Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
13:30 13 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Românii ar putea călători din decembrie cu primul tren nou pe ruta Bucureşti-Constanţa

ro

13 Mar, 2023 12:38 1333 Marime text
Tren. Foto: Facebook/Sorin GrindeanuŞtefan Roşeanu, preşedintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) a declarat într-un interviu pentru Agerpres.ro că în acest moment două proceduri sunt în proces de evaluare, în urma cărora vor fi aduse încă 82 de trenuri în România. De asemenea cu impact pe termen scurt este implementarea ja a contractului semnat anul trecut, ce prevede sosirea primelor rame electrice cumpărate de statul român de la Revoluţie încoace.

„Vorbim de cele 37 de trenuri pentru care am semnat contractul şi ulterior actul adiţional cu Grupul Alstom. În acest moment, contractul este în faza de pregătire a primelor trenuri care vor veni la testare. Colegii mei au fost în fabrică şi au urmărit puţin fluxul de producţie şi suntem încrezători că ne vom putea menţine calendarul de iulie 2023 când vor veni primele trenuri pentru faza obligatorie de testare şi autorizare de intrare pe piaţa românească, iar la sfârşitul anului, în noiembrie - decembrie, să avem primul tren livrat pentru circulaţia cu călători. Sperăm ca odată cu schimbarea Mersului de tren, noul serviciu Bucureşti-Constanţa să înceapă să funcţioneze cu acest tren. Ceea ce ne dorim în primul rând pentru anul acesta este ca acest tren să intre în circulaţie, să nu avem vreo surpriză în implementarea acestui contract, astfel încât românii să poată circula cu trenuri de calitate, nu doar din flota deţinută de unii operatori privaţi, dar şi cu cele din flota publică“ - a mai precizat Ștefan Roșeanu.


Acesta a mai menționat că acest nou tren va fi dat unui operator existent sau poate unuia nou.

„Vom organiza o licitaţie începând cu luna aprilie anul acesta; colegii mei sunt în fază avansată de elaborare a documentaţiei de achiziţie. Anul trecut, în aprilie, am publicat, conform legislaţiei, anunţul de intenţie în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi la un an după publicarea acestui anunţ ai voie să lansezi licitaţia. Este o inovaţie şi pentru noi, pentru că până acum toate contractele au fost atribuite numai prin procedură de atribuire directă. Practic, am negociat cu operatorii existenţi pe piaţă. Cutuma a fost ca, pe măsură ce o firmă îşi dobândea autorizaţiile de operare a serviciilor de călători, să se adreseze Ministerului Transporturilor şi să solicite intrarea sub serviciul public al statului român. Legislaţia europeană permitea acest lucru. Din acest moment, legislaţia europeană care guvernează acest tip de procedură impune ca orice atribuire de contract nou să fie făcută în baza unei licitaţii. Este un lucru foarte bun pentru călători şi contribuabili, pentru că prin aceste proceduri competitive vom avea acces la operatorul ce va solicita subvenţia cea mai mică pentru nivelul de servicii pe care i-l cerem“ - a mai precizat Roșeanu. 


Acesta a mai adăugat că speră ca noile trenuri să vină încă din acest an şi, din 2024, să înceapă să vină celelalte 36 de trenuri şi, corelat cu celelalte două licitaţii de pe PNRR, respectiv cea de trenuri pe hidrogen şi rame de lung parcurs, plus cea finanţată prin Programul Operaţional Transporturi (POT), cu care s-ar ajunge la un aproximativ de 120 de trenuri noi. Dimensiunea trenurilor este de la dublu în sus, adică primele care vin sunt cam triple faţă de Săgeţile albastre din punct de vedere al capacităţii.

„Tot pe zona aceasta de material rulant sper ca până la sfârşitul anului să avem o formă avansată a unei strategii de achiziţii şi închirieri pe termen lung. Până acum, aceste achiziţii, dincolo de faptul că sunt ultra-necesare - toată lumea ştie care este calitatea materialului rulant din România - au fost rezultatul unor decizii ad-hoc. Astfel, la începutul anului, când a mai scăzut un pic din presiunea licitaţiilor - pentru că suntem în fazele de implementare a lor - am demarat şi lucrul la o astfel de strategie de achiziţii de material rulant.

De anul trecut, legislaţia în domeniul feroviar chiar ne obligă să avem o astfel de strategie, corelată cu strategia de dezvoltare a serviciilor feroviare. Acum există şi cadrul legal prin care sistemul feroviar de stat central poate să colaboreze cu autorităţile locale pentru aşa-zisele servicii de tren metropolitan şi, atunci, este încă un element de care se va ţine seama când facem acest plan de investiţii şi, pe baza acestei strategii şi a planului investiţional din spate, vom putea să venim în întâmpinarea Ministerului Finanţelor, Guvernului atunci când există surse de finanţare, să avem deja pregătite proiectele apte de finanţare“ - a mai precizat Ștefan Roșeanu.

Sursa: Agerpres.ro
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii