Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
19:00 23 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

ZIUA LIVE Primele etape de colectivitate. Ce ar putea face părinții să facă desprinderea mai ușoară pentru ei și pentru copii

ro

23 Feb, 2022 14:16 1391 Marime text

Prof. consilier școlar Liliana Țepeluș, coordonator al Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică și consilier de imagine, în cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Constanța, este invitatul emisiunii ZIUA LIVE de miercuri, 23 februarie.
 
 
 Prof. Țepeluș explică și ce pot face părinții pentru a nu cădea în capcana falsei competiții, ce se poate instala uneori fără să ne dăm seama, între notele propriilor copii și cele ale colegilor ori ale prietenilor lor..  
 

Încă de la primii pași pe care un copil îi face în această lume, părinții sunt preocupați constant de drumul său în viață, nevoie de a-l proteja pe cel mic dictându-le toate acțiunile.
 

Și totuși, vine un moment în care părinții, la fel precum copiii, trebuie să înceapă să accepte desprinderea parțială a celor mici de universul securizat pe care îl presupune familia.
 

Primii pași în colectivitate, fie că vorbim de grădiniță ori creșă, adaptarea la școală, eventualele cazuri de bullying, stresul notelor și al examenelor sunt tot atâtea situații care îi afectează pe părinți, dar și pe copii, deopotrivă.
 

Ce pot face părinți pentru a-și sprijini copiii în aceste etape, dar și cum își pot gestiona propriile emoții și sentimente, pentru a nu proiecta asupra celor mici frici ce nu le aparțin aflăm la ZIUA LIVE.
 
 
De asemenea, prof. Țepeluș ne mai explică și ce pot face părinții pentru a nu cădea în capcana falsei competiții, ce se poate instala uneori fără să ne dăm seama, între notele propriilor copii și cele ale colegilor ori ale prietenilor lor.



Prof. Țepeluș vorbește la ZIUA LIVE despre primele etape de colectivitate și ce ar putea face părinții să facă desprinderea mai ușoară pentru ei și pentru copii 

 
Dacă ar fi o rețetă valabilă, ar fi ideal. Doar că tot ce se întâmplă este individualizat, fiecare trăiește în felul lui. Este o perioadă frumoasă, un copil intră într-o nouă etapă, la fel și părintele. Partea emoțională pregantă e mai mult la părinți decât la copii. Copilul se adaptează mai ușor decât credem.
 
 
Acest copil simte! E o legătură între mamă și copil, și cel din urmă simte reacția mamei.
 
 
Noi transmite, la nivel subconștient, copilului starea noastră. Transmitem din legătura dintre copil și mamă. Dacă mama știe cum să facă această trecere, copilul va fi foarte bine. Psihologii spun că teama de separare este a mamei. Copilul are nevoie să intre în colectivitate. El se dezvoltă altfel, cunoaște alte persoane, spune Prof. consilier școlar Liliana Țepeluș. 




Copilul are bnevoie de siguranță și de predictibilitate
 

Este bine ca ambii părinți să facă vizita la creșa/grădinița unde își vor lăsa copilul. Este foarte bine ca mama să înțeleagă că este un mediu securizant.
 
În perioada pandemică, de acum, părinții își lasă copilul la poartă.
 
Părintele a înțeles că poate să facă această separare forțat. Va putea să o facă și neforțat!
 
Copilul are bnevoie de siguranță și de predictibilitate. Este bine să îi spun ca părinte, că este în siguranță cu educatoarea. Îl ajut să înțeleagă că este într-un mediu sigur. Îi punctez că după ce mănânci/ dormi, voi veni să te iau. El are nevoie să fie predictibil. Adulții trebuie să se țină și de cuvânt! Dacă nu, copilul va crea o teamă de abandon., a mai spus  Prof. Țepeluș la ZIUA LIVE. 
 

 
După ce terminăm cu grădinița, trecem într-un mediu nou: școala.
 

Clasa pregătitoare este o altă etapă. Se va trezi într-un spațiu mai strict decât cel de la grădiniță: să stea pe un scăunel, să facă liniște, să respecte niște reguli. În grădinițe există consilieri școlari, care pot ajuta părinții să gestioneze momentele de separare.  


Interviul integral îl puteți urmări aici





Bullying- cauze și manifestare
 

Trebuie să înțelegem ce înseamnă: sunt acțiuni de hărțuire. El poate fi emoțional, fizic, verbal. Toate formele pot fi întâlnite și câte două. E o acțiune repetitivă. Este undezechilibru de forțe. Persoana care agreseaza alege o persoană  mai timidă, mai retrasă. El dacă este o victimă a bullying ului în familiei, el poate întoarce asta la școală. Ca să nu devină victimă, el agresează. Trebuie să căutăm ce se întâmplă în familie, să vedem dinamica. Victimele sunt cele cu o stimă de sine scăzută. Este important să lucrăm pe încredere, pe ridicarea stimei de sine.
 
 
Semne ale bullying-ului sunt, printre altele, un comportament diferit de ceea ce a fost. Este importantă comunicarea între părinți și copii. Părintele trebuie să vorbească cu cadrul difactic, și al doilea pas ar fi discuția cu consilierul școlar. Vom avea nevoie de mulți mai mulți consilieri.


Le recomand părinților să apeleze cu încredere la consilierii școlari.  Atât copilul agresor, cât și cel victimă, are nevoie de consiliere. Dacă nu-l ajutăm pe copil să îi crească încrederea, nu obține rezultate dacă, de exemplu îl schimbăm din clasă. Acolo poate deveni victimă a unui alt agresor, în altă clasă.


Copilul trebuie încurajat să spună ce gândește, ce simte. Așa se va dezvoltă și adultul peste câțiva ani. , a spus Prof. consilier școlar Liliana Țepeluș, coordonator al Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică și consilier de imagine, în cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Constanța.  
 




Cum poate părintele să nu pună presiune pe copii în competiția notelor

 

Părinții trebuie să înțeelagă că este viața copiiilor și nu viața lor. Găsim părinți ce proiectează pe copil ce nu au reușit să realizeze în viața lor. Când părintele înțelege asta, va înțelege că acest copil va avea un drum al vieții lui, nu cum îmi proiectez eu ca părinte.
 
Să luăm 10 pe linie?Asta este perfecțiune și asta nu se poate. Nici noi ca adulți nu suntem perfecți. Este important, când i se solicită unui copil să ia 10 și ia 8, și ca părinți, am privi că mai avea două puncte până la 10, să privim eșecul ca o creștere.
 
Ce e mai important: să am un copil cu perpective sau să pun presiune pe el? Să am un copil cu frici? Asta trebuie să se întrebe părinții.  Nota nu refecltă neapărat ceea ce știe copilul meu., a mai precizat la ZIUA LIVE Prof. consilier școlar Liliana Țepeluș. 

 
Părinții să își iubească copii necondiționat!
 
 
 

Părinții să își iubească copii necondiționat! Asta înseamnă că au punctat. Să fie persoane deschise, să petreacă timp cu copilul lor, să aibe timp de calitate. Când îi acord timp copilului, las deoparte telefon, televizor, etc. Timp de calitate este timp cu atenție exclusivă, calmitate, deschidere și conștientizare.
 
 
Pentru copii, să fie fericitți să trăaiscă frumos, cu orice etapă din viața lor. Să fie deschiși cu părinții. Prima persoană pe care trebuie să o abordeze când au probleme este un părinte. Să fie deschiși cu părinții., a transmis Prof. consilier școlar Liliana Țepeluș, coordonator al Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică și consilier de imagine, în cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Constanța, copiilor și părinților.   

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii