Consilierii USR au sesizat Prefectura cu privire la nelegalitatea HCL Constanța prin care în luna septembrie au fost repartizate locuințe aflate în patrimoniul AFI SRL (DOCUMENTE)
Consilierii USR au sesizat Prefectura cu privire la nelegalitatea HCL Constanța prin care în luna septembrie
01 Nov, 2023 17:00
ZIUA de Constanta
1914
Marime text
- Grupul de consilieri locali ai USR Constanța au sesizat Instituția Prefectului Județul Constanța cu privire la nelegalitatea HCL nr. 384 adoptată în ședința Consiliului Local Municipal Constanța din 28.09.2023 privind aprobarea repartizării și extinderii unor spații cu destinația de locuință din fondul locativ, situate pe raza municipiului Constanța, aflate în patrimoniul Administrației Fondului Imobiliar SRL
- ZIUA de Constanța a tras un semnal public în legătură cu această hotărâre care face obiectul sezizării către Prefectura Constanța încă din momentul publicării proiectul de hotărâre pe site-ul Primăriei Constanța, vezi secțiunea „citește și”
- Cele 27 de repartiții au fost avizate de Consiliul de Administrație al Administrației Fondului Imobiliar SRL, după publicarea proiectului de hotărâre cu foarte puțin timp înainte de ședința de Consiliu Local în cadrul căreia s-a votat HCL nr.384/28.09.2023, vezi secțiunea „documente”.
- Repartițiile aprobate s-au făcut în baza unor cereri depuse de solicitanții de locuințe sociale încă din 2001, 2003, 2009, 2014, 2015 sau 2018 dar și a unora din 2021, 2022 sau chiar din august 2023
- Printre beneficiarii unor locuințe au fost și angajați de la Administrația Fondului Imobiliar SRL dar și de la Confort Urban SRL
Grupul de consilieri locali ai USR Constanța au sesizat Instituția Prefectului Județul Constanța cu privire la nelegalitatea HCL nr. 384 adoptată în ședința Consiliului Local Municipal Constanța din 28.09.2023 privind aprobarea repartizării și extinderii unor spații cu destinația de locuință din fondul locativ, situate pe raza municipiului Constanța, aflate în patrimoniul Administrației Fondului Imobiliar SRL.
Sesizarea a fost depusă de fostul viceprimar al municipiului Constanța, Florin Cocargeanu, consilier local.
În conformitate cu atribuțiile prefectului prevăzute la art.252 și din OUG nr.57/2019 – Codul Administrativ, consilierul USR solicită reprezentantului Guvernului în teritoriu să analizeze din punct de vedere legal HCL nr.384/28.09.2023.
„Vă rugăm să aveți în vedere, în primul rând, faptul că baza legală a Hotărării de Consiliu Șocal a constituit-o în principal Legea 114/1996 a locuinței, respectiv HCL nr.324/2015 privind stabilirea criteriilor de repartizare a spațiilor de locuit, acestea fiind normele care stabilesc condițiile de acordare și criteriile pe care trebuie să le îndeplinească persoanele fizice pentru a fi în măsură să beneficieze de respectivele drepturi.
De altfel, HCL 324/2015 reprezintă singura hotărâre locală adoptată la nivelul municipiului Constanța care a pus în aplicare prevederile legii și care a stabilit criteriile de repartizare a spațiilor de locuit.
La art.3 din această hotărâre se specifică faptul că ”locuințele noi sau cele disponibile ... vor fi repartizate de către Consiliul Local al Municipiului Constanța, în baza propunerilor Comisiei de fond locativ, conform criteriilor din Anexa 1”.
La art.5 se menționează persoanele care, pentru anumite motive obiective nu pot beneficia de prevederile legii și ale hotărârii locale (dețin deja o locuință, au înstrăinat altă locuință, etc.)”, se arată în sesizarea făcută de USR Constanța.
De asemenea, fostul viceprimar adaugă faptul că : „ Raportul care a stat la baza HCL nr.324/2015, având nr.11643/11.12.2015 specifică în mod clar intenția atât a legiuitorului național cât și a celui local de a administra și repartiza, celor îndreptățiți ân funcție de anumite criterii, locuințe sociale. În acest sens, facem referire la art.42 și 43 din Legea 114/1996 pe care nu le mai redăm aici dar care stabilesc categoriile de persoane care pot beneficia de locuințe sociale, modul εn care se acordă precum și ordinea de prioritate la acordare.
De asemenea, în Normele metodologice de aplicare a Legii 114/1996 aprobate prin HG 1275/2000, regăsim aceleași cerințe stricte legate de acordarea locuințelor sociale: ”Art. 21 (1) În vederea solutionarii cererilor privind repartizarea unei locuinte sociale, autoritățile administratiei publice locale vor stabili masurile necesare pentru luarea în evidența și pentru analiza solicitărilor primite. În acest scop prin hotarîri ale consiliilor locale se vor constitui comisii de analiză a solicitarilor de locuinte sociale și se vor stabili și da publicitatii, prin afisare la sediul primăriilor, criteriile în baza cărora se repartizează locuințele sociale, actele justificative necesare care înșoțesc cererea si locul de primire a cererilor.
La stabilirea criteriilor se va tine seama de prevederile art. 42 si 43 din lege. În cadrul fiecarui criteriu, la stabilirea ordinii de prioritate se vor avea în vedere: a) conditiile de locuit ale solicitanților; b) numărul copiilor și al celorlalte persoane care gospodăresc împreună cu solicitanții; c) starea sănătății solicitanților sau a unor membri ai familiilor acestora; d) vechimea cererilor.
(2) Comisiile constituite conform alin. (1) vor analiza până la data de 1 noiembrie a anului în curs cererile pentru locuințele sociale și vor prezenta spre aprobare consiliilor locale, lista cuprinzând solicitanții îndreptătiți să primească în anul urmator o locuință socială, în ordinea de prioritate stabilită. După aprobare listele se vor afișa la sediile primăriilor.
(3) Contestațiile împotriva hotarârilor consiliilor locale cu privire la listele de acordare a locuințelor sociale se vor adresa instanței de contencios administrativ competente, potrivit legii.”
Aceleași interdicții sunt regăsite și la art.48 alin.1 din Legea 114/1996”, se menționează în sesizarea către Instituția Prefectului județului Constanța.
În realitate și în fapt, susține fostul viceprimar, „Comisia de analiză din cadrul primăriei a propus, în urma unei analize efectuate fără respectarea niciunui criteriu prevăzut de lege sau de H.C.L. nr. 324/2015, o listă de repartizare a unor spații de locuit către persoane despre care nu cunoaștem dacă respectă criteriile de acordare a locuințelor sociale.
S-a eludat, astfel, aplicarea legii 114/1996 a locuinței precum și hotărârea de Consiliu Local din 2015 care punea în aplicare prevederile legii iar o serie de persoane fizice beneficiază în urma HCL 384/2023 de spații de locuit generoase cu plata unor sume minime, fără a fi, la prima vedere, persoane aflate în dificultate.
În cadrul ședinței de CL din data de 28.09.2023 (a cărei înregistrare se regăsește pe pagina de Youtube a primăriei), în cadrul căreia s-a supus la vot proiectul de hotărâre pe care îl sesizăm, consilierii USR Constanța au ridicat problema legalității propunerii, însă li s-a replicat că totul este în regulă iar directorul general al Administrației Fondului Imobiliar Constanța, Liliana Cristescu a afirmat, mai mult sau mai puțin convinsă, că este vorba, de fapt, de locuințe de necesitate. Această afirmație o considerăm fără temei și doar o încercare de justificare a unei situații analizate și gestionate greșit la nivelul primăriei Constanța.
Menționăm că locuințele de necessitate sunt reglementate în aceleași capitole și paragrafe precum locuințele sociale și în legătură cu acestea trebuie respectate, în mod identic, criterii care să justifice dreptul persoanelor vulnerabile de a le ocupa sau de a le fi atribuite.
De altfel, din art.56 din legea locuinței putem înțelege care sunt resorturile atribuirii temporare a locuințelor de necesitate:
”Consiliile locale pot declara, în cazuri de extremă urgenţă, drept locuinţe de necesitate, locuinţele libere aflate εn fondul de locuinţe sociale. Locuinţele de necesitate libere se pot constitui temporar ca fond de locuinţe sociale”.
Deci, locuințele de necesitate sunt acelea acordate în situații de urgență, de necesitate, persoanelor aflate în ipostaze dificile survenite brusc (vezi cazul incendiului la blocul de locuințe), fiind tot o formă de ajutor social. Ca atare, nu poate sta în picioare nici această explicație.
Nu în ultimul rând, articolul 43 din lege stabilește obligația autorităților de a stabili și actualiza anual criteriile de acordare a acestor locuințe sociale: ”Art.43 Locuinţele sociale se repartizează de către autorităţile administraţiei publice locale care le au ân administrare pe baza criteriilor stabilite anual de acestea...”.
Or, atribuirea locuințelor atribuite prin HCL nr.384/28.09.2023, s-a realizat în baza unei hotărâri vechi care nu a mai fost actualizată din anul 2015.
În concluzie, suntem de părere că a fost propusă și aprobată o hotărâre nelegală, prin care, cu eludarea dispozițiilor legale obligatorii, au fost atribuite locuințe din fondul locativ al municipiului fără analizarea criteriilor de atribuire și fără realizarea unei liste de atribuire ordonată după aceste criterii”, se precizează în sesizarea depusă de USR Constanța.
Facem mențiunea că ZIUA de Constanța a tras un semnal public în legătură cu această hotărâre care face obiectul sezizării către Prefectura Constanța încă din momentul publicării proiectul de hotărâre pe site-ul Primăriei Constanța, vezi secțiunea „citește și”.
Cele 27 de repartiții au fost avizate de Consiliul de Administrație al Administrației Fondului Imobiliar SRL, după publicarea proiectului de hotărâre cu foarte puțin timp înainte de ședința de Consiliu Local în cadrul căreia s-a votat HCL nr.384/28.09.2023, vezi secțiunea „documente”.
Ca un paradox, s-au făcut reparțiții în baza unor cereri depuse de solicitanții de locuințe sociale încă din 2001, 2003, 2009, 2014, 2015 sau 2018 dar și în baza unor solicitări din 2021, 2022 și chiar din august 2023.
Printre beneficiarii unor locuințe a fost și Georgiana Sorina Petrea, angajata Administrației Fondului Imobiliar SRL cu cerere depusă din 2021 dar și Raul Mihai Roadefer, angajat al Confort Urban SRL, cu repartiție locuință pe Bulevardul Ferdinand nr.31, et.1 și cerere depusă pe 01.08.2023.
Până la ora redactării acestui material, Prefectura Constanța nu a formulat un răspuns la sesizarea făcută de USR Constanța prin intermediul consilierului local, Florin Cocargeanu.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Noi repartiții de locuințe din patrimoniul Administrația Fondului Imobiliar SRL O angajată a instituției primește o casă în centrul Constanței! Chiriași cu cereri depuse chiar în urmă cu câteva luni (DOCUMENTE + GALERIE FOTO)
CA-ul AFI SRL a avizat abia astăzi, retroactiv, documentul care a stat la baza inițierii de către primarul Chițac a proiectului de repartiție a unor spații de locuit! (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii