Scandal cu ecouri internaţionale Contractul ANR privind cedarea pavilionului maritim al României, pe rolul Tribunalului Constanţa
Scandal cu ecouri internaţionale: Contractul ANR privind cedarea pavilionului maritim al României, pe rolul Tribunalului
29 Oct, 2014 00:00
ZIUA de Constanta
3049
Marime text
Dosarul privind cedarea pavilionului maritim românesc ajunge, de la Curtea de Apel Constanţa, acolo unde a fost înregistrat în august 2013, pe rolul Tribunalului Constanţa.
În vara anului trecut, Autoritatea Navală Română (ANR) se adresa Curţii de Apel Constanţa într-un dosar privind contractul semnat cu firma RIFA Holding Limited (fosta Ivana Holdings Limited) prin care pavilionul maritim al României este cedat pentru 30 de ani acestei firme. ANR intenţionează „să se spele pe mâini“ de acest contract, în încercarea de a dovedi că nu a avut calitatea contractuală pentru a semna un astfel de document. Pentru că este vorba despre drepturile suverane ale statului român, nu ANR putea decide cedarea pavilionului maritim românesc ci, aşa cum spune legislaţia în vigoare, doar Guvernul, iar acesta din urmă, prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Abia Ministerul Transporturilor putea delega ANR-ul în vederea gestionării acestei probleme, însă chiar şi aşa, ANR ar fi făcut doar ceea ce putem numi o muncă de secretariat.
În acest context, Autoritatea Navală Română încearcă să găsească o posibilitate de a scăpa de contract, dat fiind faptul că el s-a aflat atât în atenţia procurorilor DNA, cât şi în cea a Corpului de Control al Ministerului Transporturilor şi a Autorităţii Naţionale de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP), instituţie care a sancţionat ANR-ul printr-o amendă de 180.000 de lei, pentru încălcarea legislaţiei privind achiziţiile publice.
Concret, ceea ce i se reproşează ANR în cazul semnării contractului menţionat nu e doar faptul că, potrivit procurorilor, el ar fi ilegal, ci şi că este dezavantajos pentru statul român, căci firma cipriotă ar urma să primească cea mai mare parte a câştigurilor.
Reamintim că, în martie 2013, directorul de la acea vreme al ANR, Andrian Mihei, a adus la cunoştinţa Ministerului Transporturilor (condus atunci de liberalul Relu Fenechiu) existenţa contractului semnat între ANR şi RIFA şi, de asemenea, a convocat un Consiliu de Conducere extraordinar. Mai mult sau mai puţin surprinzător, Ministerul Transporturilor a avut o reacţie cu întârziere în a-şi trimite corpul de control, recomandându-i lui Mihei să se adreseze organelor abilitate ale statului. Mihai a procedat întocmai, făcând plângere penală împotriva lui Eugen Olteanu pentru abuz în serviciu contra intereselor publice ale statului, fost director al ANR. Olteanu s-a stins însă din viaţă în luna martie a acestui an, la doar 43 de ani.
Întrebat dacă, în opinia sa, fostul secretar de stat Valentin Preda a avut vreun cuvânt de spus în încheierea contractului privind cedarea pavilionului maritim românesc, fostul director al ANR, Andrian Mihei, a declarat, în 2013, într-un interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa: „Nu am văzut niciun document în care era în mod direct secretarul de stat Valentin Preda. Ştiu că expunerea de motive pentru Ordonanţa Guvernului 19 din 2012 vizavi de această înfiinţare a registrului maritim internaţional este semnată de Valentin Preda pentru Ministerul Transporturilor, condus de Ovidiu Silaghi. De asemenea, am văzut diverse materiale la Ministerul de Externe în care se vorbea despre Valentin Preda ca despre unul dintre iniţiatori şi care, în calitatea sa de secretar de stat, s-a întâlnit cu aşa-zişii investitori în acest proiect şi chiar am înţeles că a fost în Germania pe acest subiect“.
Amintim că dosarul privind cedarea pavilionului maritim românesc a fost înregistrat, pentru prima dată, la Curtea de Apel Constanţa. Pe 18 septembrie, această instanţă a declinat judecata în favoarea Tribunalului Constanţa, secţia de Contencios administrativ şi fiscal. Dosarul a fost înregistrat pe rolul Tribunalului la începutul acestei săptămâni, dar nu a primit încă un termen de judecată.
În vara anului trecut, Autoritatea Navală Română (ANR) se adresa Curţii de Apel Constanţa într-un dosar privind contractul semnat cu firma RIFA Holding Limited (fosta Ivana Holdings Limited) prin care pavilionul maritim al României este cedat pentru 30 de ani acestei firme. ANR intenţionează „să se spele pe mâini“ de acest contract, în încercarea de a dovedi că nu a avut calitatea contractuală pentru a semna un astfel de document. Pentru că este vorba despre drepturile suverane ale statului român, nu ANR putea decide cedarea pavilionului maritim românesc ci, aşa cum spune legislaţia în vigoare, doar Guvernul, iar acesta din urmă, prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Abia Ministerul Transporturilor putea delega ANR-ul în vederea gestionării acestei probleme, însă chiar şi aşa, ANR ar fi făcut doar ceea ce putem numi o muncă de secretariat.
Istoria cedării pavilionului maritim
În toamna anului 2012, ANR semna, cu Romanian International Flag Administration (RIFA), firmă cipriotă ce are o subsidiară în Germania, un contract prin care aceasta ar putea intermedia toate operaţiunile care au loc în cazul înmatriculării de nave străine sub pavilion românesc. La ora actuală însă, contractul nu produce efecte, el nefiind pus în aplicare.
În acest context, Autoritatea Navală Română încearcă să găsească o posibilitate de a scăpa de contract, dat fiind faptul că el s-a aflat atât în atenţia procurorilor DNA, cât şi în cea a Corpului de Control al Ministerului Transporturilor şi a Autorităţii Naţionale de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP), instituţie care a sancţionat ANR-ul printr-o amendă de 180.000 de lei, pentru încălcarea legislaţiei privind achiziţiile publice.
Concret, ceea ce i se reproşează ANR în cazul semnării contractului menţionat nu e doar faptul că, potrivit procurorilor, el ar fi ilegal, ci şi că este dezavantajos pentru statul român, căci firma cipriotă ar urma să primească cea mai mare parte a câştigurilor.
Reamintim că, în martie 2013, directorul de la acea vreme al ANR, Andrian Mihei, a adus la cunoştinţa Ministerului Transporturilor (condus atunci de liberalul Relu Fenechiu) existenţa contractului semnat între ANR şi RIFA şi, de asemenea, a convocat un Consiliu de Conducere extraordinar. Mai mult sau mai puţin surprinzător, Ministerul Transporturilor a avut o reacţie cu întârziere în a-şi trimite corpul de control, recomandându-i lui Mihei să se adreseze organelor abilitate ale statului. Mihai a procedat întocmai, făcând plângere penală împotriva lui Eugen Olteanu pentru abuz în serviciu contra intereselor publice ale statului, fost director al ANR. Olteanu s-a stins însă din viaţă în luna martie a acestui an, la doar 43 de ani.
Valerică, „băiatul performant“
Unul dintre cele mai interesante personaje care au activat pentru o perioadă în Ministerul Transporturilor este Valentin Răducu Preda, cel alintat de Radu Mazăre „Valerică“ şi considerat de edilul-şef ca fiind un „băiat performant“. La momentul numirii lui Eugen Olteanu la conducerea ANR (12 septembrie 2012), Valentin Răducu Preda era secretar de stat în Ministerul Transporturilor, minister condus atunci de liberalul Ovidiu Silaghi. Câteva luni mai târziu, Preda a fost săltat din faţa Ministerului Dezvoltării. Fostul consilier al primarului Constanţei a fost deferit justiţiei de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie, la începutul lunii iunie a acestui an, pentru divulgarea secretului care periclitează securitatea naţională, trafic de influenţă şi complicitate la folosirea, în orice mod, direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori de permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii.Întrebat dacă, în opinia sa, fostul secretar de stat Valentin Preda a avut vreun cuvânt de spus în încheierea contractului privind cedarea pavilionului maritim românesc, fostul director al ANR, Andrian Mihei, a declarat, în 2013, într-un interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa: „Nu am văzut niciun document în care era în mod direct secretarul de stat Valentin Preda. Ştiu că expunerea de motive pentru Ordonanţa Guvernului 19 din 2012 vizavi de această înfiinţare a registrului maritim internaţional este semnată de Valentin Preda pentru Ministerul Transporturilor, condus de Ovidiu Silaghi. De asemenea, am văzut diverse materiale la Ministerul de Externe în care se vorbea despre Valentin Preda ca despre unul dintre iniţiatori şi care, în calitatea sa de secretar de stat, s-a întâlnit cu aşa-zişii investitori în acest proiect şi chiar am înţeles că a fost în Germania pe acest subiect“.
Amintim că dosarul privind cedarea pavilionului maritim românesc a fost înregistrat, pentru prima dată, la Curtea de Apel Constanţa. Pe 18 septembrie, această instanţă a declinat judecata în favoarea Tribunalului Constanţa, secţia de Contencios administrativ şi fiscal. Dosarul a fost înregistrat pe rolul Tribunalului la începutul acestei săptămâni, dar nu a primit încă un termen de judecată.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii