Privatizarea santierului naval din Tulcea, un succes
Privatizarea santierului naval din Tulcea, un succes
07 Feb, 2009 02:05
ZIUA de Constanta
8018
Marime text
Şantierul STX Europe, fostul Aker Yards Tulcea, este, în continuare, cel
mai mare angajator privat din judeţ, la aproape zece ani de privatizare.
Înfiinţată în 1976, unitatea a fost folosită la acea vreme pentru reparaţia navelor pe care România le utiliza la pescuitul oceanic. În timp, obiectivul de activitate al şantierului a fost lărgit, iar în unitate s-a început construirea şi comercializarea navelor maritime, fluviale, comerciale, tehnice şi militare, a utilajelor tehnologice şi a pieselor de schimb. Şantierul naval se ocupa, de asemenea, cu reparaţiile navale şi serviciile de asistenţă tehnică. Până în 2000, când a avut loc privatizarea, unicul şantier naval din Tulcea şi-a schimbat denumirea de trei ori. La sfârşitul lui 1999, societatea din Tulcea a înregistrat venituri de peste 39,794 milioane lei, cheltuieli de 40, 827 milioane lei, pierderile depăşind doar un milion lei. La vremea respectivă, unitatea avea circa 3.000 de salariaţi. În aprilie 2000, s-a produs privatizarea. Pachetul majoritar de acţiuni ale întreprinderii navale a fost cumpărat de la Fondul Proprietăţii de Stat de compania norvegiană Aker Brattvaag AS. Valoarea totală a tranzacţiei, care a inclus preţul a 69,99 % din acţiuni şi investiţiile tehnologice şi pentru protecţia mediului, a ajuns la 22,262 milioane de dolari. Firma din Norvegia a preluat, o dată cu acţiunile, şi datoriile societăţii, care, în 2000, depăşeau suma de 23,853 milioane lei. Conform contractului de vânzare-cumpărare, 635 de angajaţi ai şantierului urmau să fie disponibilizaţi, dar aproape toţi au optat pentru păstrarea locului de muncă. Mai precis, 550 dintre salariaţi. Din 2000 şi până acum, compania a externalizat mai multe servicii, iar în prezent, numărul de angajaţi de pe platforma din Tulcea este mai mare de 4.000. Firma din Norvegia nu a încetat să investească în şantier, dar şi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale angajaţilor. Spre exemplu, doar în 2004, valoarea investiţiilor a fost de aproximativ patru milioane de dolari.
Premiere pentru România
În toamna lui 2007 se producea o schimbare. Grupul sud-coreean STX Shipbuilding devenea cel mai important acţionar individual al şantierului naval. În mai 2008, Comisia Europeană a aproba tranzacţia prin care şantierele sud-coreene au achiziţionat 39,2 % din acţiunile rivalului norvegian Aker Yards. Tot în 2008, cea de-a 98-a navă lansată la apă s-a realizat pe baza unui proiect semnat de firma Rolls-Royce Marine, această navă constituind o premieră pentru România. Privatizarea a fost, într-adevăr, un succes, dacă se ia în clacul şi faptul că, anul trecut, pierderile minime estimate au fost de circa 10% pentru fiecare navă construită. De asemenea, numărul navelor lansate în 2008 a fost dublu faţă de perioada de dinaintea privatizării. Pentru 2009, se estimează că numărul lansărilor va ajunge la 19. Şantierul din Tulcea ocupă poziţia 88 în topul în care sunt cuprinse primele o sută de firme care nu numai că sunt profitabile, dar oferă şi cele mai bune condiţii de muncă şi pachete salariale avantajoase. Este vorba despre clasamentul realizat de cotidianul Capital, denumit „Cele mai bune companii pentru care să lucrezi".
Înfiinţată în 1976, unitatea a fost folosită la acea vreme pentru reparaţia navelor pe care România le utiliza la pescuitul oceanic. În timp, obiectivul de activitate al şantierului a fost lărgit, iar în unitate s-a început construirea şi comercializarea navelor maritime, fluviale, comerciale, tehnice şi militare, a utilajelor tehnologice şi a pieselor de schimb. Şantierul naval se ocupa, de asemenea, cu reparaţiile navale şi serviciile de asistenţă tehnică. Până în 2000, când a avut loc privatizarea, unicul şantier naval din Tulcea şi-a schimbat denumirea de trei ori. La sfârşitul lui 1999, societatea din Tulcea a înregistrat venituri de peste 39,794 milioane lei, cheltuieli de 40, 827 milioane lei, pierderile depăşind doar un milion lei. La vremea respectivă, unitatea avea circa 3.000 de salariaţi. În aprilie 2000, s-a produs privatizarea. Pachetul majoritar de acţiuni ale întreprinderii navale a fost cumpărat de la Fondul Proprietăţii de Stat de compania norvegiană Aker Brattvaag AS. Valoarea totală a tranzacţiei, care a inclus preţul a 69,99 % din acţiuni şi investiţiile tehnologice şi pentru protecţia mediului, a ajuns la 22,262 milioane de dolari. Firma din Norvegia a preluat, o dată cu acţiunile, şi datoriile societăţii, care, în 2000, depăşeau suma de 23,853 milioane lei. Conform contractului de vânzare-cumpărare, 635 de angajaţi ai şantierului urmau să fie disponibilizaţi, dar aproape toţi au optat pentru păstrarea locului de muncă. Mai precis, 550 dintre salariaţi. Din 2000 şi până acum, compania a externalizat mai multe servicii, iar în prezent, numărul de angajaţi de pe platforma din Tulcea este mai mare de 4.000. Firma din Norvegia nu a încetat să investească în şantier, dar şi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale angajaţilor. Spre exemplu, doar în 2004, valoarea investiţiilor a fost de aproximativ patru milioane de dolari.
Premiere pentru România
În toamna lui 2007 se producea o schimbare. Grupul sud-coreean STX Shipbuilding devenea cel mai important acţionar individual al şantierului naval. În mai 2008, Comisia Europeană a aproba tranzacţia prin care şantierele sud-coreene au achiziţionat 39,2 % din acţiunile rivalului norvegian Aker Yards. Tot în 2008, cea de-a 98-a navă lansată la apă s-a realizat pe baza unui proiect semnat de firma Rolls-Royce Marine, această navă constituind o premieră pentru România. Privatizarea a fost, într-adevăr, un succes, dacă se ia în clacul şi faptul că, anul trecut, pierderile minime estimate au fost de circa 10% pentru fiecare navă construită. De asemenea, numărul navelor lansate în 2008 a fost dublu faţă de perioada de dinaintea privatizării. Pentru 2009, se estimează că numărul lansărilor va ajunge la 19. Şantierul din Tulcea ocupă poziţia 88 în topul în care sunt cuprinse primele o sută de firme care nu numai că sunt profitabile, dar oferă şi cele mai bune condiţii de muncă şi pachete salariale avantajoase. Este vorba despre clasamentul realizat de cotidianul Capital, denumit „Cele mai bune companii pentru care să lucrezi".
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii