S-ar putea modifica modalitatea de numire a decanilor din fruntea facultăţilor. Proiectul, pe masa deputaţilor
S-ar putea modifica modalitatea de numire a decanilor din fruntea facultăţilor. Proiectul, pe masa deputaţilor
27 Apr, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
1841
Marime text
Pe ordinea de zi a şedinţelor deputaţilor a fost înregistrat un proiect de lege pentru modificarea art. 207 şi 213 din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011. Acesta vizează modalitatea prin care sunt numiţi decanii instituţiilor de învăţământ superior.
În prezent, proiectul de lege se află pe mesa comisiilor pentru primirea avizelor de specialitate. Potrivit notei de fundamentare, învăţământul universitar se bucură de garanţia autonomiei. Actuala modificare legislativă are în vedere, în acord cu dezideratele constituţionale, democratizarea mediului academic prin clarificarea prevederilor din Legea Educaţiei Naţionale 1 din anul 2011 privind modalitatea de numire a decanilor, precum şi mandatele rectorilor.
La momentul de faţă, decanii tuturor facultăţilor din România sunt numiţi de către rector, imediat după alegerea acestuia. Astfel, s-a ajuns la situaţia în care puterea de decizie este atribuită doar rectorului, decanii facultăţii având doar rolul de a pune în aplicare măsurile asumate de către rectorat, fără să se bucure de reprezentativitate şi legitimitate din partea celor pe care îi conduc. Această concentrare de putere în mâinile rectorilor a determinat ca responsabilitatea şi răspunderea decanilor să fie asumată doar faţă de rectori, nu şi faţă de comunitatea academică pe care o conduc. Prin acest mecanism de numire, se menţine un raport clientelar între rector şi decan, fapt care, de foarte multe ori, poate genera disfuncţionalităţi cu privire la transparenţa decizională şi legitimitatea măsurilor asumate.
Astfel, alegerea decanului prin votul direct al cadrelor didactice titulare şi al studenţilor dă dovadă şi garantează democratizarea sistemului universitar de învăţământ.
În prezent, proiectul de lege se află pe mesa comisiilor pentru primirea avizelor de specialitate. Potrivit notei de fundamentare, învăţământul universitar se bucură de garanţia autonomiei. Actuala modificare legislativă are în vedere, în acord cu dezideratele constituţionale, democratizarea mediului academic prin clarificarea prevederilor din Legea Educaţiei Naţionale 1 din anul 2011 privind modalitatea de numire a decanilor, precum şi mandatele rectorilor.
La momentul de faţă, decanii tuturor facultăţilor din România sunt numiţi de către rector, imediat după alegerea acestuia. Astfel, s-a ajuns la situaţia în care puterea de decizie este atribuită doar rectorului, decanii facultăţii având doar rolul de a pune în aplicare măsurile asumate de către rectorat, fără să se bucure de reprezentativitate şi legitimitate din partea celor pe care îi conduc. Această concentrare de putere în mâinile rectorilor a determinat ca responsabilitatea şi răspunderea decanilor să fie asumată doar faţă de rectori, nu şi faţă de comunitatea academică pe care o conduc. Prin acest mecanism de numire, se menţine un raport clientelar între rector şi decan, fapt care, de foarte multe ori, poate genera disfuncţionalităţi cu privire la transparenţa decizională şi legitimitatea măsurilor asumate.
Astfel, alegerea decanului prin votul direct al cadrelor didactice titulare şi al studenţilor dă dovadă şi garantează democratizarea sistemului universitar de învăţământ.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii