Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:01 25 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Regal concertistic

ro

05 Nov, 2002 00:00 1368 Marime text

Spectacol simfonic

# Au fost invitati in concertul de vineri seara dirijorul Ludovic Bacs si naratorul Miklos Bacs * "Simfonii pentru suflatori", "Concert in Re pentru orchestra" si "Istoria soldatului" sunt cele trei lucrari de Stravinski ce au fost interpretate de orchestra Filarmonicii "Marea Neagra" Constanta

Pe rand, contestat, controversat, admirat - ramane incontestabil si intr-un fel cu totul aparte una din personalitatile cele mai nobile si mai spectaculoase din peisajul componistic al secolului XX. Supranumitul "omul cu 1.000 de fete muzicale", Stravinski se mentine de peste o jumatate de veac pe linia intai. La inceput impetuoasa si de o pregnanta ritmica fulminanta, muzica sa, alimentata din traditiile stravechi ale folclorului rus, devine apoi, dupa primul razboi mondial, de o economie oarecum artificiala a expresiei (perioada neoclasica) pentru ca, dupa 1950, cand se apropia de 70 de ani, Stravinski sa treaca deliberat - si cu mare succes - la adoptarea tehnicii seriale ("Septet", "In memoriam Dylan Thomas", baletul "Agon", "Canticum Sacrum", "Threni", "Miscari pentru pian si orchestra"). Aparent contradictorii si derutante, salturile sale stilistice, ce nu altereaza unitatea operei privita integral, se explica si se justifica prin structura temperamental antiromantica a compozitorului si prin spiritul sau perfectibil, avid de innoire. Stravinski spunea despre sine: "nu sunt un compozitor, ci un "inventator" de muzica" - se proclama adept al artei "formale" si isi propune doar "organizarea timpului" in muzica cu ajutorul "obiectelor (sale) estetice", limitandu-si procesul creator la sfera unei aplicatii artizan. Trei piese din repertoriul lui Stravinski ("Simfonii pentru suflatori", "Concert in Re pentru orchestra" si "Istoria soldatului") au fost interpretate vineri seara de orchestra Filarmonicii "Marea Neagra" sub indrumarea dirijorala a maestrului Ludovic Bacs. Cea din urma este o lucrare interesanta, chiar curioasa, prin imposibilitatea de inregimentare a ei intr-un anumit gen de creatie. Este scrisa pentru recitator, care povesteste, in maniera vechilor naratori de "mysterium"-uri, continutul si dezvoltarea actiunii intercalate cu scene din viata de toate zilele. La "Istoria soldatului" a fost invitat sa recite naratorul Miklos Bacs. Alaturi de aceasta naratiune, ansamblul este format doar din sapte instrumente, care, desi putine la numar, reprezinta o orchestra simfonica. Corzile sunt reprezentate printr-o vioara si-un contrabas, lemnele - prin clarinet si fagot, alama - prin trompeta si trombon, un percutionist si un dirijor. Intentia autorului - expusa in prefata lucrarii - este de a da importanta primordiala textului, lecturii, deci recitatorului, care are misiunea de a reda actiunea atat de plastic incat totul sa para o reprezentatie dramatica. In raport cu aceasta intentie a poetului, Stravinski scrie o muzica ce reprezinta concizia si precizia, in cel mai inalt grad. O muzica aidoma desenelor japoneze realizate prin linii sobre, aproape primitive. Muzica lui Stravinski contine o serie de numere gen suita, cantate in majoritatea cazurilor numai de orchestra, uneori intervenind si recitatorul.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii