Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
06:13 24 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Somnul lui Manole naste incalcarea legislatiei de mediu

ro

15 May, 2006 00:00 1204 Marime text

# La Agentia de Protectia Mediului Constanta domneste haosul * Sub ochii directorului Adrian Manole multi dintre cei care solicita acord de mediu institutiei incalca procedurile legale * A devenit obisnuinta ca cei care anunta in presa, conform procedurilor, vreun proiect sau trecerea la o alta faza de avizare sa nu anunte publicul despre cine este vorba * Titularii proiectelor ca sa scape de contestatii nu-si declina identitatea sau adresa unde este amplasat proiectul * Altii anunta in ziar ca au depus documentatia pentru consultarea publicului la APM, dar aceasta nu exista de fapt * Scopul este ca termenul de analiza pentru public sa treaca * Sub ochii angajatilor APM termenele trec si contestatarii sunt pacaliti * Niciodata anunturile trunchiate nu au fost repetate asa cum spune legea pentru ca angajatii APM ori dorm ari au vreun interes

Inchiderea capitolului legat de legislatia ce trebuie implementata in Romania pentru aderarea la Uniunea Europeana inseamna si alinierea cetatenilor la noile legi de mediu adoptate. Simplificat acest pachet de legi obliga fiecare cetatean care incearca sa obtina o autorizatie de construire pentru un proiect sa ceara aviz de mediu Agentiei de Protectia Mediului. Obtinerea unui acord de mediu sau aviz de mediu este un proces diferit, in sensul ca, pe scena "joaca", pe langa functionarul public si persoana fizica sau juridica care solicita acordul, un al treilea personaj, publicul interesat. Orice titular al unui proiect pentru realizarea caruia este nevoie de avizul Agentiei pentru Protectia Mediului are nevoie si de acordul publicului interesat. Pentru a pune in tema acest al treilea personaj, titularul proiectului trebuie sa informeze, prin intermediul unui anunt tip, in mass media locale, proiectul si destinatia acestuia. APM-ul cere obligatoriu publicarea anuntului cu scopul de a fi anuntata opinia publica despre acesta. Anuntul este unul tip si fiecare il ridica de la sediul agentiei. In anunt trebuie anuntata etapa in care se afla proiectul, proiectul in sine precum numele si adresa titularului. In urma unei radiografii pe care redactorii cotidianului ZIUA de Constanta au facut-o anunturilor de mediu zilnice aparute in mass media, atat locale cat si nationale, in primele trei luni ale acestui an, se pare ca, aspirantii la avizele de mediu pentru investitiile de pe litoral, ignora aceasta faza. Si prefera discretia, prezenta publicului deranjand de cele mai multe ori. Reprezentantii autoritatii pentru protectia mediului, nu fac mare lucru pentru a stopa acest fenomen. Ca sa scape de eventuali contestatari majoritatea care dau spre publicare astfel de anunturi de ignora regulile impuse de legislatie si omit sa-si treaca numele si adresa. Contestatarii fara sa stie cine este titularul proiectului nu au cum contesta. Astfel de anunturi abunda in rubricile de mica publicitate ale ziarelor. Daca tot se accepta asa ceva cei cu probleme publica anunturi incomplete din care nu se intelege nimic. Cei de la APM nu verifica continutul si se multumesc doar cu chitanta care demonstreaza ca anuntul a fost publicat.Neglijenta sau interesReprezentantii APM Constanta sustin ca, in situatiile in care, anunturile nu sunt complete, procedeul ar trebui reluat. In primele trei luni ale acestui an, nici unul dintre anunturile cu pricina nu au fost insa refacute. Ba chiar, exista persoane fizice sau juridice care la anuntarea urmatoarei etape din cadrul procesului de avizare, au continuat in aceeasi modalitate si au publicat aceleasi anunturi incomplete. Exista si alte situatii. Se da un anunt iar publicul poate consulta dosarul la sediul agentiei timp de zece zile. Dar surpriza la dosar nu exista nimic. Documentele sunt depuse tarziu sau dupa termen, iar contestatarii nu mai pot lua la cunostinta intentiile titularului. Situatiile in care este solicitata o documentatie a carei depunere la APM a fost anuntata public de catre titular, iar ea lipseste din evidentele institutiei in momentul in care se doreste consultarea ei, au devenit din ce in ce mai dese. Nici de acest aspect nu se sinchisesc responsabilii APMLegislatia exista, putini o respectaPotrivit ordinului 860/2002, informarea prin anunturi in mass-media si participarea publicului la procesul de evaluare a impactului asupra mediului in cadrul procedurii de emitere a acordului de mediu sunt suportate de titularul proiectului. APM-ul pune la dispozitia publicului, la cerere, documentele relevante pentru proiectul considerat, altele decat cele furnizate de titularul proiectului, dupa caz. Titularul proiectului informeaza publicul asupra depunerii solicitarii de obtinere a acordului de mediu pentru un proiect, deciziei etapei de incadrare a proiectului, asupra dezbaterii publice a raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului precum si asupra deciziei etapei de analiza a calitatii raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului. Mai mult chiar, la prezentarea deciziei privind etapa de incadrare a proiectului, titularul informeaza publicul, in locurile de adunare publica, in presa nationala sau locala, la radio sau la televiziune. Este obligatorie publicarea numelui titularului, prezentarea proiectului si a amplasamentului, locul si programul de consultare a informatiei referitoare la proiect, adresa autoritatii publice pentru protectia mediului la care se transmit propunerile justificate ale publicului privind procesul de evaluare a impactului asupra mediului pentru proiectul respectiv. In conformitate cu ordinul, publicul are dreptul sa prezinte autoritatii publice competente pentru protectia mediului propunerea de a reconsidera decizia referitoare la etapa de incadrare in termen de 10 zile de la publicarea ei. Luand in considerare propunerile publicului, APM-ul pregateste apoi decizia finala de incadrare. Daca aceasta decizie finala intra in conflict cu decizia initiala, titularul proiectului este obligat sa informeze si de asta data publicul. Dupa efectuarea evaluarii impactului asupra mediului si realizarea raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, titularul aduce la cunostinta publicului, cu cel putin 10 zile inainte de data prevazuta pentru sedinta de dezbatere publica, locul si data evenimentului, locul si data la care este disponibil spre consultare raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, adresa autoritatii publice pentru protectia mediului la care se transmit propunerile justificate ale publicului privind raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului. Oportunitatile de participare a publicului la luarea deciziilor legate de proiect , se stabilesc de APM, de comun acord cu titularul. Dupa examinarea intregului raport intocmit in urma dezbaterii publice, APM-ul urmeaza sa ia decizia privind emiterea acordului de mediu/acordului integrat de mediu sau respingerea motivata a proiectului pe amplasamentul respectiv. Observatiile publicului se primesc in termen de 10 zile de la anuntul public al deciziei finale si fundamenteaza emiterea acordului de mediu. In termen de doua zile de la primirea deciziei finale referitoare la proiect, titularul anunta decizia primita folosind metodele de informare mentionate anterior.Anunturile.... la radiografieIn urma unei monitorizari a anunturilor de mediu aparute in mass media locale si nationale, realizata de redactorii ZIUA de Constanta in primele trei luni ale acestui an, s-a dovedit ca, frecventa cazurilor in care anunturile de mediu sunt incomplete este destul de mare. In cele mai multe dintre situatii, numele titularului nu este mentionat. Spre exemplu, in data de 6 ianuarie sunt publicate intr-un cotidian local, doua informari prin care titularii a doua investitii "amenajare ferma cresterea melcilor" anunta luarea deciziei parcurgerii procedurii simplificate de avizare privind proiectele respective. Cu toate ca in modelul anuntului pus la dispozitie de APM, se precizeaza numele titularului si adresa acestuia, in nici unul dintre cele doua cazuri, titularii investitiilor nu sunt amintiti. Singurele informatii puse la dispozitii sunt doua adrese, nici ele complete, nefiind precizata nici macar localitatea. Aceeasi situatie este intalnita la un anunt publicat in data de 14/15 ianuarie, privind investitia "modernizare hale - depozite cereale". Pe 17 ianuarie publicul interesat este anuntat cu privire la decizia parcurgerii procedurii simplificate de avizare privind proiectul "renovare si consolidare hala existenta, recompartimentare corp C1 pentru activitatea de reparatii auto si spatii frigorifice". Nici urma de numele beneficiarului ci doar de o simpla adresa. Intr-un alt anunt, publicat pe 18 ianuarie, prin care se precizeaza ca a fost depusa solicitarea de obtinere a acordului/ acordului integrat de mediu privind proiectul "spatiu comercial alimentatie publica"amplasat in Mamaia, numele beneficiarului lipseste din nou, cu desavarsire. In cazul unui alt proiect privind statie distributie carburanti, publicat pe 1 februarie, situatia este aceeasi, de asta data, adresa beneficiarului, care nu este mentionat este in Bucuresti. Alte exemple in acest sens sunt oferite de beneficiarul unui proiect "alimentare cu energie electrica- montare PT, amplasat in incinta beneficiar- str. Oborului sau de beneficiarul proiectului unei spalatorii auto, amplasate in strada Atelierelor. Nici titularul unui proiect "terasa acoperita plus mansarda" nu si-a facut publica identitatea si nici macar adresa imobilului unde urmau a fi facute modificarile.Secretul proprietarilor de pensiuniSectorul caselor de vacanta si a pensiunilor nu scapa de neregulile in anunturile de mediu. Cele mai relevante exemple in acest sens sunt un proiect PUD in vederea construirii unei pensiuni, amplasat in comuna Limanu, sat 2 Mai si a unui imobil apartamente de vacanta d+p+1e, piscina si parcare, amplasata in Mangalia, statiunea Olimp. Lista poate fi continuata cu un imobil P-1E, atelier, tamplarie si birouri, amplasat in Palazu Mare, cu un proiect de extindere spatiu comercial existent cu P+1E, amplasat in Baba Novac 33, o alta investitie privind proiectul S+P+E, amplasat in Constanta, strada Banu Mihalcea. Proiectul construire locuinte colective P+3E si amenajare parcare de pe strada Nicolae Milescu, lot 14 sau proiectul "constructii agricole" din Techirghiol, la care se adauga proiectul construire imobil sp+p+2-3 e, amplasat in Constanta , strada Stefan Mihaileanu nr.7. Nici in cazul proiectului constructie S+p+3e- hotel, amplasat in Eforie Nord, strada Vasile Alecsandri sau construire doua imobile s+p+6E- 7e- spatii comerciale sin locuinte amplasat in bulevardul Alexandru Lapusneanu nr.175 A, titularii proiectelor nu si-au facut publica identitatea. La aceeasi categorie intra si titularii proiectului construire imobil, locuinte unifamiliale tip duplex din strada Bucovinei nr. 1 si nr.2. sau titularii proiectului construire spatiu comercial si birouri d+p+2e, strada Mihai Viteazu nr. 17. Cazurile sunt numeroase exemplele mentionate fiind doar cateva din cele intalnite de redactorii ZIUA de Constanta, la o prima lectura a acestora. Chiar daca cunosc procedura angajatii de la mediu nu au cerut in nici unul dintre cazurile enumerate ca anunturile sa fie reluate. Mai mult de atat, in momentul in care in cadrul procesului de obtinere a acordului sau avizului de mediu, se anunta trecerea la o alta etapa, publicul a fost informat din nou, fara precizarea numelui. In plus, sunt extrem de numeroase situatiile in care, fiind solicitata documentatia privind un anumit proiect, nu se afla in evidentele APM, in conditiile in care a fost anuntata public depunerea.Impact uita din nouUnul dintre cele mai recente exemple in acest sens este proiectul SC Impact SA. Pe 29 martie, reprezentantii societatii anuntau ca s-a depus documentatia in vederea obtinerii avizului de mediu pentru avizarea PUD Zenit, amplasat in Constanta, strada Brest nr.1 si nr. 2, precum si pentru obtinerea avizului de mediu pentru avizarea planului urbanistic de detaliu modificare HCLM 528/2004. Pentru consultarea documentatiei, publicul avea la dispozitie in acest caz, 18 zilele. La cateva zile de la aparitia celor doua informari, redactorii ZIUA de Constanta au incercat sa consulte documentatia respectiva. La sediul APM, documentatia nu a fost de gasit neaflandu-se in evidentele institutiei. Exista doua variante ori angajatii APM sunt neglijenti in indeplinirea sarcinilor de serviciu, ori tolereaza astfel de situatii pentru ca au un interes. Directorul Manole, parasutat politic pe aceasta functie este cu gandul in alta parte. El nu observa astfel de lucruri probabil pentru ca a venit primavara si s-a indragostit. Sau, poate, are si el un interes.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii