Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
21:17 05 09 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ți-ai stricat mașina în gropile de pe drum? Vezi cine te despăgubește

ro

05 Sep, 2024 16:28 194 Marime text
Foto ilustrativă - sursa: Pexels

 
Infrastructura rutieră deficitară este cea care dă bătăi de cap tuturor șoferilor din România. Gropile din asfalt nu numai că le creează senzații neplăcute în mers, ci îi îndreaptă spre service-uri auto, costurile reparațiilor fiind extrem de piperate. Dar dincolo de costuri, în anumite situații, pot fi chiar periculoase. Mulți șoferi, însă, nu știu că în situațiile în care își avariază autoturismele pe drumurile stricate pot trage la răspundere Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), notează LegalBadger.
 
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (în continuare CNAIR S.A.), este o persoană juridică română, de interes strategic naţional cât timp statul este acţionar majoritar, care se organizează şi funcţionează sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară.
 
CNAIR S.A. a fost înființată și reglementată prin O.U.G. nr. 84/2003, și are ca obiect principal de activitate, între altele, întreţinerea, repararea, administrarea şi exploatarea autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naţionale, variantelor ocolitoare, precum şi a altor elemente de infrastructură rutieră definite conform legii, în scopul desfăşurării traficului rutier în condiţii de siguranţă a circulaţiei.
 
Prin urmare, se impune întrebarea în ce condiții poate fi angajată răspunderea (civilă delictuală) CNAIR S.A. în cazul în care aceasta nu-și îndeplinește obligațiile stabilite în sarcina sa, producându-se astfel un accident rutier.
 
Răspunderea civilă delictuală
 
Prevederile art. 1357 Cod civil instituie regula potrivit căreia cel care cauzează altuia un prejudiciu printr-o faptă ilicită, săvârşită cu vinovăţie, este obligat să îl repare. Autorul prejudiciului răspunde pentru cea mai uşoară culpă.
 
Pentru angajarea răspunderii civile delictuale pentru fapta proprie este necesară, astfel, întrunirea cumulativă a patru cerinţe esenţiale prevăzute de art. 1.357 și urm. Cod civ.: existenţa faptei ilicite, existenţa unui prejudiciu cert şi care să nu fi fost reparat în prealabil, un raport de cauzalitate între fapta ilicită şi prejudiciul suferit şi vinovăţia autorului faptei ilicite şi prejudiciabile.
 
Prin urmare, în măsura în care sunt îndeplinite toate aceste condiții, nimic nu împiedică pe CNAIR S.A. să răspunde pentru prejudiciile cauzate unei persoane cu ocazie producerii unui eveniment rutier.
 
În ceea ce privește prima condiție, respectiv fapta ilicită, aceasta constă în acţiunea ori inacţiunea prin care, încălcându-se normele de drept obiectiv, sunt cauzate prejudicii dreptului subiectiv sau interesului legitim ce aparţine unei persoane. În practica judiciară, răspunderea CNAIR S.A. se analizează de obicei din perspectiva neîndeplinirii unei obligații instituite de lege în sarcina sa.
 
Așa cum am văzut, una dintre principalele obligații ale CNAIR S.A. constă în întreţinerea, repararea, administrarea şi exploatarea drumurilor, în scopul desfăşurării traficului rutier în condiţii de siguranţă a circulaţiei. Totodată, conform art. 5 din O.U.G nr. 84/2003 Companiei îi revine și obligația de a asigura condiţii de siguranţă a circulaţiei pe autostrăzi şi drumuri naţionale deschise circulaţiei publice.
 
Mai mult, potrivit dispozițiilor art. 40 alin. (1) din O.G. nr. 43/1997 drumurile trebuie să fie semnalizate şi menţinute în stare tehnică corespunzătoare desfăşurării traficului în condiţii de siguranţă de către administratorul drumului, iar conform prevederilor art. 5 alin. (1) din O.U.G. nr. 195/2002 administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor, conform competenţelor ce îi revin, cu avizul poliţiei rutiere, este obligat să instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, să aplice marcaje pe drumurile publice, conform standardelor în vigoare, şi să le menţină în stare corespunzătoare.
 
Citește și:
Riscurile unui contract de vânzare cumpărare auto fără clauze specifice

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii