Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
17:56 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

ZIUA LIVE Radu Vasile, din Constanța, primul nevăzător din România licențiat în informatică, despre dificultățile specifice cu care s-a confruntat din cauza dizabilității (VIDEO)

ro

14 Jun, 2024 11:01 1060 Marime text

Radu Vasile este primul nevăzător din România licențiat în informatică. A fost admis cu nota 10 la Școala Doctorală de Matematică a UOC şi este antreprenor, formator și voluntar la școlile gimnaziale, unde le predă elevilor noțiuni de informatică.
 
Cu toate că este nevăzător, acest lucru nu l-a împiedicat să-și îndeplinească visul: acela de a deveni programator și de a-i ajuta pe alții să utilizeze computerul.
 
Recent, Radu Vasie a elaborat fișa de identificare a cazurilor de bullying în format electronic, care poate fi completată de toți elevii.
 
În cadrul unui interviu live la ZIUA de Constanța, discutăm cu Radu Vasile, despre parcursul său educațional în domeniul informaticii, dificultățile specifice cu care s-a confruntat din cauza dizabilității, despre  tehnologiile și instrumentele pe care le folosește zilnic pentru a-și desfășura activitatea profesională.
 
De asemenea, discutăm și despre prejudecățile și discriminarea în domeniul IT.
 
Nu în ultimul rând, Radu Vasile transmite și un mesaj tuturor persoanelor cu anumite dizabilități din România!
 
Interviul are loc vineri, 14 iunie, de la ora 11.00.
 

ZIUA LIVE poate fi urmărită pe site-ul nostru ZIUA Constanta.ro și pe www.facebook.com/ziuaconstanta, unde așteptăm și întrebările dumneavoastră.

Ce te-a determinat să alegi o carieră în informatică? A fost greu să faci o facultate, apoi un masterat, un doctorat?

Dețin o companie de softwere la comandă. Nu mă consider neapărat antreprenor pentru că am o firmă de IT. Am și o asociație, unde încerc să ajut sistemul de învățămant din România, prin cursuri bazate pe știință.

Prin această asociație fac și acte de caritate. Sunt, deasemenea, asistent de cercetare IT în cadrul Universității Ovidius.

Am lansat o fișă electronică pe care elevii o pot completa pentru cazurile de bullying, a fost completată deja de 170.000 de elevi. 90% din fișe arată că nu au fost cazuri de bullying. Această fișă oferă posibilitatea autorităților de a interveni unde sunt cazuri de bullying și de a lua măsuri acolo unde există cazuri. Această fișă a fost un succes. 

Cum a fost parcursul tău educațional în domeniul informaticii? Ai întâmpinat dificultăți specifice din cauza dizabilității tale? Care a fost cel mai greu moment din facultate și cum ai reușit să îl depășești?

Când am încercat să mă înscriu la facultate în 2002, voiam să mă duc în Iași, București, la un centru universitar mare. Au spus că nu au cum să mă examineze că sunt orb.

Atunci am venit la Constanța. Mi s-a dat șansa să intru la facultate.

În timpul facultății, mă simțeam ca toți ceilalți, nu mai simțeam că sunt nevăzător. Pe atunci înregistram cursurile pe casetă. Erau atenți și emaptici cu mine. Când am vrut să fac doctoratul în matematică, am decis că nu îl fac în altă parte decât la Constanța.  


La masterat mi–au cerut să aduc adeverință că pot lucra cu calculatorul. Am făcut doi ani de master la ASE București. Au fost foarte impresionanți de cercetarea în domeniul discrimnării persoanelor cu dizabilități, lucrarea pe care am susținut-o la finalul masteratului. Nu am publicat chiar acea lucrare, ci sub alte forme.

Ce tehnologii și instrumente folosești zilnic pentru a-ți desfășura activitatea profesională?

Pe fiecare calculator pe care îl folosesc este instalat un program ce preia informația de pe ecran și o transofrmă în informație audio, cu o voce sintetizată.

Pe fiecare calculator pe care îl folosesc e instalat un program ce preia informația de pe ecran și o transofrmă în informație auto, cu o voce sintetizată.

 
La mine, zi de zi vorbește calculatorul. Copilului meu îi place foarte mult să lucreze pe calculator. Eu sunt un părinte care nu merge pe trendul fără calculatoare, fără tablete. E important să vezi ce face copilul tău pe telefon, nu să îi interzici telefonul. Copilul meu se uită la filme cu conțin culori în diverse limbi. Știe foarte bine să spună culorile în arabă. Scrie la calculator, desenează. 

Ai contribuit la dezvoltarea unor soluții sau aplicații care să ajute persoanele cu dizabilități?

Am încercat și încă încerc. Așa cum au ajuns acum tehnologiile, e greu ca un singur om să poată face ceva. Doar marile corporații vor reuși sa faca ceva dacă vor vrea să facă. Cele mai mari modele de inteligență artificială le știm cu toții. Omul de rând folosește doar ce i se pune la dispoziție.

Tehnologiile pentru cei cu dizabilitati vor evolua pe măsura introducerii inteligenței artificale.Vor apărea device-uri care ne vor ajuta. Încep și eu să lucrez la un mic roboțel care să joace rolul de însoțitor al unui nevăzător pe stradă. Dar e mult de muncă.  Inteligența artificială și orice aspect, poate fi folosit în sens atât pozitiv cât și negativ. Vor dispărea și joburi care necesită rutină.  

Inteligența artificială produce pe baza lucrurilor pe care le vede, omul produce pe bază a ceea ce simte. 

Cum vezi evoluția tehnologiei în următorii 5-10 ani în ceea ce privește accesibilitatea?

Nu văd să se întample foarte multe lucruri. Oamenii sunt cei care pun piedică în a avansa în diverse direcții. Nu știu în ce măsură vor fi finanțate proiecte care să aibă un real impact în societate, în ceea ce privește programele pentru nevăzători. 


Cum îți gestionezi echilibrul între viața profesională și cea personală? Ce te motivează cel mai mult în munca ta?

Eu cred ca dacă societății îi e bine și mie îmi este bine. Tot ce fac, dincolo de faptul că trebuie să câștig niște bani, restul activităților încerc să am prin ele o mică contribuție la dezvoltarea societățății. De accea și implicarea de a ajuta autoritățile în cazurile de detectare a bullying-ului. Maă motivează contribuția ce o pot aduce în bunul mers al omenirii. Asta fac zi de zi.


Muncesc de la 09 la 18.00 și petrec timpul liber cu copilul meu. 

Cum îți petreci timpul liber? Ai hobby-uri care implică tehnologia?

Am ca hobby lectura, citesc și acum sunt cu șurubăritul. Am bormașini, lemne, șuruburi. Oricât va avansa energia, ea e dependentă de curent, de baterie. Îmi place să construiesc lucruri din lemn, din plastic.

Cum îți petreci timpul liber? Ai hobby-uri care implică tehnologia?

Am ca hobby lectura, citesc și acum sunt cu șurubăritul. Am bormașini, lemne, șuruburi. Oricât va avansa energia, ea e dependentă de curent, de baterie. Îmi place să construiesc lucruri din lemn, din plastic.

Prin curaj și putere... se poate. Sper să fiu un model. Sunt copii cu dizabilități care nu reușesc să ajungă mai departe de propria familie. Aș vrea ca povestea mea să ajungă la aceste familii care să știe că fără vedere se poate face ceva în viață. Poti să îți împlinești un vis chiar și cu lipsa vederii.   

Daca un copil nevăzător are parte de o educație pentru el, poate ajunge să ia bacul cu nota 10 și să ajungă la ce facultatea își dorește.

Ce mesaj ai vrea să transmiți tuturor persoanelor cu anumite dizabilități din România, dar și oamenilor cu care voi conviețuiți?

Mesajul meu către părinții copiilor cu dificultăți vizuale este să nu dispere și să vorbească cu alte persoane adulte pentru a prelua modele pentru a ajuta copilul lor să aibă o viață bună.

 
 
 Interviul integral poate fi urmărit in VIDEO de mai jos: 

Citește și:

 
LIVE TEXT: Elevii pot semnala cazurile de bullying, completând o fișă în format electronic. Evenimentul, găzduit de Colegiul Național “Mihai Eminescu” din Constanța (GALERIE FOTO+VIDEO)
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Vezi toate STIRILE VIDEO!

Ti-a placut articolul?

Comentarii