Secretele mării Epava descoperită de Black Sea Wreck Divers ar putea fi scoasă la suprafaţă (galerie foto)
Secretele mării: Epava descoperită de Black Sea Wreck Divers ar putea fi scoasă la suprafaţă (galerie foto)Pe lângă experienţa proprie pe care aceştia au trăit-o în adâncuri, ei au şi filmat şi măsurat epava distrusă de valuri şi de trecerea timpului
La acest moment, epava se află pe un fund pietros al mării, într-o stare avansată de degradare, şi se mai poate vedea doar o parte din scheletul navei, realizat din lemn masiv, precum şi bucăţi din bordaj, placat cu tablă metalică. Carena are o grosime medie de opt centimetri.
Pe alocuri, din părţile de lemn ies la iveală cuie metalice, realizate probabil din bronz sau cupru, cu lungimi de aproape opt centimetri. Aproximativ la cinci metri de unul dintre capete se afla un cui mare de bronz, folosit probabil la susţinerea catargului. Lemnul din care este construita nava, chiar dacă se află într-o avansată stare de degradare, este de o fineţe aparte. Aşa cum ne-au spus cei care au fost în adâncuri, citând specialiştii în domeniu, nava ar avea o vechime de peste două sute de ani. Teoretic, cea mai recentă datare ar putea fi din perioada Războiului Crimeei, însă nu este exclus ca nava să dateze din perioada medievală. Luând în considerare faptul că are o lungime de 20 de metri, dar şi poziţionarea catargului în partea dinspre pupă, se poate vorbi aici despre un posibil pânzar moldovenesc, ambarcaţiune foarte des întâlnită în zona ţărmurilor, dar şi pe râurile interioare. Concluziile referitoare la ce a găsit echipa de lucru la faţa locului, pe fundul mării, au fost elaborate împreună cu specialiştii de la Muzeul Marinei.
„Nu există în istorie un astfel de reper"
Cei care au făcut măsurătorile şi filmarea la epava din Eforie Sud spun că resturile epavei ar putea fi scoase, conservate şi expuse într-un muzeu, însă acest lucru este momentan la stadiul de proiect.
Specialiştii din cadrul Muzeului Marinei ne-au spus că în istoria pe care o deţin nu există atestări ale unei astfel de nave, cu caracteristicile evidenţiate mai sus, care să se fi scufundat în acea perioadă şi în respectiva zonă, Eforie Sud. „Nu există în istorie un astfel de reper, a unei nave scufundate în zonă", a mai spus unul dintre specialiştii din cadrul Muzeului Marinei.
Echipa de scafandri, formată din 14 membri de naţionalităţi, vârste şi profesii diferite, susţine că este la dispoziţia specialiştilor pentru derularea unui eventual proiect legat de recuperarea şi conservarea acestei epave. Unul dintre membri, Florin Frăsineanu, ne-a spus că a luat legătura doar cu specialiştii muzeelor constănţene, însă un eventual proiect legat de scoaterea epavei la suprafaţă nu a fost luat în calcul momentan. „Probabil pentru ei este o operaţiune costisitoare, probabil îşi au bugetele deja făcute, nu au flexibilitate. Noi credem că scoaterea la suprafaţă nu este foarte costisitoare", au mai spus membrii echipei.
Un film despre această epava puteţi găsi accesând:
http://www.youtube.com/user/BSWDivers?feature=mhum
Reamintim că anul trecut, în luna septembrie, în mass-media naţională şi în cea internaţională, a fost prezentată una dintre cele mai mari descoperiri făcute de o echipă numeroasă de membri ai clubului de scafandri Black Sea Wreck Divers: submarinul SC-213, care în 1942 a lovit vasul Struma. În ultimii doi ani a investigat cu multă minuţiozitate fiecare centimetru al submarinului de 55 de metri lungime şi şapte metri lăţime care a lovit vasul Struma. Submarinul descoperit de ei, aflat la puţin mai mult de zece kilometri de ţărm, este, aşa cum l-au caracterizat istoricii, cel care a provocat una dintre cele mai mari tragedii ale secolului XX din Marea Neagră.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
- ARHEO 08 Apr, 2011 14:32 DE CE NU SE FACE O SUBSCRIPTIE PUBLICA PENTRU FINANTAREA RECUPERARII EPAVEI?
- azazika 08 Apr, 2011 13:27 Epava de care se face vorbire a fost descoperita de capitanul-comandor Constantin Scarlat cu peste 30 de ani in urma.Black Sea Wreck Divers isi insusesc aceasta descoperire pe nedrept.