediul rural.
Citește și:
Cercetătorii NASA fac estimări inedite! Vizat, un ''ingredient'' esenţial pentru viaţă
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii