Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
06:23 24 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Tematica manualelor este aberanta

ro

16 Oct, 2004 00:00 3386 Marime text

Parintii copiilor din clasele primare acuza

Reforma sistemului din invatamant s-a lasat mult timp asteptata * Dupa anul 1989, toate manualele scolare au fost schimbate radical, astfel incat astazi copiii din clasele primare invata cu totul altceva decat ceea ce s-a studiat cu ani in urma * Manualele scolare sunt insa de-a dreptul aberante * In special cele de matematica includ exercitii pe care nici macar adultii nu sunt capabili sa le inteleaga, cu atat mai putin sa le rezolve * Cei mai multi dintre parinti isi petrec serile chinuindu-se sa rezolve exercitii al caror enunt este imposibil de dezlegat

Intotdeauna ne-am laudat peste hotare cu copiii nostri care sunt mai isteti, mai talentati, mai inclinati catre studiu decat cei din strainataturi. La toate concursurile internationale, elevii si studentii nostri au "suflat" de sub nas premiile americanilor, francezilor si altor asemenea natii care se lauda cu scolile lor si cu tot felul de mijloace si metode moderne de care elevii lor dispun pentru a invata mai usor si mai eficient. Copiii nostri au dat clasa tuturor, demonstrand ca suntem o natie care, desi nu traieste in copac, cum inca cred unii, este saraca, dar capabila sa invete in conditii care, de ce sa nu recunoastem, sunt de-a dreptul mizere. Elevii romani pot sa rezolve, de exemplu, o problema despre care altii invata primele notiuni abia in clasa a opta. Ceea ce se intampla insa cu programa de la nivelul claselor primare este de-a dreptul crima. Indiferent cine a aprobat-o, cine a adoptat-o, cine a dat ok-ul manualelor, concluzia este ca s-a cam sarit calul. Aceasta este parerea tuturor parintilor, disperati de temele pe care copilul trebuie sa le rezolve acasa si pe care nici macar ei, parintii, nu le inteleg. Ca sa luam un exemplu concret, manualul de matematica pentru clasa a treia contine, la pagina 18, exercitiul cu numarul 1 care la punctul a. suna in felul urmator: "Spunem ca 60 este aproximarea lui 62 prin ... printr-un numar format numai din zeci (pana la zeci)". Oare ce cere un astfel de exercitiu, se intreaba distrus parintele care, logic, nu a fost prezent la ora de matematica a fiului. E clar ca acele trei puncte trebuie inlocuite cu un anume cuvant, dar care o fi acela? Este foarte limpede ca nu ai cum sa rezolvi un exercitiu din moment ce nu stii nici macar ce iti cere. Asta in vreme ce copilul se uita cu ochi rugatori la tine, sperand ca tu il vei ajuta sa nu mearga a doua zi cu tema nefacuta. Si mai ales, oare ce inseamna acele cuvinte din paranteza? Punctul 2 al exercitiului este identic cu primul, iar al treilea cere: "Toate numerele a caror aproximare pana la zeci este 80 sunt".

Unde este reforma din invatamant?

Un alt exercitiu, tot la clasa a treia, suna asa " 30 + a > 17 + a cu 20". Tot ceea ce intelege parintele din explicatiile copilului este ca, in loc de "cu" trebuie sa puna semnul scaderii. Dar exercitiul tot ramane de nivelul clasei a-VIII-a, unde invata ca "a" din stanga se reduce cu "a" din dreapta si asa mai departe. Si asta in conditiile in care, dupa ce cadrele didactice au indraznit sa ridice glasul, programa pentru clasa a treia, se zice ca a fost schimbata, pentru a nu mai fi atat de dificila. Nu stim ce s-a schimbat, cert este ca an de an parintii sunt tot mai disperati de ceea ce se preda in scolile noastre, de lectiile greoaie pe care un copil de 7 ani, trezit cu noaptea in cap ca sa mearga la ora, buimac de somn si de explicatiile invatatoarei, nu este in stare sa le priceapa. Ne-am laudat ca am reformat sistemul de invatamant, ba am schimbat varsta de inscriere la scoala, ba am schimbat sistemul de notare, am inlocuit "trimestrele" cu "semestrele", examenele de capacitate le-am ametit pana n-am mai putut, repartizarea la licee o face calculatorul, dar nu cred ca am solutionat problemele fundamentale. Zilele trecute am intalnit o mamica distrusa pentru ca baiatului sau, elev in clasa I, i se ceruse sa aduca la scoala un acvariu si un animal (?!). Femeia era de pe undeva dintr-un sat constantean si se gandea ca singurul animal pe care il are in curte este o vaca. Intrebarea este daca nu cumva ne indreptam catre absurd.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • li 02 Jul, 2014 11:04 de 3 zile stau si ma gandesc la aceiasi problema,nici nu pot sa i explic copilului. Poate sa fie prin lipsa,adaos sau aproximare? ce problema....
  • ka 28 Jun, 2013 09:13 am aceeasi problema ca si tine ....oare ce trebuie sa scriem in locul celor trei puncte? aceeasi problema se regaseste si in culegerea pentru clasa a treia din care noi avem tema de vacanta. asa ca le voi lasa ca sa le faca in clasa cu doamna