Reguli pentru branșarea gratuită la rețeaua de distribuție a gazelor naturale
Reguli pentru branșarea gratuită la rețeaua de distribuție a gazelor naturale
02 Mar, 2022 00:00
ZIUA de Constanta
5959
Marime text
- Pentru a simplifica procesul de racordare, solicitantul poate suporta financiar contravaloarea lucrărilor de racordare
Clienții casnici care intenționează să se racordeze la rețeaua de energie electică sau gaze naturale o pot face gratuit. La sfârșitul anului 2021, autoritățile au modificat legislația energiei electrice și a gazelor naturale, unele dintre schimbări vizând racordarea clienților casnici la aceste utilități. Acum, printr-un ordin al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei oficializat recent, a fost publicat regulamentul de branșare la rețeaua de gaze naturale a clienților casnici. Noile reguli se aplică cererilor de branșare la gaze depuse de la începutul anului.
Astfel, regulile pentru branșarea la rețeaua de distribuție a gazelor naturale stabilesc că, în cazul clienților casnici, contravaloarea lucrărilor de racordare inclusiv a celor de proiectare se suportă integral de către operatorul sistemului de distribuție a gazelor până la limita valorii medii a unui racord. Pentru a simplifica procesul de racordare, solicitantul poate suporta financiar contravaloarea lucrărilor de racordare și de proiectare urmând să fie despăgubit de către operatorul de distribuție până la limita contravalorii medii a unui racord, conform reglementărilor ANRE.
Returnarea sumelor către solicitant se va putea realiza pe două căi:
- în tranșe anuale într-un interval de cinci ani de la data punerii în funcțiune a instalației de utilizare a gazelor naturale;
- în integralitate, în limita valorii medii a unui racord, în maximum 30 de zile de la data punerii în funcțiune a instalației de utilizare a gazelor naturale.
Mai jos redăm câteva întrebări și răspunsuri de pe portalul ANRE.
- Cui trebuie să mă adresez pentru a fi alimentat cu gaze naturale pentru prima dată?
Trebuie să vă adresați operatorului de rețea de distribuţie gaze naturale din zona unde este situat obiectivul pentru care se doreşte racordarea la gaze.
Accesaţi lista completă a distribuitorilor de gaze naturale https://portal.anre.ro/PublicLists/LicenteAutorizatiiGN , selectând în meniu „sisteme de distribuţie gaze naturale” şi „licenţă acordată”.
Operatorul reţelei are obligaţia să acorde acces la sistemul de distribuţie solicitanţilor, în mod transparent, obiectiv şi nediscriminatoriu.
2. Ce pași trebuie parcurși pentru încheierea contractului?
Paşii de parcurs până la încheierea contractului de furnizare gaze naturale sunt:
- Obţinere aviz tehnic de racordare – de la operatorul de rețea din zonă;
- depunerea documentelor necesare pentru racordarea locului nou de consum însoţită de cererea tip pentru obţinerea avizului tehnic de racordare;
- emiterea facturii pentru taxa de elaborare a avizului tehnic de racordare;
- dovada plăţii taxei de elaborare a avizului tehnic de racordare;
- eliberarea avizului tehnic de racordare;
- Încheiere contract de racordare;
- Proiectare şi execuţie instalaţie;
- Recepţie instalaţie;
- Încheiere contract de furnizare gaze naturale.
3. Cum pot afla cine este furnizorul meu?
Lista furnizorilor de gaze naturale care activează pe piața cu amănuntul poate fi consultată la pagina de internet www.anre.ro, secțiunea Info consumatori, rubricile Operatori economici/Gaze naturale/Titulari licenţe şi autorizaţii, https://portal.anre.ro/PublicLists/LicenteAutorizatiiGN, selectând în meniu la Tip activitate „Furnizare gaze naturale”.
4. Nu am un contract de furnizare și nici o ofertă valabilă pentru furnizarea de gaze naturale. Ce furnizor de gaze naturale este obligat să-mi furnizeze gaze în format cadru? Cine este furnizorul meu implicit?
Pentru consumatorii de gaze naturale care beneficiază de furnizare în regim reglementat, furnizorul implicit este operatorul sistemului de distribuţie care deţine concesiunea pe raza unităţii teritorial – administrative în care este situat obiectivul alimentat cu gaze naturale sau societatea afiliată acestuia, după caz.
5. Trebuie să semnez un contract pentru a fi conectat fizic la o rețea de distribuție a gazelor naturale și dacă da, cu cine?
Furnizarea gazelor naturale către clientul final se realizează în temeiul unui contract de furnizare, dacă pentru locul de consum respectiv există contract/contracte de reţea încheiat/încheiate de către furnizor sau de către clientul final, conform reglementărilor în vigoare.
6. Pe cine trebuie să contactez în cadrul unor întreruperi ale furnizării gazelor naturale? Pe cine contactez în cazul în care am o altă întrebare de ordin tehnic privitoare la furnizarea cu gaze naturale?
În vederea transmiterii sesizărilor şi a reclamaţiilor de către consumatori, furnizorul are obligaţia să asigure un serviciu telefonic permanent al cărui număr va fi înscris pe factură.
De asemenea, are obligaţia să înregistreze şi să transmită de urgenţă operatorului de distribuţie sesizările şi reclamaţiile consumatorului privind posibilele scăpări de gaze naturale, comunicând apoi consumatorului numărul de înregistrare alocat de operatorul de distribuţie sesizării/reclamaţiei, precum şi perioada în care urmează să sosească echipa de intervenţie.
Totodată, furnizorul are obligaţia de a răspunde sesizărilor oricărui consumator cu privire la funcţionarea, înlocuirea, remedierea, schimbarea amplasamentului contorului ş.a.a., precum şi de a răspunde sesizărilor cu privire la calitatea gazelor naturale furnizate.
Pe de altă parte, pentru primirea sesizărilor/reclamaţiilor/ solicitărilor operatorul sistemului de distribuţie are obligaţia să înfiinţeze şi să menţină:
- un birou specializat de informare şi relaţii cu publicul ;
- un serviciu permanent de voce şi date, respectiv telefon, fax, poştă electronică;
- secţiune pe pagina proprie de internet pentru preluarea online a sesizarilor.
7. Cine este răspunzător pentru daunele care apar la locul meu de consum datorită întreruperii alimentării cu gaze naturale?
Operatorul sistemului de distribuţie (OSD) a gazelor naturale are obligaţia să asigure continuitatea în alimentarea cu gaze naturale a utilizatorilor sistemului, cu excepţia situaţiei în care acesta dovedeşte cu documente justificative, că neîndeplinirea obligaţiei este rezultatul solicitărilor/acţiunilor unor terţi.
Pentru neîndeplinirea obligaţiei prevăzute operatorul are obligaţia să plătească solicitantului o compensaţie în valoare de 200 lei.
Plata de către OSD a compensaţiilor nu îl exonerează pe acesta de la plata altor daune stabilite de instanţa de judecată şi/sau de alte reglementări aplicabile.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Ce firmă va furniza gaze naturale pentru centralele termice din Portul Constanța (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii