Procedura de insolvență a persoanelor fizice. Cu ce te poate ajuta Protecția Consumatorilor Constanța?
Procedura de insolvență a persoanelor fizice. Cu ce te poate ajuta Protecția Consumatorilor Constanța?
10 Jun, 2021 00:00
ZIUA de Constanta
1899
Marime text
- Insolvența persoanelor fizice este o procedură care ajută oamenii care se află în situații dificile, din punct de vedere financiar
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor abordează soluții din ce în ce mai aplicate, adaptate nevoii consumatorilor, implicit pe zona de insolvență a persoanelor fizice. Datorită introducerii procedurii pentru insolvența persoanelor fizice a fost creat cadrul care permite protejarea consumatorilor care au datorii sau credite și rate la bănci, debitori de bună credință, în situația în care aceștia ajung în imposibilitate de plată.
Poate cel mai important aspect este acela că această procedură acordă o a doua şansă datornicilor onești, oferindu-le protecţie în faţa creditorilor. ANPC sprijină, prin intermediul Direcției de Insolvență Persoane Fizice, implementarea Legii insolvenței persoanelor fizice nr. 151/2015 prin consilierea consumatorilor vizați de actul normativ, cât și prin sprijinirea activității Comisiilor Teritoriale ce se regăsesc la nivelul fiecărui județ al țării.
În scopul asigurării unei bune desfășurări a actelor de procedură de lege s-a monitorizat lunar activitatea desfășurată de către administratorii desemnați ai procedurii cu privire la dosarele aflate în lucru și s-au întocmit rapoarte de informare către comisiile de insolvență la nivel teritorial. ANPC își dorește să continue să fie un partener de dialog în vederea sprijinirii cetățenilor care apelează la procedura insolvenței pentru persoane fizice, iar cu ocazia acestei întâlniri s-au reiterat o serie de măsuri deja luate pentru a veni in sprijinul debitorilor, dar și realizări ale Direcției de Insolvență a Persoanelor Fizice.
„Le recomandăm persoanelor interesate să acceseze site-ul www.anpc.ro – secțiunea Insolvenţă Persoane Fizice, pagina de Facebook “Insolvenţă Persoane Fizice” sau să se adreseze direct personalului specializat din locațiile Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor pentru detalii și informații suplimentar”, recomandă Mihai Nicolae Costache, consilier la Biroul de Incolvență Constanța din cadrul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Constanța.
Ce este insolvența persoanelor fizice?
Insolvenţa este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizează prin insuficienţa fondurilor băneşti disponibile pentru plata datoriilor, pe măsură ce acestea devin scadente. Insolvenţa debitorului se prezumă atunci când acesta, după trecerea unui termen de 90 de zile de la data scadenţei, nu a plătit datoria sa faţă de unul sau mai mulţi creditori.
Valoarea-prag reprezintă cuantumul minim al datoriilor scadente ale debitorului necesar pentru a putea fi introdusă cererea de deschiderea procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare a datoriilor sau a procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active; aceasta este de 15 salarii minime pe economie.
Procedura de insolvență pe bază de plan de rambursare a datoriilor
Pasul 1
Cu cel puţin 30 de zile înainte de data depunerii cererii, debitorul notifică intenţia sa de deschidere a procedurii fiecărui creditor cunoscut, prin orice mijloc de comunicare ce asigură confirmarea primirii.
Pasul 2
Debitorul depune formularul de cerere de deschidere a procedurii încadrul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor, la comisia de insolvenţă la nivel teritorial în a cărei circumscripţie şi-a avut domiciliul, reşedinţa sau reşedinţa obişnuită cel puţin 6 luni înaintea depunerii cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă .
Formularul tipizat de cerere este pus la dispoziţia publicului, cu titlu gratuit, la sediile comisiilor de insolvenţă, precum şi on-line, pe pagina de internet a Comisiei de Insolvenţă la Nivel Central.
Odată cu prezentarea formularului, debitorul trebuie să anexeze toate celelalte documente necesare specificate în formularul tipizat.
Pasul 3
Comisia de insolvență la nivel territorial examinează cererea.
În termen de 30 de zile de la primirea cererii, comisia de insolvenţă îşi verifică, din oficiu, competenţa teritorială, analizează cererea şi actele depuse în susţinerea acesteia și procedează la ascultarea debitorului şi informarea acestuia cu privire la efectele procedurii.
Pasul 4
Comisia de insolvență la nivel teritorial emite:
a) o decizie de admitere în principiu a cererii,
b) o decizie de respingere a acesteia și/sau de constatare a faptului că situaţia financiară a debitorului este iremediabil compromise și prin care, numai după obţinerea acordului acestuia, sesizează instanţa pentru deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active în cazul în care debitorul are bunuri şi/sau venituri urmăribile.
De asemenea comisia de insolvență respinge cererea de deschidere a procedurii administrative dacă debitorul are bunuri valorificabile, din al căror preț se poate acoperi totalitatea creanțelor sau cuantumul datoriilor ce ar rămâne neplătit este mai mic decât valoarea-prag de 15 salarii minime pe economie.
Pasul 5
Comunicarea deciziei luată de comisia de insolvenţă:
În cazul admiterii în principiu a cererii de deschidere aprocedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor, decizia se comunică debitorului, creditorilor cunoscuţi, precum şi administratorului procedurii desemnat, căruia i se pune în vedere să se prezinte la comisie în termen de 3 zile de la comunicare, pentru preluarea dosarului.
De asemenea, decizia se publică, de îndată, în Buletinul procedurilor de insolvenţă - secţiunea "Debitori - persoane fizicecu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi".
Pasul 6
Contestarea deciziei comisiei de insolvenţă:
În termen de 7 zile de la data comunicării deciziei, creditorii ori, după caz, debitorul o pot/poate ataca, cu contestaţie, la instanţa competentă. Contestaţia suspendă executarea deciziei comisiei de insolvenţă. Sentinţa nu este executorie şi poate fi atacată cu apel, în termen de 7 zile de la comunicare. Apelul se judecă de tribunal, de urgenţă şi cu precădere.
Dacă se admite contestația formulată împotriva deciziei de respingere acererii de deschidere a procedurii de insolvenţă, instanţa pronunţă şi admiterea în principiu a acestei cereri a debitorului şi transmite dosarul comisiei de insolvenţă. Comisia de insolvenţă, primind dosarul, numeşte, de îndată, prin decizie, un administrator al procedurii şi efectuează comunicarea şi publicarea hotărârii de admitere în principiu a cererii debitorului şi a deciziei de numire a administratorului procedurii.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii