Proiect de Lege Registrul public electronic al solicitărilor privind informațiile de interes public urmează să ajungă la votul final în Parlament
Proiect de Lege: Registrul public electronic al solicitărilor privind informațiile de interes public urmează
18 May, 2022 00:00
ZIUA de Constanta
1366
Marime text
- Autoritățile sau instituțiile publice vor trebui să publice solicitările și răspunsurile la acestea în cel mult 15 zile de la data primirii
Proiectul de Lege pentru transparentizarea informaţiilor de interes public şi uşurarea accesului cetăţenilor prin modificarea şi completarea Legii nr.544/2001 privind liberul acces la informaţii de interes public a trecut cu raport favorabil de comisiile din Parlament, cea mai recentă actualizare fiind în data de 16 mai, când Comisia pentru Cultură, Arte, Mijloace de informare a avizat pozitiv proiectul, fiind admise 13 amendamente.
În perioada următoare, proiectul va ajunge la votul decisive, iar cea mai importantă prevedere o reprezintă obligația de a publica și actualize pe pagina de internet proprie a unui registru public electronic al solicitărilor privind informațiile de interes public.
Acest registru va conține, conform proiectului:
- solicitările scrise înregistrate, accesibile în întregime;
- răspunsurile asociate fiecărei solicitări emise de autoritate, accesibile în întregime, inclusiv anexe conținând orice date sau informații în format deschis și prelucrabil automat;
- soluția pe scurt de admitere sau respingere a fiecărei solicitări, iar în cazul respingerii, indicarea motivului de refuz, prin precizarea uneia dintre excepțiile legale;
- reclamațiile scrise înregistrate, care se depun în cazul refuzului explicit sau tacit al unei autorități ori instituții publice, accesibile în întregime;
- actele de soluționare a reclamațiilor scrise înregistrate;
- numărul, data și instanța emitentă a hotărârilor judecătorești rămase definitive prin care autoritatea sau instituția a fost obligată să furnizeze informații de interes public, precum și răspunsurile sau informațiile furnizate în baza acestor hotărâri.
Toate informațiile de mai sus vor trebui publicate de autoritățile și instituțiile publice numai după anonimizarea sau înlăturarea datelor cu caracter personal ce apar în documente.
După cum apare în proiectul legislativ, autoritățile sau instituțiile publice vor trebui să publice solicitările și răspunsurile la acestea în cel mult 15 zile de la data primirii, respectiv de la data emiterii lor.
Proiectul prevede că vor avea această nouă obligație toate autoritățile ori instituțiile publice ce utilizează sau administrează resurse financiare publice, regiile autonome, societățile aflate sub autoritatea sau, după caz, în coordonarea ori în subordinea unei autorități publice centrale sau locale, dar și partidele politice, federațiile sportive și organizațiile neguvernamentale de utilitate publică, cât și persoanele juridice de drept public sau entități publice care beneficiază de finanțare din bani publici.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Proiect de lege. Evaluarea performanţelor profesionale ale funcționarilor publice se va face online
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii