Program pentru perioada 2021-2024 Raportul de activitate al RAJDP Constanța
Program pentru perioada 2021-2024: Raportul de activitate al RAJDP Constanța- Lucian Lungoci, administrator special al R.A.J.D.P. a precizat că Octombrie 2020, mai précis în data de 29 a acestei luni, în conturile RAJDP erau 6,9 milioane lei, lucrări efectuate și facturate 7,6 milioane lei, situații de plată în curs de facturare 0,5 milioane lei, lucrări executate urmând a fi recepționate 1,8 milioane lei.
SITUAȚIA FINANCIARĂ 2016 – 2020
Septembrie 2016 a reprezentat un moment cel puțin dificil pentru Regia Autonomă Județeană de Drumuri și Poduri Constanţa, dar și unul de provocare pentru mine, a trasnmis Lucian Lungoci, administrator special al R.A.J.D.P.
La momentul numirii în funcția de administrator special al R.A.J.D.P., entitatea care are drept scop principal administrarea drumurilor județului Constanța, se afla în procedură de insolvență, însă fără a avea întocmit un plan de reorganizare.
Ca să fie mai limpede situația, trebuie precizat că, la acel moment, în conturile Regiei se găsea suma de 1,5 milioane lei, iar datoriile curente și scadente la sfârșitul lunii septembrie (furnizori, prestatori, salarii) erau de 3,3 milioane lei.
Trebuie adăugat și faptul că în lunile septembrie-decembrie 2016, R.A.J.D.P. a plătit câte 1.359.000 lei pentru răscumpararea stației de asfalt și a eșalonului de reciclare. În fapt, la finalul a patru luni s-a plătit, în total, suma de 5,43 milioane lei pentru ca Regia să poată opera cu cele două utilități.
Octombrie 2020, mai précis în data de 29 a acestei luni, în conturile RAJDP erau 6,9 milioane lei, lucrări efectuate și facturate 7,6 milioane lei, situații de plată în curs de facturare 0,5 milioane lei, lucrări executate urmând a fi recepționate 1,8 milioane lei.
Mai jos, se poate consulta tabelul creditorilor, creanța totală fiind de de 61.827.233 lei. Sumele trebuiau achitate prin plăți trimestriale în maximum 4 ani, orice întârziere prin neplata pe parcursul acestei perioade putând atrage falimentul.Așa după cum am menționat, la momentul numirii în funcția de administrator, Regia aflată în procedură de insolvență nu avea întocmit un plan de reorganizare. Împreună cu administratorul judiciar am conceput planul de reorganizare, acesta fiind votat în unanimitate, în august 2017, de comitetul creditorilor, a mai precizat Lungoci.
Situație plăți către creditori conform planului de reorganizare
CREDITOR | TOTAL CREANȚĂ | SUMA ACHITATĂ | REST 29.10.2020 |
Bănci | 5.783.785 | 5.783.785 | 0 |
Grupa bugetari | 40.134.770 | 25.222.757 | 14.912.013 |
Salariați | 656.954 | 656.954 | 0 |
Chirografari | 15.251.724 | 15.251.724 | 0 |
TOTAL | 61.827.233 | 46.915.220 | 14.912.013 |
Concret, în intervalul septembrie 2017- septembrie 2020 s-au plătit 49.915.220 lei, planul de reorganizare fiind respectat în totalitate, iar restul de plată în valoare de 14.912.013 lei trebuie achitat până în luna septembrie a anunlui 2021.
SITUAȚIE UTILAJE
Sistarea finanțării pentru plata ratelor de leasing din partea conducerii Consiliului Județean Constanța de la acel moment a adus Regia în incapacitate de plată și, implicit, la rezilierea contractelor de firma de leasing (Unicredit Leasing) la data de 31.12.2015.La acest capitol, pentru ca lucrurile să fie clare, trebuie să fac referire la anul 2015, an în care R.A.J.D.P. avea în derulare contracte de leasing pentru o serie de utilaje, mijloace de transport și echipamente, a menționat Lungoci.
Astfel, începând cu luna februarie 2016, utilajele, mijloacele de transport și echipamentele au fost preluate de firma de leasing, iar R.A.J.D.P. a rămas cu un parc auto și de utilaje învechit, mare parte dintre acestea fiind achiziționate în anii 80-90.
Prin rezilierea contractelor de leasing, R.A.J.D.P. a pierdut: 1 cilindru compactor 18 To; 5 buldoexcavatoare TEREX; 4 autoutilitare Mitsubishi L200; 6 autobasculante Renault Premium Lander; 6 autoutilitare Isuzu 7,5 To; 1 buldozer; 1 microbuz Volkswagen; 1 excavator TEREX.
Acestei stări de fapt i s-a adăugat și situația stației de asfaltare și a eșalonului de reciclare, cele două fiind, realmente, răscumpărate.
De la momentul numirii în funcția de administrator special al R.A.J.D.P. Constanţa, cu eforturi financiare considerabile, am reușit, în a doua jumătate a anului 2016 (septembrie-decembrie) răscumpărarea stației de preparat mixturi asfaltice tip Benninghoven (160to/ora) din Cuza Vodă, stație vitală pentru continuarea activității regiei. Tot atunci a fost răscumpărat și un eșalon pentru lucrări de “reciclare la rece” (reciclator Wirtgen 2500 + distribuitor de pulberi), utilaj specializat în consolidarea straturilor de fundație. Trebuie menționat că acesta este singurul utilaj de acest gen achiziționat în județul Constanța.
Pentru ca activitatea Regiei să se desfășoare în parametri normali, în perioada 2018-2020 a fost inițiat și un plan de retehnologizare. În acest sens, până la această dată au fost achiziționate:
- Zece autobasculante 8x4 dotate cu lame și sărărițe, utilizate atât în activitatea de producție curentă (transport materiale – piatră, asfalt), cât și în cea de deszăpezire;
- Două distribuitoare laterale de agregate, care asigură o productivitate ridicată în lucrările de pietruire acostamente;
- O freză de asfalt cu lățimea de 1m, prin folosirea ei fiind asigurat un ritm ridicat în lucrările de frezare a îmbrăcăminții asfaltice degradate și pregătirea suportului pentru covoarele noi;
- sunt contractate, urmând să fie livrate în luna noiembrie 2020, șapte autoturisme absolut necesare transportului muncitorilor la punctele de lucru.
De asemenea, sunt finalizate procedurile de licitație pentru achiziționarea unor utilaje vitale activității noastre:
- 1 repartizator de asfalt
- 1 cilindru compactor liss 10-12 to
- 1 cilindru mixt 14-18 to
- 1 cilindru 2,5-3,0 to
- 1 cilindru 3,5-4,5 to
- 1 excavator pe șenile
- 1 remorcă platformă trailer – 50 to
LUCRĂRI EXECUTATE ÎN PERIOADA 2016-2020
În perioada 2016-2020 prin programele anuale de lucrări, RAJDP a intervenit, prioritar, pentru reabilitarea rețelei principale de drumuri județene asfaltate, în vederea asigurării unei circulații rutiere în condiții optime de siguranță și confort în tot judetul Constanța.
Astfel, în această perioadă, s-a realizat refacerea îmbrăcăminții asfaltice pe 433,661 km de drumuri județene, restul tronsoanelor asfaltate fiind fie în stare bună, fie în curs de reabilitare/modernizare pe programe cu finanțare europeană (DJ 223, DJ226, DJ226A).
Alături de lucrările de refacere a îmbrăcăminții asfaltice o atenție sporită s-a acordat și celorlalte categorii de lucrări: estetică rutieră, întreținere poduri/podețe, pietruiri acostamente. De asemenea, au fost efectuate lucrări de siguranța circulației, atât prin refacerea permanentă a semnalizării verticale (indicatoare rutiere), cât și semnalizării orizontale (marcaje rutiere).
În ultimii doi ani am demarat întocmirea documentațiilor necesare lucrărilor de modernizare a drumurilor județene aflate, în acest moment, la stadiul de piatră sau pământ. Aceste lucrări reprezintă faza a II-a (2021-2024) a “Strategiei privind infrastructura rutieră a Județului Constanța – drumuri județene.”
În perioada 2016-2020, pe lângă activitatea specifică de întreținere și reparare a drumurilor, R.A.J.D.P. a avut în sarcină și activitatea de deszăpezire a rețelei de drumuri județene pe perioada iernii.
Astfel, angajații Regiei au intervenit operativ în orice situație pentru menținerea celor 680 km de drumuri județene asfaltate, deschise circulației, chiar și în timpul codurilor roșii și portocalii, participând permanent la misiuni de ajutorare și salvare a persoanelor aflate în dificultate.
De asemenea, R.A.J.D.P., ca membru în cadrul Comitetului Judeţean pentru Situații de Urgență, a intervenit pentru combaterea și înlăturarea distrugerilor în caz de inundații, alunecări de teren.
Totodată, în contextul prevenirii răspândirii COVID-19, Regia a intervenit pe drumurile județene din interiorul localităților prin împrăștierea de soluție de clorură.
Alături de programele județene ale Consiliul Județean Constanța, R.A.J.D.P. a desfășurat activități specifice de întreținere și reparare drumuri și cu primăriile din județ, precum și cu terți, atât persoane fizice cât și juridice.
De asemenea, Regia a desfășurat și prestări servicii de închiriere utilaje și vânzări de materiale (piatră spartă, asfalt).
Toate aceste activități de producție realizate de R.A.J.D.P. în perioada 2016-2020 au generat PROFIT, fapt ce a permis Regiei achitarea fără întârzieri a tuturor tranșelor semestriale din planul de reorganizare, precum și unele lichidități în cont. În prezent, valoarea acestora este de peste 7 milioane lei.
PROGRAM PENTRU PERIOADA 2021-2024
Așa după cum am precizat anterior, în acest moment considerăm ca fiind încheiată Faza 1 a “Strategiei privind infrastructura rutieră a Județului Constanța – drumuri județene.”
Drept urmare, solicităm să se aibă în vedere și să se asume continuarea dezvoltării rețelei de drumuri județene prin modernizarea unor sectoare de drumuri. Unele dintre ele sunt aflate acum la nivel de pămant sau piatră spartă, sectoare care pot deveni artere importante în județ (a se consulta Harta și Fișele de prezentare).
Propunem spre analiză varianta noastră de PROGRAM pentru perioada 2021-2024, prezentându-vă, cu prioritate, lucrările pentru anul 2021, atât de întreținere și reparații, cât și de investiţii. Lucrări pentru care este asigurată etapa de documentații tehnice necesare (conform Harta – anexată).
Pentru lucrările ce se doresc implementate în perioada 2022-2024 este necesar un efort comun în vederea elaborarării documentațiilor necesare (cadastre, expertize, SF/DALI, PT, avize), precum și identificarea/stabilirea surselor de finanțare (Buget local, Buget de Stat, Fonduri Europene POAT, TEN-T, POR).
Pentru iarna 2020-2021, R.A.J.D.P. are atît utilajelele și mijloacele auto, cât și resursa umană pregătite. De asemenea, avem asigurate sarea și nisipul pentru materialul antiderapant - 12.000 to, având posibilitatea suplimentării cu încă 6.000 to. La această dată, carburantul este asigurat, prin contract, până la finalul lunii ianuarie 2021. Pentru asigurarea carburantului necesar după luna ianuarie, urmează să fie reluată procedura de achiziție pentru perioada 2021-2022.
La aceasta dată, R.A.J.D.P. deține o capacitate de stocare motorină de 110.000 litri, cantitate ce poate asigura necesarul pentru 4 săptămâni de acționare pe timp de iarnă.
DE CE ESTE NEVOIE CA JUDEȚUL CONSTANȚA SĂ DEȚINĂ O REGIE PROPRIE PENTRU ADMINISTRAREA REȚELEI DE DRUMURI JUDEȚENE?
Răspunsul la această întrebare este multiplu, fiecare având o argumentație obiectivă, bazată pe experiența acumulată de-a lungul perioadei de existență a Regiei Autonome Județene de Drumuri și Poduri Constanţa, argumentații dincolo de orice interese sau coloraturi politice.
Iată şi argumentaţiile
- Administrarea și întreținerea rețelei de drumuri reprezintă un sector strategic al județului și nu trebuie înstrăinat unor firme private;
- În ultimii 30-40 de ani, în cadrul R.A.J.D.P. s-au format oameni, specializați în lucrări de drumuri, cu o mare experiență și care cunosc fiecare metru pătrat de pe rețeua de drumuri judeţene din Constanța;
- Activitatea Regiei asigură locuri de muncă preponderent în mediul rural, angajații din comunele și satele județului putând, astfel, să garanteze venitul necesar traiului zilnic pentru sute de familii;
- R.A.J.D.P. dispune de o infrastructură puternică, bine repartizată în județ - secții de producţie și cariere atât în sudul, cât și în nordul judeţului, stație de asfalt în centrul județului - ceea ce îi conferă posibilitatea unei bune administrări, precum și intervenții operative și eficiente pentru repararea și întreținerea rețelei de drumuri județene;
- Profitul realizat de Regie din activitatea curentă poate fi folosit de Consiliul Județean Constanța pentru retehnologizare (C.J.C. fiind proprietarul utilajelor și al echipamentelor) sau se poate întoarce către R.A.J.D.P. pentru finanțarea altor proiecte ale județului;
- Regia răspunde pe termen mediu și lung de calitatea lucrărilor executate și garanția acestora, remediind deficiențele apărute pe cheltuială proprie. Se evită, astfel, litigiile (și eventualele lucrări nerezolvate) cu societăți comerciale private, care evită să facă remedierile necesare, preferând acțiuni în instanță. Așa cum s-a întâmplat în cazul DJ228 Nazarcea - Ovidiu sau DJ392 Pecineaga – Amzacea;
- Administratorul drumurilor intervine în regim de urgență pentru asigurarea siguranței circulației, nefiind nevoie de achiziții publice îngreunate de o legislaţie stufoasă;
- Răspunde civil și, după caz, penal în conformitate cu legislația în vigoare pentru orice incident care cade în sarcina sa, degrevând de responsabilitate proprietarul drumului (CJC), a concluzionat Lucian Lungoci.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp