Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
16:28 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

ZIUA LIVE Florin Goidea, director general al ACN Constanța - „Canalul Dunăre Marea Neagră este una dintre cele mai mari realizări a poporului român“ (GALERIE FOTO+VIDEO)

ro

14 Mar, 2024 13:40 1574 Marime text
Invitatul ediției din această săptămână de la ZIUA LIVE este Florin Goidea, director general al Administrației Canalelor Navigabile Constanța.

La 26 mai a.c., se împlinesc 40 de ani de exploatare a Canalului Dunăre – Marea Neagră, unul dintre cele mai importante canale navigabile artificiale din Europa și unul dintre cele mai mari obiective de investiție 100% românească a tuturor timpurilor

Joi, 14 martie de la ora 13.30, discutăm cu invitatul ediției despre importanța istorică și economică a Canalului, despre regimul amenajării malurilor și drumurilor dar și despre situația de pe malul stâng al Canalului Dunăre – Marea Neagră care s-a surpat în 2019 în dreptul comunei Cumpăna și a pus în pericol viețile a opt familii.

Directorul ACN vorbește la ZIUA LIVE și despre principalele obiective stabilite la nivelul companiei în mandatul său dar și despre care este valoarea bugetului de care dispune compania în 2024 și ce fonduri sunt alocate pentru investiții?

ZIUA LIVE poate fi urmărită pe site-ul nostru ZIUAConstanta.ro și pe www.facebook.com/ziuaconstanta, unde așteptăm și întrebările dumneavoastră.

Pentru mine a fost foarte ușoară trecerea la ACN. Aici sunt specialist, probleme de navigație, shipping. Nu eram străin de canal! Cunosc foarte bine Canalul, a trebuit să mă pun la punct cu entitatea economică de la ACN. 

Portul este mai greu decât Canale Navigabile. Este mai complex, cu operatori portuari, nave maritime. Banii sunt foarte munciți care se fac la Canal. Oamenii muncesc foarte mult pentru fondurile din companie. Portul trebuie să facă profit.

Peste tot am căutat să duc mai departe ce a fost bun și să îmbunătățesc prin acțiunile și gândirea mea de manager. Dacă ecluzele Cernavodă, Agigea și Ovidiu nu erau finalizate nu făceam față traficului acum. A fost un proiect foarte important. 

Acum terminăm licitația pentru retehnologizarea Ecluzei Năvodari. Apoi avem Porturile Ovidiu, mal Stâng și Mal Drept. Portul Luminița este în zona Năvodari, aici avem un proiuect de peste 100 milioane. 

Canalul nu s-a terminat în unele locuri. Acum se termină și ce era de făcut la vremea respectivă. Acest Canal este cel mai vechi proiect de țară. Una dintre cele mai mari realizări a poporului român. Îmi pare rău că a fost blamat.  Canalul are 64 de km.

Costurile au ajuns foarte mari acum. Un exemplu ar fi irigațiile. Am avut în Dobrogea un sistem de irigații ce a fost complet distrus. 

Din 2030 UE nu va mai da bani pentru drumuri ci pentru CF și transportul pe apă. Atunci cred că va deveni fezabil Canalul Dunăre București. Acum se face un studiu de fezabilitate. Canalul a fost abandonat după 1990. În ultima perioadă revin proiecte ce au fost abandonate. Să faci Canalul Dunăre București este un proiect fezabil și va fi o realizare importantă a poporului român. 

Canalul este foarte important pentru irigații. Centrala de la Cernavodă folosește apă din Dunăre și este în legătură cu noi. În primul rând este folosit pentru navigație și apoi pentru irigații. Avem o stație de pompare la Cernavodă ce asigură un nivel constant pe Canal. 

Avem societăți care iau apă din canal pentru irigații. Am avizat un proiect al unei companii care își modernizează sistemul de irigații. 

Sistemul de irigații este un proiect de județ. Este foarte mult de lucru să demarezi proiecte, să accesezi fonduri. Rezultatele mele ca manager sunt generate de colegii și subordonații mei. Eu dau direcția, corectez, aduc plusul meu de valoare, dar se muncește mult. Am venit singur la ACN, nu mi-am adus oameni, echipă. Sunt responsabil de rezultatele companiei.  

Anul traficul a fost cu 26% pe Canal față de anul precedent datorită situației geopolitice din zonă. Și în Portul Constanța a fost o creștere în primele 2 luni cu 16%. 

S-ar putea ca o parte din transport să se fi mutat și pe barje, nu doar cu TIR-uri. portul Constanța este consttruit ca port CF și a devenit port auto în ultimii 30 de ani. Aveam 700 de vagoane abandonate. Acum se caută să se treacă de la transportul auto pe CF și apă. 

S-a aprobat un miliard de euro pentru Portul Constanța, extrem de important. Noi suntem tipul de port în care dacă nu avem infrastructură nu vine marfa. Și la ACN avem bani de investiții și trebuie să urmărim să se facă. 

Noi zilnic verificăm cotele și facem dragaj de întreținere unde este necesar. La Cernavodă facem împreună cu Centrala lucrările necesare. 

Proiectul inițial prevedea constuirea unui dig la Măcin. Atunci toată porțiunea se regulariza. Acum folosim stația de pompare să menținem canalul la aceeași cotă. 

Am trăit anii 90 când toată lumea blama canalul ca o investiție megalomană. Socrul meu a muncit la Canal. Știam cât de complicată era situația. Acum își dovedește eficiența cu 500%. 

Intenționăm să face o activitate la aniversarea a 40 de ani. Sperăm să ni se dea importanța necesară. Sunt 40 de ani de exploatare. Dacă nu aveam proiectul finalizat în 2019 nu făceam față acum. Probleme sunt când este vremea nefavorabilă și sunt suspendate manevrele. 

Monumentul de la Straja nu este al ACN. Ar trebui o implicare a instituțiilor pentru acesta. Știu că fostul prefect, Claudiu Palaz a intenționat să îi ia în Patrimoniul Prefecturii, dar nu s-a reușit. 

La Cumpăna, malul este consolidat în totalitate. Proiectul de consolidare a malurilor va continua. Acolo sunt mai multe proiecte de scurgere. Acolo este o argilă roșie, ce are alte proprietăți. Am discutat cu primarul pentru a găsi soluții. Lucrarea efectivă s-ar putea finalizată în cinci luni. Nu este o problemă ce poate fi rezolvată doar de ACN ci în parteneriat de Primărie. Zic că se vor rezolva problemele. 

Mai sunt probleme și în alte localități. Taluzul trebuie consolidat. Canalul are o limită de 10 metri unde nu poți face nimic, o altă zonă de 90 de metri de siguranță. Unele reguli nu s-au respectat. Sunt case construite pe drumul Canalului. Probleme mai grave sunt la Năvodari și Mamaia Sat. Norocul este că acolo este stâncă. Multe UAT-uri consideră drumul Canalului drum public, ceea ce nu este. Sunt zonele de depozite de pământ și piatră ce au fost excavate. 

Anul acesta ACN avem un buget de 40 de milioane de lei pentru Ecluza Năvodari, contribuția noastră. Un alt proiect important este pentru consoilidarea malurilor. Alte proiecte 83 de milioane de lei pentru Porturile Ovidiu, apoi Luminița 116 de milioane de lei. Din fonduri proprii avem 14 milioane de investiții și 10 milioane pentru reparații. 

Avem în proiect un parc fotovoltaic. Pe terenul respectiv sunt mulți copaci. Căutăm o soluție acum. 

Dunărea va fi folosită mult mai mult. Am fost blocați mult de bulgari care nu vroiau să facă dragaj. O perioadă am făcut noi dragajul și pentru ei. Toate se fac cu muncă și implicare. 

Le spun și subordonaților că dacă eu muncesc de dimineață până seară este inadmisibil ca subordonații să nu muncească. 

Parte din profit în investesc. Este foarte important ca oamenii care munesc mult să aibă salarii decente. Nu sunt foarte mulțumiți colegii mei. Am căutat să le ridic salariile, să fac memorii să fiu scutit de puncte din ordonanță. Nu s-au blocat posturile care erau libere. Angajez strict unde este nevoie. Mai ies oameni la pensie, mai sunt angajați în peroioadă de maternitate, trebuie rezolvate toate. 

Nu sunt foarte mulțumit de salariile din producție, dar fac tot ce pot să le măresc salariile. Se dau prime, în funcție de buget. Avem oameni specializați, care se formează ani de zile. 

Când am luat postul de la ACN, am început lucrurile serios. Primul lucru a fost continuarea investișțiilor, apoi să văd ce fac cu salariile oamenilor. Apoi a venit ordonanța care a blocat avântul, dar nu am renunțat. Am avut emoții în noaptea în care s-a votat bugetul. Bogdan Huțucă a avut un rol important pentru aprobarea salariilor. OIL Terminal a amenințat cu greva și acest lucru ne-a ajutat. Eram hotărât să dau în judecată Guvernul, dar am scăpat. Nu poți să mergi cu oameni cărora le tai din salarii. 

Problema cea mai mare este să duc investițiile la capăt, să reduc din costuri, am zone unde cheltuielile sunt mari și „mânâncă“ din munca altora. Avem un CA provizoriu. Se va da drumul la concurs pentru un CA pe 4 ani. Eu am căutat să fac lucrurile așa cum trebuie. Am continuat ce au început predecesorii mei. 

Am observat că partidele au nevoie de specialiști. Mă consider un specialist pe zona mea, sunt specialist al PNL. 

Activitatea este complexă la Canal. 

Sunt disponibil să mă implic în politică. Am fost consilier județean. Am pornit tăvălugul pentru salvarea de la Casa Soarelui. Deocamdată mă văd la ACN. dacă va fi nevoie, mă implic, la județ, la municipiu, oriunde. 

Vergil Chițac era foarte bun în liceu și la învățătură și comunicare. Este un om care face și vrea ca rezultatele să se vadă. Știu că muncește foarte mult, se preocupă mult. De multe ori ne sfătuim. Cred că este un bun primar. La mine de exemplu, Georgescu a dat drumul la un proiect, eu îl continui. Așa este și la Vergil Chițac. M-am uitat la lucrările de la termie și mi s-a părut că se fac lucrări consolidate. Pe Ștefan cel Mare și-a asumat lucrările. Eu zic că este un om asumat. Știu că este greu să iei Primăria, să o manageriezi, nu poți fi peste tot. Este o problemă cu echipa. De multe ori nu găsești oameni buni. Apoi niciodată nu ai oameni buni dacă nu îi plătești. Cred că se vor găsi soluții pentru parcările din Constanța. 

Dacă mi s-ar cere m-as orienta către județ. Cred că PNL își va conserva poziția de acum 4 ani. Mizez pe seriozitatea lui Bogdan Huțucă. Mizez pe capacitatea lui ed a găsit soluțiile care sunt. Ar trebui să fie un candidat bun pentru județ. 

Nu cred că vom avea surprize la Constanța la alegeri. Sunt cele două partide importante care vor ține totul sub control. Sunt pro-Europa, pro-NATO. 

Cred că președintele Klaus Iohannis are șanse să ajungă secretar general NATO. Acest lucru ar fi foarte important pentru România. Cred că nu se va apuca de treabă dacă nu va avea garanții că are șanse. A dovedit că și noi românii putem intra în astfel de competiție. candidatura mi se pare un act de curaj. Noi am dus greul după izbucnirea războiului din Ucraina. Traficul mare s-a făcut pe Canalul Sulina în România. Consider că trebuie să ieșim la înaintare. Nu suntem ruda săracă. Trebuie să ieșim direct la luptă. 



PRECIZĂRI:

Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.


Citește și: 

ZIUA LIVE40 de ani de exploatare a Canalului Dunăre – Marea Neagră. Ce investiții se fac la Canalele Navigabile Constanța?
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Vezi toate STIRILE VIDEO!

Ti-a placut articolul?

Comentarii