Curtea de Conturi arată din nou plăţi nelegale la CJC Cristinel Dragomir - „Categoric aşa e! Au fost efectuate de fostul preşedinte“ (document)
Curtea de Conturi arată din nou plăţi nelegale la CJC: Cristinel Dragomir - „Categoric aşa e! Au fost efectuate
06 Feb, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
5005
Marime text
Curtea de Conturi a României a făcut publice concluziile controalelor efectuate pe parcursului anului 2015 la instituţiile publice, controale care au vizat activitatea acestora din 2014. Printre instituţiile verificate de auditorii Curţii de Conturi se numără şi Unitatea Administrativ-Teritorială Judeţul Constanţa (Consiliul Judeţean Constanţa).
După ce, în anii trecuţi, în urma controalelor auditorilor Curţii de Conturi, preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu, s-a ales cu mai multe probleme cu Justiţia, fiind luat în colimator de DNA, un nou control al auditorilor scoate la iveală nereguli instituţionale sau prezumtive plăţi nelegale angajate de CJC în anul anterior verificărilor - 2014.
Potrivit auditorilor Curţii de Conturi, care s-au aflat în control la CJC între 20 mai şi 15 iulie, instituţia înregistrează abateri financiare contabile de 642.000 de lei, venituri suplimentare de 97.000 de lei şi prejudicii de 11.377.000 de lei. O sumă relativ mică, în comparaţie cu sumele depistate la controlul de anul trecut, care erau de ordinul zecilor de milioane, doar prejudiciile ajungând la aproximativ 40 de milioane de lei.
Cea mai mare sumă - 4.387.000 de lei -reprezintă, în accepţiunea auditorilor Curţii de Conturi „plăţi nelegale efectuate ca urmare a includerii în contractele de furnizare a unui produs (brânză topită) care nu făcea parte din produsele lactate ce puteau fi acordate copiilor/elevilor prevăzute de OUG nr. 96/2002 şi HG 714/2008, produs ce nu a fost prevăzut în documentaţia de atribuire şi pentru care furnizorul nu a prezentat ofertă financiară“.
„Noi am fost la Curtea de Conturi. Deocamdată, nu există decizie în sensul acesta. Câtă vreme nu există prejudiciu nici la CJC, nici la statul român, pentru că programul «Lapte şi corn» se decontează prin APIA de către UE, consider că nu este niciun prejudiciu. Nu ştiu de unde au calculat dânşii prejudiciu“, a explicat vicepreşedintele cu atribuţii de preşedinte al CJC Cristinel Dragomir.
Şi suma de 600.000 de lei a reprezentat „plată nelegală pentru finanţarea unor acţiuni culturale sau sportive“. În privinţa acestui punct, Cristinel Dragomir a declarat: „Categoric aşa e! Nu au fost finanţate. 200.000 de lei la fundaţie, 400.000 de lei la Club Volei Municipal. Au fost plăţi efectuate în ianuarie de către fostul preşedinte (n.r. Nicuşor Constantinescu) şi astea aşa s-au făcut. Eu, cum am venit, am făcut procedură. Acum, noi suntem în procedură. Nu am ce să vă spun, că noi acum le dăm pe 350 (n.r. Legea 350/2005)“, a explicat Dragomir.
De asemenea, 133.000 de lei reprezintă suma pe care auditorii o consideră abatere ca urmare a încheierii unei convenţii civile care a avut ca obiect solicitarea unor servicii de consultanţă pe probleme de sănătate în ceea ce priveşte unităţile sanitare al căror management al asistenţei medicale a fost preluat la Consiliul Judeţean Constanţa şi a unor servicii de consultanţă în domeniul managementului instituţiilor şi evenimentelor culturale, deşi, potrivit prevederilor Regulamentului de organizare şi funcţionare, entitatea are angajat personal de specialitate în domeniu.
1.266.000 de lei - „Efectuarea de plăţi nelegale reprezentând servicii de consultanţă juridică, cu nerespectarea prevederilor OUG nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărirea disciplinei financiare“ - este suma consemnată, de asemenea, ca abatere. „Am avut un contract cu un PFA, un avocat specializat pe sănătate, Palaz Cristinel. Categoric nu interzicea legea să facem astfel de convenţii. Auditorii de la Curtea de Conturi au considerat că nu au fost oportune astfel de cheltuieli. Noi ne-am dus, am arătat de ce era nevoie. Tot ce înseamnă activitatea spitalului e o întreagă procedură, care trebuie aprobată la minister. Ei spun că eu am aparat, dar eu am aparat de funcţionari publici care îmi verifică hârtiile, nu specializat pe aşa ceva. Noi am considerat că a fost utilă, pentru că tot ce ne-a avizat dânsul nu a fost contestat de nimeni. Era undeva la 4.500 de lei pe lună, adică îi rămâne cam cât un salariu de funcţionar. O să vedem ce va rămâne din raportul final.
Noi am contestat la Curtea de Conturi. Am fost, miercurea trecută, convocaţi la Camera de Arbitraj de la Curtea de Conturi şi am adus argumentele noastre şi am depus şi alte argumente. Şi acelaşi lucru şi pentru serviciile de comunicare şi relaţii publice“, a explicat Dragomir. Acesta se referea la prezumtivele plăţi nelegale efectuate de CJC, în sumă de 215.000 de lei, pentru „servicii de comunicare şi relaţii publice, în condiţiile în care UATJ Constanţa are în organigramă compartiment de comunicare, prevăzut cu un post de inspector cu studii superioare“.
„Ei au luat toate contractele şi au zis că trebuie să aprobăm individual fiecare contract de acest fel. Anul trecut, acum doi ani, nu a zis nimeni nimic la celelalte controale. Cum, dintr-odată, sunt nelegale…“, susţine Cristinel Dragomir.
Ce alte nereguli au mai depistat auditorii Curţii de Conturi la CJC
· „Plata nelegală a unor servicii de consultanţă în domeniul sportiv şi recreaţional, în sumă de 162 mii lei“.
„Da, am avut o persoană“, a spus Cristinel Dragomir.
· „Plata nelegală a unor servicii de întocmire a unui studiu de piaţă privind realizarea unei analize economico-financiare şi a managementului forţei de muncă la Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa“, pentru care auditorii spun că suma ajunge la 56.000 de lei.
„A fost un studiu care s-a comandat la CECCAR (n.r. Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România), pentru că acolo exista o problemă. La un moment dat, muzeul era supradimensionat. Au avut mult personal contractual, că s-a lucrat cu câteva zeci de persoane la şantierele de descărcare arheologică de la autostradă şi aşa mai departe. Soluţia cea mai simplă ar fi fost o concediere în masă. Dar nu puteam să facem asta, aşa că am încercat să găsim o soluţie pentru cei mai mulţi dintre aceşti oameni“, a explicat vicepreşedintele CJC.
· 686.000 de lei ar reprezenta „plăţi nelegale aferente unor servicii de informare, reclamă şi publicitate“.
„Noi am stabilit foarte clar, am dus documente, este o eroare. Nu cred că va mai fi prins în decizie. E o confuzie. Începând cu anul 2014, plăţile s-au efectuat numai în baza comenzilor pe care le-a dat CJC, a fost şi act adiţional semnat la contractul respectiv“, a spus Cristinel Dragomir.
· „Plăţi fără documente justificative întocmite potrivit legii, reprezentând răsaduri de legume“ - posibilă abatere de 969.000 de lei.
· o altă presupusă abatere, de 338.000 de lei, reprezintă „contravaloarea unor solare achiziţionate în afara programului sau care nu au fost identificate pe teren“.
„În cadrul programului, noi am cumpărat şi răsadurile. Noi am dus documentele, avizele de însoţire a mărfii. Cu solarele, la fel. Raportul e raport, noi aplicăm ce e în decizie. Cât despre solare, aici am lămurit-o. E vorba de solarele pe care noi le-am dat către DGASPC, la UAMS Agigea. Solarele există, dar auditorii spun că nu aveam voie să dăm la instituţii. Noi am considerat că şi oamenii de aici sunt tot… din judeţul Constanţa. Dar nu puteam să le dăm lor, aşa că am dat la direcţie. Dar o să le strângem, dacă asta e problema, şi recuperăm“, a nuanţat Cristinel Dragomir.
· 1.941.000 de lei ar reprezenta „Înregistrarea nejustificată pe cheltuielile instituţiei a unor amenzi civile, despăgubiri, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de executare silită“.
Despre acestea, actualul şef al CJC declară: „Este vorba de amenzile care au venit pe Consiliul Judeţean, amenzi civile datorate ca urmare a neducerii la îndeplinire a unor măsuri ale instanţei de către fostul preşedinte. Dar ele au venit pe Consiliul Judeţean, nu au venit pe numele preşedintelui CJC. Că au fost încadrate greşit… nu e treaba mea. Ba mai mult, noi nu le-am plătit, ne-au executat din cont, dar se va reglementa“.
Cât despre „plata nelegală şi înregistrarea pe cheltuielile instituţiei a penalizărilor de întârziere la plata utilităţilor facturate Centrului Militar Zonal Constanţa“, Dragomir apreciază că trebuiau făcute. „Eu, când am venit la CJ, am plătit tot ce era de plătit restant, dar penalităţile… Nu poate să mă acuze cineva pe mine că a venit factura cu penalităţile şi eu nu trebuia să le plătesc. Mie mi se pare că e un exces de zel din partea auditorilor. Asta am spus şi la Bucureşti. Nu pot să plătesc doar factura, fără penalităţile din ea. Trebuie plătită toată factura“.
· Auditorii mai spun că „au fost angajate cheltuieli de capital pentru realizarea investiţiei «Eficientizarea consumului de energie electrică pentru Consiliul Judeţean Constanţa - construire parc eolian 6 mw, parcela ps 880/4 Sibioara, comuna Lumina» peste nivelul creditelor bugetare aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli“, care au produs sume prezumtiv nejustificate de 642.000 de lei.
„S-a considerat că s-a făcut o plată care trebuia făcută multianual. Când am avut bugetul, acesta cuprindea o anumită sumă, şi am suplimentat apoi bugetul. Noi am avut 900.000 de lei. Toată cheltuiala a fost de 1.500.000 de lei. 900.000 de lei am plătit şi cu diferenţa am venit ulterior. Dar bănuiesc că o sa lămurim şi asta“, a conchis Dragomir.
„Lista reproşurilor“ aduse de auditorii Curţii de Conturi Consiliului Judeţean Constanţa în urma controlului din 2015 este disponibilă în secţiunea „Documente“.
După ce, în anii trecuţi, în urma controalelor auditorilor Curţii de Conturi, preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu, s-a ales cu mai multe probleme cu Justiţia, fiind luat în colimator de DNA, un nou control al auditorilor scoate la iveală nereguli instituţionale sau prezumtive plăţi nelegale angajate de CJC în anul anterior verificărilor - 2014.
Potrivit auditorilor Curţii de Conturi, care s-au aflat în control la CJC între 20 mai şi 15 iulie, instituţia înregistrează abateri financiare contabile de 642.000 de lei, venituri suplimentare de 97.000 de lei şi prejudicii de 11.377.000 de lei. O sumă relativ mică, în comparaţie cu sumele depistate la controlul de anul trecut, care erau de ordinul zecilor de milioane, doar prejudiciile ajungând la aproximativ 40 de milioane de lei.
Cea mai mare sumă - 4.387.000 de lei -reprezintă, în accepţiunea auditorilor Curţii de Conturi „plăţi nelegale efectuate ca urmare a includerii în contractele de furnizare a unui produs (brânză topită) care nu făcea parte din produsele lactate ce puteau fi acordate copiilor/elevilor prevăzute de OUG nr. 96/2002 şi HG 714/2008, produs ce nu a fost prevăzut în documentaţia de atribuire şi pentru care furnizorul nu a prezentat ofertă financiară“.
„Noi am fost la Curtea de Conturi. Deocamdată, nu există decizie în sensul acesta. Câtă vreme nu există prejudiciu nici la CJC, nici la statul român, pentru că programul «Lapte şi corn» se decontează prin APIA de către UE, consider că nu este niciun prejudiciu. Nu ştiu de unde au calculat dânşii prejudiciu“, a explicat vicepreşedintele cu atribuţii de preşedinte al CJC Cristinel Dragomir.
Şi suma de 600.000 de lei a reprezentat „plată nelegală pentru finanţarea unor acţiuni culturale sau sportive“. În privinţa acestui punct, Cristinel Dragomir a declarat: „Categoric aşa e! Nu au fost finanţate. 200.000 de lei la fundaţie, 400.000 de lei la Club Volei Municipal. Au fost plăţi efectuate în ianuarie de către fostul preşedinte (n.r. Nicuşor Constantinescu) şi astea aşa s-au făcut. Eu, cum am venit, am făcut procedură. Acum, noi suntem în procedură. Nu am ce să vă spun, că noi acum le dăm pe 350 (n.r. Legea 350/2005)“, a explicat Dragomir.
De asemenea, 133.000 de lei reprezintă suma pe care auditorii o consideră abatere ca urmare a încheierii unei convenţii civile care a avut ca obiect solicitarea unor servicii de consultanţă pe probleme de sănătate în ceea ce priveşte unităţile sanitare al căror management al asistenţei medicale a fost preluat la Consiliul Judeţean Constanţa şi a unor servicii de consultanţă în domeniul managementului instituţiilor şi evenimentelor culturale, deşi, potrivit prevederilor Regulamentului de organizare şi funcţionare, entitatea are angajat personal de specialitate în domeniu.
1.266.000 de lei - „Efectuarea de plăţi nelegale reprezentând servicii de consultanţă juridică, cu nerespectarea prevederilor OUG nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărirea disciplinei financiare“ - este suma consemnată, de asemenea, ca abatere. „Am avut un contract cu un PFA, un avocat specializat pe sănătate, Palaz Cristinel. Categoric nu interzicea legea să facem astfel de convenţii. Auditorii de la Curtea de Conturi au considerat că nu au fost oportune astfel de cheltuieli. Noi ne-am dus, am arătat de ce era nevoie. Tot ce înseamnă activitatea spitalului e o întreagă procedură, care trebuie aprobată la minister. Ei spun că eu am aparat, dar eu am aparat de funcţionari publici care îmi verifică hârtiile, nu specializat pe aşa ceva. Noi am considerat că a fost utilă, pentru că tot ce ne-a avizat dânsul nu a fost contestat de nimeni. Era undeva la 4.500 de lei pe lună, adică îi rămâne cam cât un salariu de funcţionar. O să vedem ce va rămâne din raportul final.
Noi am contestat la Curtea de Conturi. Am fost, miercurea trecută, convocaţi la Camera de Arbitraj de la Curtea de Conturi şi am adus argumentele noastre şi am depus şi alte argumente. Şi acelaşi lucru şi pentru serviciile de comunicare şi relaţii publice“, a explicat Dragomir. Acesta se referea la prezumtivele plăţi nelegale efectuate de CJC, în sumă de 215.000 de lei, pentru „servicii de comunicare şi relaţii publice, în condiţiile în care UATJ Constanţa are în organigramă compartiment de comunicare, prevăzut cu un post de inspector cu studii superioare“.
„Ei au luat toate contractele şi au zis că trebuie să aprobăm individual fiecare contract de acest fel. Anul trecut, acum doi ani, nu a zis nimeni nimic la celelalte controale. Cum, dintr-odată, sunt nelegale…“, susţine Cristinel Dragomir.
Ce alte nereguli au mai depistat auditorii Curţii de Conturi la CJC
· „Plata nelegală a unor servicii de consultanţă în domeniul sportiv şi recreaţional, în sumă de 162 mii lei“.
„Da, am avut o persoană“, a spus Cristinel Dragomir.
· „Plata nelegală a unor servicii de întocmire a unui studiu de piaţă privind realizarea unei analize economico-financiare şi a managementului forţei de muncă la Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa“, pentru care auditorii spun că suma ajunge la 56.000 de lei.
„A fost un studiu care s-a comandat la CECCAR (n.r. Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România), pentru că acolo exista o problemă. La un moment dat, muzeul era supradimensionat. Au avut mult personal contractual, că s-a lucrat cu câteva zeci de persoane la şantierele de descărcare arheologică de la autostradă şi aşa mai departe. Soluţia cea mai simplă ar fi fost o concediere în masă. Dar nu puteam să facem asta, aşa că am încercat să găsim o soluţie pentru cei mai mulţi dintre aceşti oameni“, a explicat vicepreşedintele CJC.
· 686.000 de lei ar reprezenta „plăţi nelegale aferente unor servicii de informare, reclamă şi publicitate“.
„Noi am stabilit foarte clar, am dus documente, este o eroare. Nu cred că va mai fi prins în decizie. E o confuzie. Începând cu anul 2014, plăţile s-au efectuat numai în baza comenzilor pe care le-a dat CJC, a fost şi act adiţional semnat la contractul respectiv“, a spus Cristinel Dragomir.
· „Plăţi fără documente justificative întocmite potrivit legii, reprezentând răsaduri de legume“ - posibilă abatere de 969.000 de lei.
· o altă presupusă abatere, de 338.000 de lei, reprezintă „contravaloarea unor solare achiziţionate în afara programului sau care nu au fost identificate pe teren“.
„În cadrul programului, noi am cumpărat şi răsadurile. Noi am dus documentele, avizele de însoţire a mărfii. Cu solarele, la fel. Raportul e raport, noi aplicăm ce e în decizie. Cât despre solare, aici am lămurit-o. E vorba de solarele pe care noi le-am dat către DGASPC, la UAMS Agigea. Solarele există, dar auditorii spun că nu aveam voie să dăm la instituţii. Noi am considerat că şi oamenii de aici sunt tot… din judeţul Constanţa. Dar nu puteam să le dăm lor, aşa că am dat la direcţie. Dar o să le strângem, dacă asta e problema, şi recuperăm“, a nuanţat Cristinel Dragomir.
· 1.941.000 de lei ar reprezenta „Înregistrarea nejustificată pe cheltuielile instituţiei a unor amenzi civile, despăgubiri, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de executare silită“.
Despre acestea, actualul şef al CJC declară: „Este vorba de amenzile care au venit pe Consiliul Judeţean, amenzi civile datorate ca urmare a neducerii la îndeplinire a unor măsuri ale instanţei de către fostul preşedinte. Dar ele au venit pe Consiliul Judeţean, nu au venit pe numele preşedintelui CJC. Că au fost încadrate greşit… nu e treaba mea. Ba mai mult, noi nu le-am plătit, ne-au executat din cont, dar se va reglementa“.
Cât despre „plata nelegală şi înregistrarea pe cheltuielile instituţiei a penalizărilor de întârziere la plata utilităţilor facturate Centrului Militar Zonal Constanţa“, Dragomir apreciază că trebuiau făcute. „Eu, când am venit la CJ, am plătit tot ce era de plătit restant, dar penalităţile… Nu poate să mă acuze cineva pe mine că a venit factura cu penalităţile şi eu nu trebuia să le plătesc. Mie mi se pare că e un exces de zel din partea auditorilor. Asta am spus şi la Bucureşti. Nu pot să plătesc doar factura, fără penalităţile din ea. Trebuie plătită toată factura“.
· Auditorii mai spun că „au fost angajate cheltuieli de capital pentru realizarea investiţiei «Eficientizarea consumului de energie electrică pentru Consiliul Judeţean Constanţa - construire parc eolian 6 mw, parcela ps 880/4 Sibioara, comuna Lumina» peste nivelul creditelor bugetare aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli“, care au produs sume prezumtiv nejustificate de 642.000 de lei.
„S-a considerat că s-a făcut o plată care trebuia făcută multianual. Când am avut bugetul, acesta cuprindea o anumită sumă, şi am suplimentat apoi bugetul. Noi am avut 900.000 de lei. Toată cheltuiala a fost de 1.500.000 de lei. 900.000 de lei am plătit şi cu diferenţa am venit ulterior. Dar bănuiesc că o sa lămurim şi asta“, a conchis Dragomir.
„Lista reproşurilor“ aduse de auditorii Curţii de Conturi Consiliului Judeţean Constanţa în urma controlului din 2015 este disponibilă în secţiunea „Documente“.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii