A fost publicată forma consolidată a proiectului de hotărâre Primăria Constanța nu renunță la gestiunea delegată a cimitirelor ce aparțin domeniului public al municipiului (DOCUMENTE)
A fost publicată forma consolidată a proiectului de hotărâre: Primăria Constanța nu renunță la gestiunea
10 Dec, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
3688
Marime text
- Potrivit formei consolidate, se propune aprobarea proiectului de hotărâre privind aprobarea studiului de fundamentare și oportunitate privind delegarea de gestiune a serviciului public privind prestarea de servicii și activități necesare exploatării și întreținerii cimitirelor publice ce aparțin domeniului public al municipiului Constanța, inițiat de primarul Vergil Chițac, realizat de MAPPS Master Appraisal SRL
- Potrivit studiului, varianta optimă pentru desfășurarea serviciului o reprezintă gestiunea delegate iar perioada recomandată pentru contractul de delegare este de 15 ani
- În proiect, se stipulează că operatorul care va prelua contractul de delegare pentru prestarea serviciilor și desfășurarea activităților necesare exploatării și întreținerii cimitirelor publice din municipiul Constanța va trebui să implementeze un management performant, care să asigure eficiență operațională și standarde ridicate de calitate, fără a beneficia de compensații financiare din partea Primăriei Municipiului Constanța sau a Consiliului Local al Municipiului
- În plus, operatorul va avea obligația de a contribui la bugetul local prin plata unei redevențe anuale, stabilită conform prevederilor contractuale, pe întreaga durată a contractului de prestări servicii
Primăria Constanța a publicat în categoria Transparență decizională - Consultări publice forma consolidată la data de 09.12.2024 a proiectului de hotărâre privind aprobarea studiului de fundamentare și oportunitate privind delegarea de gestiune a serviciului public privind prestarea de servicii și activități necesare exploatării și întreținerii cimitirelor publice ce aparțin domeniului public al municipiului Constanța, minuta dezbaterii publice asupra proiectului de hotărâre privind aprobarea documentației necesare pentru delegarea de gestiune prin concesionare a serviciului public privind prestarea de servicii și activități necesare exploatării și întreținerii cimitirelor publice ce aparțin domeniului public al municipiului Constanța și a Regulamentului privind organizarea și funcționarea serviciului de administrare a cimitirelor publice de pe raza municipiului Constanța, dar și Registrul pentru consemnarea și analizarea propunerilor opiniilor sau recomandărilor primite cu privire la proiectul de hotărâre privind aprobarea „studiului de fundamentare și oportunitate privind delegarea de gestiune a serviciului public privind prestarea de servicii și activități necesare exploatării și întreținerii cimitirelor publice ce aparțin domeniului public al municipiului Constanța”.
Potrivit formei consolidate, se propune aprobarea proiectului de hotărâre privind aprobarea studiului de fundamentare și oportunitate privind delegarea de gestiune a serviciului public privind prestarea de servicii și activități necesare exploatării și întreținerii cimitirelor publice ce aparțin domeniului public al municipiului Constanța, inițiat de primarul Vergil Chițac, realizat de MAPPS Master Appraisal SRL.
Prezentul studiu a fost elaborat în scopul identificării celei mai avantajoase variante de administrare a cimitirelor în vederea asigurării către populație a unor servicii de calitate, în conformitate cu prevederile legale și care să satisfacă criteriile de performanță solicitate de cetățeni și de autoritatea publică.
În prezent, serviciul de administrare a cimitirelor publice din municipiul Constanța se desfășoară sub autoritatea administrației publice locale, care coordonează, reglementează și controlează serviciul de administrare a cimitirelor în baza unor contracte de prestație privind întreținerea și funcționarea cimitirului precum și printr-un contract de asociere încheiat de Municipiul Constanța și un operator economic.
Potrivit studiului, varianta optimă pentru desfășurarea serviciului o reprezintă gestiunea delegate iar perioada recomandată pentru contractul de delegare este de 15 ani.
Dezbaterea publică a avut loc în luna octombrie
În baza dispozițiilor Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Primăria municipiului Constanța a organizat în data de 02.10.2024, cu prezență fizică, dezbaterea publică cu privire la proiectul de hotărâre antemenționat.
Proiectul de hotărâre însoțit de documentația aferentă au fost publicate în data de 21.06.2024 și 28.06.2024 pe pagina de internet www.primaria-constanta.ro la seșiunile dedicate transparenței decizionale, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrație publică și ale art. 6 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 52/2003 aprobate prin H.G. Nt. 831/2022.
Propunerile, sugestiile și opiniile cu valoare de recomendare privind proiectul de hotărâre supus consultării publice au fost transmise în format electronic la adresa servicii.publice@primaria-constanta.ro și secretariat.dgsp@primaria-constanta.ro, în perioada 22.06.2024-27.07.2024.
La dezbaterea publică au fost prezenți un public numeros, cetățeni și reprezentanți ai unor asociații legal constituite și partide politice.
Din partea autorităților locale au participat următoarele persoane: Ionuț Rusu, viceprimar; Raluca Georgescu, director executiv al Direcției Serviciilor Publice;Costel Ou, șef serviciu, Serviciul Gestionare Cimitire și reprezentantul Mapps Master Appraisal SRL.
Prezentul studiu care face obiect proiectului de hotărâre în formă consolidată se referă la următoarele cimitire ce aparțin domeniului public al municipiului Constanța:
1. Cimitirul Central, str. Bărăgan nr. 2-4
2. Cimitirul Constantin Predescu, str. I.C. Brătianu nr. 206
3. Cimitirul Viile Noi, str. Democrației nr. 116
4. Cimitirul Palazu Mare, str. Ion Ghica nr. 1
5Cimitirul Anadalchioi, str. Ion Alexandrescu nr. 14C
6. Cimitirul Uman Baba Novac (Municipal), str. Baba Novac nr. 194
Prezentul studiu de oportunitate este realizat în vederea alegerii variantei optime de gestiune a serviciului public de organizare, funcționare și administrare a cimitirelor umane, conform art. 3, alin 1, lit. m) din O.G. 71/2002 - privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local.
De asemenea, conform prevederilor art. 9 din actul normativ menționat anterior, se stipulează că „serviciile de administrare a domeniului public și privat se înființează și se organizează pe baza unor studii de fundamentare elaborate din inițiativa autorităților administrației publice locale.
Necesitatea schimbării modului de administrare este generată de mai mulți factori printre se menționează faptul că prin decizia nr. 33/07.08.2015, Camera de Conturi a județului Constanța, a reținut faptul că serviciul de întreținere a cimitirelor nu a fost delegat în baza unor contracte de concesiune, constatând-se încălcarea prevederilor legale prin încheierea de contracte de prestări servicii.
În acest context, se precizează că măsurile dispuse de către Camera de Conturi a județului Constanța au fost menținute
de către instanțele de judecată conform hotărârilor judecătorești pronunțate în dosarul civil nr. 123/118/2016.
Astfel, contractele de prestări servicii au fost încheiate pe o durată de timp nedeterminată și conform deciziei Camerei de Conturi Constanța încalcă prevederile legale.
Având în vedere prevederile legale instituite de art. 1277 din Codul Civil potrivit căruia contractul încheiat pe o perioadă nedeterminată poate fi denunțat unilateral de oricare dintre părți cu respectarea unui termen rezonabil de preaviz.
Referitor la contractul de asociere, în acest context, se impune inițierea unei noi proceduri legale pentru desemnarea unui operator sau pentru stabilirea unui nou mod de administrare a cimitirului, în conformitate cu reglementările legale în vigoare și cu
necesitățile comunității.
Această procedură este esențială pentru a asigura continuitatea și calitatea serviciilor de întreținere și operare a cimitirului, care reprezintă o componentă importantă a serviciilor publice locale.
Concluzia studiului arată că în urma analizelor realizate, gestiunea delegată va asigura serviciile solicitate de cetățeni cu respectarea cadrului legal actual iar autoritatea publică va avea posibilitatea să monitorizeze activitățile desfășurate de operatori în baza criteriilor de performanță solicitate.
„În urma analizelor efectuate concluzionăm:
A. Modalitatea cea mai potrivită pentru administrarea serviciului cimitire de pe raza municipiului Constanța este prin gestiune delegată.
B. Pe cale de consecință, pot fi atribuite șase contracte de delegare, prin procedura de licitație deschisă organizată în/pentru șase loturi:
1 Central
2 Constantin Predescu
3 Viile Noi
4 Palazu Mare
5 Anadalchioi
6 Baba Novac”, se arată în proiectul de hotărâre.
Redevența fixă
În stabilirea redevenței fixe (redevenței minime) au fost analizate veniturile și cheltuielile istorice ale fiecărui cimitir, au fost analizate societățile care desfășoară acest tip de activitate la nivel național și alte contracte de delegare pentru servicii similare.
Redevența fixă va fi plătită în rate lunare egale (redevența anuală fixă/12), până pe data de 25 a lunii următoare pentru luna precedentă (similar obligațiilor fiscale care se plătesc lunar către ANAF).
Redevența variabilă
Redevența variabilă a fost calculată ținând cont de analizele situațiilor istorice și de informații identificate în piață.
Redevența variabilă se calculează cu formula Redevența variabilă = Venituri totale aferente contractului x 2,25% - Redevența minimă.
Operatorul va întocmi și transmite către autoritate un raport final cu privire la componenta variabilă a redevenței, până la data de 31 mai a anului următor celui de referință.
Raportul va conține total venituri obținute, total cheltuieli efectuate în anul de referință cu privire la activitatea desfășurată în baza contractului de delegare și calculul componentei variabile a redevenței.
Dacă valoarea componentei variabile este pozitivă, aceasta va fi achitată autorității în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii raportului anual (31 mai pentru anul precedent). În cazul în care diferența este negativă, nu se va plăti nici o componentă variabilă.
Concluzie studiului
Redevența este formată dintr-o componentă fixă (redevența minimă) la care se adaugă o componentă variabilă care se calculează ca diferența între : 2,25%*venituri aferente contractului – componenta (redevența) minimă.
Investițiile
Autoritatea va stabili prioritățile în ceea ce privește investițiile necesare pentru fiecare cimitir în parte, urmând ca operatorul să procedeze la realizarea acestora ca parte din obligațiile contractuale.
Pentru realizarea investițiilor, operatorul va avea în vedere achiziționarea serviciilor și lucrărilor necesare având ca reper prevederile din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, identificând cele mai bune oferte tehnico economice existente pe piață.
Investițiile realizate vor intra în patrimoniul primăriei.
Nivelul minim anual al investițiilor pentru fiecare cimitir în parte este:
Stabilirea valorii serviciilor prestate
Operatorul va asigura la cerere întreaga gamă de servicii, lucrări şi obiecte necesare ceremoniilor funerare, precum şi alte servicii astfel încât cerințele în cazul decesului unei persoane să poată fi satisfăcute într-un singur loc, cu operativitate și în condiții corespunzătoare.
Prestarea serviciilor funerare se va face în baza solicitărilor celor interesați adresată operatorului cu plata prețurilor și tarifelor anunțate prin afișare.
Tipul, numărul serviciilor și nivelul tarifelor va fi fundamentat anual sau ori de câte ori este nevoie pe baza costurilor de exploatare (costuri materiale, salariale, de întreținere și reparații, a obligațiilor ce derivă din contractul de delegare a gestiunii) la care se adaugă o cotă rezonabilă de regie și profit de către departamentul cimitire din cadrul autorității publice sau de un consultant privat.
Modalitatea de stabilire a tarifelor:
1. Operatorul va pune la dispoziția autorității un calcul al costurilor de exploatare pe categorii de servicii, la care se va adauga o marjă rezonabilă de profit.
2. La finalul anului, în urma auditului de costuri, se va face o analiză a taxelor și tarifelor practicate. Operatorii vor face propuneri de tarife pentru anul următor.
3. Serviciul de specialitate din cadrul Primăriei Municipiului Constanța va analiza și propune spre aprobare Consiliului Local structura tarifelor și serviciilor în cimitire.
4. Tarifele serviciilor prestate de operatori vor fi aprobate de Consiliul Local conform prevederilor art. 35 alin.1 din Legea nr. 102/2014 actualizată, privind cimitirele, crematoriile umane și serviciile funerare.
În proiect, se stipulează că operatorul care va prelua contractul de delegare pentru prestarea serviciilor și desfășurarea activităților necesare exploatării și întreținerii cimitirelor publice din municipiul Constanța va trebui să implementeze un management performant, care să asigure eficiență operațională și standarde ridicate de calitate, fără a beneficia de compensații financiare din partea Primăriei Municipiului Constanța sau a Consiliului Local al Municipiului.
În plus, operatorul va avea obligația de a contribui la bugetul local prin plata unei redevențe anuale, stabilită conform prevederilor contractuale, pe întreaga durată a contractului de prestări servicii. Această abordare asigură nu doar autosusținerea financiară a serviciului, ci și generarea unei surse constante de venit pentru municipalitate, contribuind astfel la dezvoltarea și susținerea altor proiecte de interes public.
Prin această formulă, se urmărește optimizarea gestiunii serviciului public, evitarea cheltuielilor suplimentare din fonduri publice și crearea unui model economic sustenabil.
Totodată, pperatorul va întocmi și transmite către Primăria Municipiului Constanța un raport final cu privire la componenta variabilă a redevenței, până la data de 31 mai a anului următor celui de referință.
Raportul va conține total venituri obținute, total cheltuieli efectuate în anul de referință cu privire la activitatea desfășurată în baza contractului de delegare și calculul componentei variabile a redevenței.
Cele trei documente pot fi studiate în secțiunea „documente”.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Consiliul Local Municipal va adopta un nou Regulament de funcționare a cimitirelor publice de pe raza municipiului Constanța. Ce modificări au survenit? (DOCUMENTE)
Primăria propune administrarea cimitirelor de către privați. Urmează dezbaterea publică Avocat Mirela Doicescu avertizează - „Este imoral ca o autoritate locală să transforme decesul cetățenilor într-o sursă de profit”!
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii