RAEDPP ignora drepturile cetatenilor
RAEDPP ignora drepturile cetatenilorPentru unii muma, pentru altii ciuma
In Romania exista de trei ani o lege care obliga institutiile publice sa puna la dispozitia cetatenilor informatii de interes public, daca nu sunt exceptate de la liberul acces * In numai o saptamana, Biroul Teritorial al "Avocatului Poporului" a inregistrat trei plangeri la adresa nerespectarii Legii 544/2001 de catre institutiile statului * Una dintre persoanele care au cerut ajutorul Avocatului Poporului a depus o sesizare inca din luna iunie a acestui an la sediul RAEDPP * Sesizarea a primit chiar si numar de inregistrare, dar petentul nu a primit vreun raspuns nici pana acum din partea institutiei locale
Institutiile statului au obligatia, potrivit unor reglementari legislative, respectiv Legea 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, sa fie prompte in relatiile cu petentii, cetateni ai Romaniei. Este aproape imposibil ca macar o data sa nu fi avut nevoie de o informatie oficiala din partea vreunei institutii, fie ca este vorba de situatia obligatiilor catre stat, de o instalare a postului telefonic sau de statutul unui chirias in casa statului sau a unui imobil al acestuia. Legea prevede ca, in functie de ceea ce solicita fiecare, reprezentantii institutiilor trebuie sa se conformeze unor termene de raspuns, de solutionare a acestora sau chiar de transmitere a refuzului sau a imposibilitatii de a raspunde solicitarii, daca este cazul. Astfel Legea 544 prevede ca autoritatile si institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la solicitarea de informatii de interes public in termen de 10 zile sau, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, in functie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrarilor documentare si de urgenta solicitarii. In cazul in care durata necesara pentru identificarea si difuzarea informatiei solicitate depaseste 10 zile, raspunsul va fi comunicat solicitantului in maximum 30 de zile, cu conditia instiintarii acestuia in scris despre acest fapt in termen de 10 zile. Refuzul comunicarii informatiilor solicitate se motiveaza si se comunica in termen de 5 zile de la primirea petitiilor. Dupa primirea si inregistrarea cererii, structurile sau persoanele responsabile de informarea publica directa realizeaza o evaluare primara a solicitarii, in urma careia se stabileste daca informatia solicitata este o informatie comunicata din oficiu, furnizabila la cerere sau exceptata de la liberul acces. In cazul in care informatia solicitata este deja comunicata din oficiu, se asigura de indata, dar nu mai tarziu de 5 zile, informarea solicitantului despre acest lucru, precum si sursa unde informatia solicitata poate fi gasita. Daca informatia solicitata este identificata ca fiind exceptata de la accesul liber la informatie, se asigura, in termen de 5 zile de la inregistrare, informarea solicitantului despre acest lucru. Prin urmare, in oricare dintre cazurile mentionate mai sus, petentul trebuie sa primeasca un raspuns scris din partea institutiei careia i s-a adresat, si nu mai tarziu de 30 de zile.RAEDPP este consecventa in incalcarea legii
Sunt nenumarate nemultumirile cetatenilor care au apelat la informatiile detinute de institutiile statului si care nu au primit nici un raspuns din partea acestora. Multi dintre functionarii publici care au ca atributii relatiile cu publicul stau si-si beau cafelele, fac piata in timpul programului sau satisfac alte obligatii de serviciu din cauza unui cumul de functii. Drept urmare, cetateanul nostru are toate sansele sa astepte mult si bine ca cel pe care-l plateste din banii lui sa-i acorde un moment pentru a-i rezolva problemele. Dupa repetate drumuri la sediul institutiilor cu pricina, petentii recurg la alte institutii cu oarece forta pentru a obtine ceea ce doresc, fiind si cazul "Avocatului Poporului". In numai cateva saptamani de la infiintarea Biroului Teritorial "Avocatul Poporului", reprezentantul acestuia a inregistrat deja un numar destul de mare de plangeri la adresa unor institutii locale vizavi de liberul acces la informatiile de interes public. Numai in ultima saptamana, trei persoane au apelat la sfatul si ajutorul acestuia pentru a determina autoritatile sa reactioneze: N.I.R., din Constanta, la 6 august a inaintat o plangere la Primaria comunei Dragoslavele, judetul Arges, la care nu i s-a raspuns nici acum. Dar cel mai "greu" caz, si asta din punctul de vedere al perioadei mari de timp care a trecut, este cel al T.V.E, din Constanta, care a depus la sediul Regiei Autonome de Exploatare a Domeniului Public si Privat o sesizare la data de 8 iunie, inregistrata de catre functionarul institutiei cu numarul 6612. Inconsecventa cu care RAEDPP raspunde solicitarilor cetatenilor sau chiar ale presei locale este deja proverbiala. Ne intrebam cand o sa ia conducerea institutiei vreo masura care sa imbunatateasca sistemul de lucru cu publicul, pentru a evita sifonarea bunului renume?!Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp