Consilierul Iustin Fabian Roman îl provoacă pe Decebal Făgădău Pistele pentru biciclişti, proiect uitat în sertarele Primăriei Constanţa?!
Consilierul Iustin Fabian Roman îl provoacă pe Decebal Făgădău: Pistele pentru biciclişti, proiect uitat
23 Sep, 2015 00:00
ZIUA de Constanta
2807
Marime text
A trecut o lună de când consilierul municipal Iustin Fabian Roman (PNL) a depus două proiecte de hotărâre privind realizarea unei reţele de piste pentru biciclişti. Primul vizează întocmirea unui studiu de fezabilitate în vederea construirii unei reţele interconectate de piste pentru biciclişti. Celălalt, intitulat „Constanţa pe două roţi - Constanţa în mişcare“, are în vedere realizarea, în etape, a unei reţele complete de piste pentru biciclişti în municipiul Constanţa.
În anul 2011, Radu Mazăre, pe atunci primar al municipiului, le promitea constănţenilor şi turiştilor că va face din Constanţa un rai al mersului pe două roţi: „Voi construi între 50 şi 80 km de piste de bicicletă în doi. Începem anul acesta şi terminăm în 2012“, spunea, în aprilie 2011, fostul edil-şef al Constanţei. Între timp, alţi constănţeni, implicaţi sau nu politic, au încercat să determine autorităţile locale să pună în practică promisiunea lui Mazăre. Până acum, efectele au fost nule. De aceea, consilierul PNL Iustin Fabian Roman a decis să readucă în atenţia constănţenilor două proiecte de hotărâre depuse de el, pe aceeaşi temă. Demersul său poate fi catalogat drept o continuare a acţiunilor şi a iniţiativelor altor constănţeni care, în timp, au încercat să sensibilizeze municipalitatea. Spre exemplu, în luna august, arhitectul Andrei Chivu îi reamintea viceprimarului cu atribuţii de primar al Constanţei, Decebal Făgădău, despre proiectul său, intitulat „Velo“, scriindu-i cu creta pe asfalt, chiar sub geamul Primăriei. De asemenea, zeci de biciclişti constănţeni au ieşit în stradă pentru a protesta împotriva situaţiei actuale a pistelor de biciclete din oraş. „Pro biciclete = Piste biciclete“ era unul dintre sloganurile protestanţilor.
Iustin Fabian Roman consideră că orice constănţean care ar vrea să se deplaseze cu bicicleta prin oraş este vulnerabil, din cauza traficului rutier crescut, aspect ce impune realizarea unei infrastructuri aparte, dedicate bicicliştilor. „Sunt de părere că traseele propuse trebuie să treacă pe lângă locurile frecvent vizitate (de exemplu, centrul municipiului, centrele universitare, şcoli, cămine studenţeşti, spitale, locuri de distracţie, locuri de petrecere a timpului liber, cartiere de locuit) şi trebuie să fie continue şi neîntrerupte“, spune acesta. Consilierul local susţine că, prin proiectele de hotărâre depuse, a dat posibilitatea aparatului de specialitate al Primăriei „să decidă dacă va alege, în primă fază, să facă un studiu de fezabilitate privind realizarea unei reţele de piste de biciclete sau dacă va merge direct pe proiectul «Constanţa pe două roţi - Constanţa în mişcare»“. În viziunea acestuia, în primă etapă, ar fi necesară crearea unor piste-pilot pe segmente mai mici, unde carosabilul permite amenajarea, iar în etapa a doua, traseele respective să fie legate între ele, pentru a realiza o reţea, o infrastructură completă, pentru deplasarea sigură pe bicicletă.
„Prezentul proiect reprezintă o concepţie unitară şi creează o reţea completă în vederea dezvoltării, în municipiul Constanţa, a infrastructurii pentru deplasarea în siguranţă a bicicliştilor. Finanţarea pentru realizarea proiectului «Constanţa pe două roţi - Constanţa în mişcare» poate fi susţinută din bugetul local, fondul naţional de mediu, fondurile de coeziune sau fondul european de dezvoltare regională“, a concluzionat Iustin Fabian Roman.
În anul 2011, Radu Mazăre, pe atunci primar al municipiului, le promitea constănţenilor şi turiştilor că va face din Constanţa un rai al mersului pe două roţi: „Voi construi între 50 şi 80 km de piste de bicicletă în doi. Începem anul acesta şi terminăm în 2012“, spunea, în aprilie 2011, fostul edil-şef al Constanţei. Între timp, alţi constănţeni, implicaţi sau nu politic, au încercat să determine autorităţile locale să pună în practică promisiunea lui Mazăre. Până acum, efectele au fost nule. De aceea, consilierul PNL Iustin Fabian Roman a decis să readucă în atenţia constănţenilor două proiecte de hotărâre depuse de el, pe aceeaşi temă. Demersul său poate fi catalogat drept o continuare a acţiunilor şi a iniţiativelor altor constănţeni care, în timp, au încercat să sensibilizeze municipalitatea. Spre exemplu, în luna august, arhitectul Andrei Chivu îi reamintea viceprimarului cu atribuţii de primar al Constanţei, Decebal Făgădău, despre proiectul său, intitulat „Velo“, scriindu-i cu creta pe asfalt, chiar sub geamul Primăriei. De asemenea, zeci de biciclişti constănţeni au ieşit în stradă pentru a protesta împotriva situaţiei actuale a pistelor de biciclete din oraş. „Pro biciclete = Piste biciclete“ era unul dintre sloganurile protestanţilor.
De la piste-pilot, la o reţea
Iustin Fabian Roman consideră că orice constănţean care ar vrea să se deplaseze cu bicicleta prin oraş este vulnerabil, din cauza traficului rutier crescut, aspect ce impune realizarea unei infrastructuri aparte, dedicate bicicliştilor. „Sunt de părere că traseele propuse trebuie să treacă pe lângă locurile frecvent vizitate (de exemplu, centrul municipiului, centrele universitare, şcoli, cămine studenţeşti, spitale, locuri de distracţie, locuri de petrecere a timpului liber, cartiere de locuit) şi trebuie să fie continue şi neîntrerupte“, spune acesta. Consilierul local susţine că, prin proiectele de hotărâre depuse, a dat posibilitatea aparatului de specialitate al Primăriei „să decidă dacă va alege, în primă fază, să facă un studiu de fezabilitate privind realizarea unei reţele de piste de biciclete sau dacă va merge direct pe proiectul «Constanţa pe două roţi - Constanţa în mişcare»“. În viziunea acestuia, în primă etapă, ar fi necesară crearea unor piste-pilot pe segmente mai mici, unde carosabilul permite amenajarea, iar în etapa a doua, traseele respective să fie legate între ele, pentru a realiza o reţea, o infrastructură completă, pentru deplasarea sigură pe bicicletă.
Etapele proiectului
Prin proiectul de hotărâre „Constanţa pe două roţi - Constanţa în mişcare“, consilierul local Iustin Fabian Roman explică cele patru etape de implementare şi prezintă zonele unde ar urma să apară traseele. În prima etapă, care ar trebui să se concretizeze anul viitor, este avută în vedere realizarea a două trasee, după cum urmează: bulevardul 1 Mai - bulevardul 1 Decembrie 1918 - bulevardul Alexandru Lăpuşneanu - Mamaia (City Mall - Campus - Sat de Vacanţa) şi bulevardul 1 Mai - bulevardul 1 Decembrie 1918 - bulevardul Ferdinand (Primărie, Centru, Piaţa Ovidiu). La finalul anului 2017, bicicliştii constănţeni ar trebui să poată circula fără teamă pe traseele: bulevardul Aurel Vlaicu (Dorally) - strada Dezrobirii - strada Soveja (zona Delfinariu) şi bulevardul Tomis (Palazu/Tomis Plus) - bulevardul Tomis (până în Tomis III). Etapa a treia a proiectului, „rezervată“ anului 2018, cuprinde trasee pe rutele: bulevardul Ferdinand - strada I.G. Duca - bulevardul Mamaia - bulevardul Mamaia (staţiune) şi bulevardul Tomis (din Tomis III) - bulevardul Tomis III (Centru, Piaţa Ovidiu). Ultimele trasee pentru biciclişti ar urma să apară un an mai târziu şi vor uni zona CET de campusul universitar: bulevardul Aurel Vlaicu (CET) - bulevardul Aurel Vlaicu (Campus) şi zona Palas - ICIL (bulevardul I.C. Brătianu (Palas) - bulevardul I.C. Brătianu (Kaufland/ICIL).Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii