Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
04:46 23 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Sindicatul Liber Navalistul, răspuns la notificarea privind intenția de restructurare a forței de muncă din cadrul Șantierului Naval Damen Mangalia

ro

03 Aug, 2021 21:19 2002 Marime text
  • Sindicatul Liber Navalistul a răspuns la notificarea angajatorului privind intenția de restructurare a forței de muncă din cadrul Damen Shipyards Mangalia. 
Redăm, în continuare, textul integral al răspunsului reprezentanților Sindicatului Liber Navalistul: 

„I. Hotărârea A.G.E.A. DSMa nr. 18/23.07.2021 prin care a fost aprobată desființarea unui număr de 228 de posturi.
Referitor la acest aspect și văzând prevederile art. 69 din Codul Muncii (mai ales prevederile alin. 1 lit. a1) precum și prevederile art. 71 alin. 12 și 72 alin. 13 din Codul Muncii, apreciem că notificarea comunicată subscrisului sindicat este una pur formală și nu are că scop în niciun fel nici evitarea concedierilor colective și nici o eventuală diminuare a numărului de salariați afectați de măsură desființării posturilor, deja adoptată la data de 23.07.2021, anterior consultării impusa de legiuitor în scopul prevăzut de lege și anume acela al ajungerii la o înțelegere.

Pe cale de consecință, apeciem că încă de la acest prim moment al notificării transmisă subscrisului sindicat, potrivit art. 69 din Codul Muncii, procedura este vădit nelegală, având un caracter pur formal, eludând însuși scopul dialogului social instituit de lege, scopul DSMa fiind strict acela pur formal de a “bifa” pașii necesari pentru a concedia 228 de salariați ai societății. Astfel, în condițiile date, este cu neputință, ab initio, a considera că orice propunere a subscrisului sindicat de evitare a concedierilor colective sau de reducere a numărului de salariați afectați vă fi avută în vreun fel în vedere, în condițiile în care decizia prevăzută de art. 72 alin. 1 Codul Muncii (ulterioara prezentei consultări) este la acest moment deja adoptată, mult anterior demarării “consultărilor” formale.

II. Notificarea transmisă nu cuprinde informația cuprinsă de art. 69 alin. (2) lit. e) din Codul Muncii

Lecturând cu atenție notificarea privind intenția societății de a concedia 228 de salariați precum și motivele care ar putea conduce la o astfel de măsură, subscrisul sindicat vă punem în vedere că aceasta nu conține nicio referire la “măsurile avute în vedere pentru limitarea numărului concedierilor”, astfel cum prevede art. 69 alin. (2) lit. e) din Codul Muncii.

Astfel, deși există, formal, celelalte elemente obligatorii prevăzute de dispozițiile legale, nu am regăsit nicio informație cu privire la măsurile avute în vedere de managementul performant al companiei cu privire la limitarea numărului concedierilor sau chiar măsuri avute în vedere sau deja luate cu privire la evitarea completă a acestei măsuri care va afecta 228 de familii.

Din acest punct de vedere, este neverosimil ca societatea pe care o administrați cu competență solicită subscrisului sindicat propuneri pentru evitarea ori diminuarea numărului salariaților concediați, în condițiile în care dispuneți de toate informațiile și pârghiile suficiente și necesare pentru a îndeplini acest deziderat.


Astfel, apreciem că, desi recunoașteți o incapacitate managerială a actualei echipe de conducere, “aruncarea” răspunderii pentru măsură concedierii pe instituțiile statului român (ANAF) denotă o lipsă de asumare a responsabilității pentru nerespectarea angajamentelor asumate la momentul preluării pachetului de acțiuni ale societății.

Astfel, în condițiile în care este evident că la acest moment societatea DSMa este guvernată de un management defectuos, considerăm că prima propunere pentru evitarea sau diminuarea numărului salariaților concediați este aceea care constă în prezentarea demisiilor persoanelor care sunt responsabile de eșecul planului de afaceri și de management.

Raportat la argumentul orelor necesare pentru funcționarea “optimă” a șantierului pe termen scurt și mediu, este de prisos să vă reamintim faptul că din acest punct de vedere, al bugetarii numărului de ore societatea a fost extrem de deficitară în ultimii 2 ani din punct de vedere al planificării și organizării activității, existând multiple exemple pe care vi le-am adus la cunoștință dealungul timpului cu privire la situațiile apărute în producție.

Din acest punct de vedere, consideram că una din măsurile pe care le puteți adopta în vederea evitării concedierilor sau limitării numărului de persoane concediate poate fi și aceea a reducerii numărului de ore suplimentare efectuate la nivelul întregului șantier, în condițiile în care un număr mare de salariați au efectuat și chiar depășit limita legală cu privire la numărul orelor suplimentare efectuate atât în anul 2020 cât și în anul 2021, chiar în condiții de pandemie și șomaj tehnic pentru o parte din salariați.

Pe cale de consecință, având în vedere că nu ne-ați comunicat numărul total de ore suplimentare efectuate la nivelul șantierului cât și individual (anonimizat) pentru anii 2020 și 2021, vă solicităm pe această cale, în temeiul art. 69 alin. (2) aceasta informație relevantă.


Relevanța reiese din faptul că orele suplimentare sunt plătite cu 100% (dublu) față de orele normale. Astfel, o reducere sau chiar o eliminare a orelor suplimentare prestate, combinat cu reconversia profesională a personalului fară încărcare suficientă prin relocare catrezonele de producție unde există supraîncărcare poate fi aptă să conducă fie spre evitarea concedierilor fie spre o limitare a numărului persoanelor afectate. Reducerea costurilor pentru orele suplimentare considerăm că este aptă a salva dacă nu toate cel puțin o mare parte a locurilor de muncă ce se intenționează a fi desființate.

Aceste aspecte au mai fost discutate la întâlnirile dintre noi partenerii sociali însă desi v-ați angajat să limitați numărul de ore suplimentare totuși nu ați acționat în consecință și continuați să nu respectați dispozițiile legale privind munca suplimentară.

III. Situația subcontractorilor și a delegărilor/detașărilor în cadrul DSMa

Având în vedere faptul că prin notificare nu ne-ați comunicat date complete cu privire la situația subcontractorilor și a personalului delegat de la alte șantiere (Damen Galați), vă solicităm să ne comunicați dacă:
  • la acest moment mai există salariați de naționalitate vietnameză în cadrul diviziilor/departamentelor/workshopurilor/office-urilor/formațiilor de muncitori (la nivel de maistru) în cadrul cărora se vor desființa posturi;
  • la acest moment mai există personal detașat de la DSGa sau Damen Workforce Romania
  • sau alte societăți în incinta DSMa și care sunt diviziile/departamentele/workshop-urile/officeurile/formațiile de muncitori (la nivel de maistru) în care activează și posturile ocupate
  • (evidențierea acestora în Organigrama DSMa).
  • au fost reziliate contracte cu societățile subcontractoare care au desfășurat același tip de activități cu cele ale salariaților care ocupă posturile ce urmează a se desființa.
Din acest punct de vedere, apreciem că o alta măsură ce poate fi luată în scopul prevăzut de art. 69 alin. (1) din Codul Muncii este încetarea tuturor colaborărilor cu personal din străinătate, subcontractori și/sau detașări/delegări de la alte șantiere.

IV. Informații insuficiente transmise prin intermediul notificării

Din acest punct de vedere, vă solicitam în conformitate cu dispozițiile art. 69 alin. (2) din Codul Muncii să ne comunicați informații complete și netrunchiate cu privire la:
  • organigrama detaliată cu toate funcțiile de conducere până la nivel de maistru a societății;
  • statul de funcții complet al societății, cu evidențierea posturilor ce urmează a fi desființate.
  • „Plan restructurare posturi” (Anexa 4 la Notificare) care să cuprindă pe lângă divizie/departament și informațiile referitoare la workshop/office și formație de muncitori (la nivel de maistru).
  • lista nominală a persoanelor care ocupă posturile ce se intenționează a fi desființate, în măsură în care o astfel de lista există la acest moment.
  • câte persoane cumulează pensia cu salariul sau îndeplinesc condițiile de pensionare anul acesta sau le vor îndeplini în cursul anului 2022.
În concluzie, considerăm în continuare că procedura de consultare astfel cum ați înțeles să o parcurgeți până la acest moment este realizată cu încălcarea legii. Cu toate acestea, este în interesul salariaților ce vor fi afectați de această măsură că subscrisul sindicat să încercăm să vă determinăm să renunțați la ideea concedierii colective sau să limitați numărul de salariați afectați.

Având în vedere faptul că unul din scopurile principale ale noastre în calitate de sindicat reprezentativ este protejarea drepturilor și intereselor legitime ale tuturor salariaților din DSMa precum și dorință noastră ca împreună cu angajatorul să asiguram un climat de siguranță și încredere cu privire la securitatea locurilor de muncă, vă adresam prezenta în scopul de a putea la rândul nostru să oferim informații concrete celor ce ni le solicită.

Totodată, vă solicităm să observați faptul că termenul de 10 zile prevăzut de art. 71 alin. (1) Codul Muncii, vă începe să curgă de la data la care ne vom afla în posesia informațiilor relevante pe care vi le-am solicitat.

Vă asigurăm că nu vom înceta să recurgem la toate metodele legale pe care le avem la dispoziție în sensul de a apăra și proteja drepturile și interesele tuturor salariaților societății”.
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii