Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:41 19 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Un an de la eșuarea navei Queen Hind, în Portul Midia. Cronologie, ranfluare și încercarea de a vinde epava

ro

27 Nov, 2020 00:00 3100 Marime text
  • Pe 24 noiembrie 2019, la ora 11:30, nava Queen Hind  a eșuat în Portul Midia
  • Avea la bord pest 14.600 de berbeci
  • Pe 25 februarie 2020 a fost adusă la cheu
  • Ranfluarea navei a fost efectuată de Grup Servicii Petroliere, câștigătorul unei licitații organizată de CN APM Constanța
 
A trecut un an de la eșuarea în Portul Midia a navei Queen Hind, încărcată cu berbeci vii, ce urma să plece din România. De altfel, pe 24 noiembrie, aproape de ora 12.00, nava Queen Hind era înclinată în portul de la malul mării. Nava a fost îndreptată, dar zile întregi autoritățile s-au chinuit să scoată cadavrele ovinelor din apă, dar și cele prinse în navă.
 

Cronologia acelor zile

 
Duminică, 24 noiembrie, ora 11:30, nava Queen Hind, cu peste 14.000 de oi, se află în pericol de scufundare. „Avem un apel 112 cu privire la faptul că, în Portul Midia, la cheiul de nord, o navă sub pavilion Palau, încărcată cu 14.600 de oi, s-a răsturnat pe o parte”, anunţa la momentul respectiv Inspectoratul de Poliţie Judeţean Constanţa. Nava a ajuns sâmbătă, 23 noiembrie, în Portul Midia, venind din Arabia Saudită, fiind programată pentru plecare cu încărcătura aferentă.
 
Duminică, ora 13:00. Dan Jeacă, prefectul judeţului Constanţa, a convocat Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă la 13.15, pentru gestionarea situaţiei navei Queen Hind. Dan Jeacă susţinea că membrii echipajului au fost recuperaţi. O persoană a refuzat transportul la spital, deşi se afla în şoc hipotermic. Cauza probabilă a înclinării a fost un banc de nisip, susţinea reprezentatului Guvernului în teritoriu.
 
Duminică, ora 14:30. Membrii Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă au plecat spre Portul Midia, unde au continuat şedinţa și au evaluat situaţia de la faţa locului. Ședinţa a avut loc la Căpitănia Midia. Din comitet fac parte autorităţile portuare, ARSVOM, ISU, IPJ, Poliţia Transporturi şi Căpitania Navală.
 

Duminică, ora 17:00. ISU Dobrogea a transmis că au ajuns şi echipaje de la ARSVOM cu nava Hercules şi două şalupe. Se întind două rânduri de baraje antipoluare şi unul de forţă. Concomitent se încarcă pe şalupe ovinele vii cu forţe din cadrul tuturor armelor şi autorităţilor publice. Ulterior, se încearcă reducerea unghiului de înclinare şi repunerea navei pe poziţie pentru a putea fi remorcată la chei. „32 de animale au fost salvate”, transmite ISU Dobrogea.
 
Luni, 25 noiembrie, ora 07:00. Crescătorii de animale solicită o anchetă urgentă a instituţiilor responsabile şi pedepsirea celor vinovaţi de "dezastrul transportului maritim de animale vii din România”.
 
Luni, ora 09:00. Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă a anunţat că se va întruni, astfel încât reprezentanţii autorităţilor şi şefii tuturor armelor să stabilească ce se va întâmpla cu animalele care vor fi evacuate de pe vapor, potrivit ISU Dobrogea.

 
Luni, ora 10:00. Comitetul s-a întrunit, având pe ordinea de zi situaţia navei animalier Queen Hind, care s-a scufundat în cursul zilei de duminică. La şedinţă participă prefectul judeţului Constanţa, Dumitru Jeacă, colonelul Daniel Popa, şeful ISU Dobrogea, colonelul Constantin Dima, şeful Grupării Mobile de Jandarmi Constanţa, reprezentanţi ai ANR.
„Azi începem descărcarea mărfii de la puntea superioară, după care, în limitele accesului, vom prelua animalele moarte. Acestea vor fi duse la cheiul la care au fost încărcate. De acolo, animalele moarte vor fi duse la incinerator. Vom verifica compartimentul de maşini şi vom acţiona cu pompe pentru a extrage apa. În funcţie de cum răspunde nava, după ce va fi descărcată, vom folosi remorcherele pentru a trage de bordul ridicat în asa fel ca sa putem aduce nava la o dană. Ulterior, în dană vom continua opreţiunea de descărcare a animalelor de pe navă“, au transmis reprezentanţii Căpităniei zonale Constanţa. „Ieri, am găsit pe navă mai multe butelii de oxigen şi acetilenă, care prezentau pericol de explozie. Acestea au fost asigurate de ARSVOM. În prezent, nava este abandonată de căpitan“, au mai spus reprezentanţii Căpităniei zonale Constanţa.
 
Daniela Șerban, directorul general al CN APM Constanţa SA, a declarat că urmează să se întâlnească cu armatorul pentru a se lua decizia de ranfluare a navei: „În primul rând trebuie scoase animalele şi marfa de pe punte, apoi specialiştii vor reuşi să pună nava pe poziţie si să o aducă în Dană. Dacă nu se vor scoate animalele moarte din navă, nu se poate face nimic. Cine coordonează activitatea ar trebui să aibă în vedere acest lucru. Dacă nu se poate scoate nava de acolo, trebuie mărit şenalul cu 40 de metri, trebuie să facem dragaj de investiţie, ca să se poate face manevrele de ranfluare a navei în siguranţă“. 

Directorul Gărzii de Coastă Constanţa, Laurenţiu Cicu, a precizat că echipajul nu este reţinut, însă Căpitănia Zonală Constanţa nu a eliberat marinarilor un permis de acces la uscat. Toţi cei 22 de marinari sirieni aflaţi la bordul vasului au fost au fost aduşi în siguranţă la mal şi doar 32 de ori din cele 14.600 au supravieţuit. De asemenea, şeful Gărzii de Coastă Constanţa, Laurenţiu Cicu, a declarat că niciunui membru de echipaj nu i se va permite să părăsească ţara fără acordul Căpităniei. Autorităţile române au întocmit un dosar penal care va fi depus la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa pentru neglijenţă în serviciu, blocarea şenalului navigabil şi punerea în pericol a siguranţei navigaţiei.
 
Luni, ora 13:00.  Ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, a dispus, la prima oră a dimineţii, prin ordin de ministru, iniţierea investigaţiei tehnice privind siguranţa şi constituirea comisiei de investigaţie. Totodată, ministrul Lucian Bode a semnat şi un ordin comun alături de ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, şi Csutak Nagy Laszlo, preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, pentru constituirea de echipe mixte care vor verifica modul în care au fost respectate prevederile legale privind încărcarea-descărcarea, îndeplinirea serviciilor de siguranţă maritimă, gradul de poluare, contaminarea apei în urma incidentului, respectarea condiţiilor de transport privind suprafaţa necesară îmbarcării, verificarea documentelor însoţitoare, dar şi alte elemente ce pot rezulta în urma investigaţiilor.

 
Luni, ora 14:00. ANSVSA a făcut precizări cu privire la încărcarea navei Queen Hind. În data 23.11.2019, sub supravegherea medicilor veterinari oficiali, a început îmbarcarea ovinelor pe vaporul Queen Hind, cu destinaţia Arabia Saudită, îmbarcarea finalizându-se în data 24.11.2019. Vaporul a fost autorizat sanitar-veterinar pentru transportul de animale vii de către DSVSA Constanţa, în luna martie 2019, pe baza evaluării realizate în conformitate cu prevederile legislaţiei UE şi naţionale în vigoare: Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2005, respectiv Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 16/2010, cu modificările şi completările ulterioare. S-a constatat că animalele erau clinic sănătoase şi apte pentru transport, iar densitatea prevăzută de legislaţie era respectată. Pe nava respectivă, cu o suprafaţă totală utilă de 5.011 mp, au fost îmbarcate 14.600 de capete de tineret ovin cu o greutate medie de 47,46 kg/cap de animal. Precizăm ca spaţiul alocat pe cap de animal a fost cu 10% suplimentar faţă de cel prevăzut de legislaţia în vigoare. Acţiunea de salvare continuă, animalele care vor fi recuperate de pe vas vor fi cazate în acelaşi adăpost, urmând ca, după verificarea stării lor de sănătate, să fie transferate cu mijloace de transport rutier, la ferma de origine, aflată la 5 km distanţă.
 
Marţi, 26 noiembrie, ora 9:30. Subprefectul Ionuţ Done anunţă că la acest moment nu se poate interveni, din cauza condiţiilor meteo nefavorabile. Oamenii sunt pregătiţi să intervină in orice moment, la fața locului. De asemenea, anunţă că urmează o şedinţă a Comitetului Judetean pentru Situaţii de Urgenţă cu reprezentanţi de la nivelul structurilor centrale, iar după şedinţă vor fi comunicate măsurile dispuse în ceea ce priveşte situaţia de la navă. Presa nu era invitată. După intervenţia ministrului de interne, Marcel Vela, presa participă la şedinţă.
 
Marţi, ora 10:30. Nava Queen Hind era înclinată cu 3 grade încă de când se afla la chei în Portul Midia - asta reiese din declaraţiile date autorităţilor portuare de către o parte a echipajului şi comandantul vasului - a declarat şeful Autorităţii Navale Române, Alexandru Mezei, prezent la şedinţa Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă. El a precizat că, în momentul plecării din Port, comandantul navei a declarat autorităţilor că redresează vasul şi că nu are nicio problemă. Alexandru Mezei a adăugat că în prezent este declanşată o anchetă şi se iau declaraţii atât echipajului, cât şi comandantului cargoului. „La ora actuală, nava este părăsită de către membrii de echipaj”, a mai spus Alexandru Mezei.
 
Marţi, ora 12:00. Șeful IGSU, Dan Paul Iamandi, a fost trimis de către Ministrul de Interne, Marcel Vela, pentru a supraveghea situaţia din Portul Midia şi a gestiona buna desfăşurare a acţiunilor.
 
Marți, ora 17:00. Secretarul de stat Raed Arafat a ajuns la Portul Midia.
 

Ranfluarea navei


Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a semnat, pe 14 ianuarie 2020, cu Grup Servicii Petroliere, contractul privind serviciile de dezeșuare și ranfluare a navei Queen Hind și scoaterea și neutralizarea încărcăturii din interiorul navei.
        
Valoarea contractului este de 19.150.000 lei, durata acestuia fiind de 35 zile de la semnare. Procedura de selecție a început pe 31 decembrie 2019, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța invitând 9 companii din țară și străinătate, trei dintre ele depunând oferte.
 

Aducerea la cheu
 

Grup Servicii Petroliere anunța pe 25 februarie încheierea cu succes a ranfluării navei Queen Hind. Epava a fost transportată și asigurată la cheu. Peste 100 de angajați și colaboratori GSP au lucrat non-stop la acest proiect. Echipa de 20 de scafandri a lucrat chiar și în patru ture.
 
Citește și:
 

Incidentul din Portul Midia. Ludovic Orban „Îi vom elibera din funcţii pe aceia care nu şi-au făcut treaba“

Precizări privind acțiunile specifice ANSVSA întreprinse în cazul incidentului din Portul Midia

Lucian Bode, despre incidentul din Portul Midia „Am luat toate măsurile necesare și am discutat cu toți factorii implicați astfel încât asemenea incidente să nu se mai producă“

Portul Midia. Pregătiri pentru ranfluarea navei. Scafandrii execută lucrări de pregătire a corpului epavei pentru ridicare (galerie foto)

Licitația pentru vânzarea navei Queen Hind nu s-a ținut. Care a fost motivul
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii