Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
19:57 24 02 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Deficiențe în situațiile financiare ale primăriei Corbu, județul Constanța, constatate de auditorii de la Curtea de Conturi (DOCUMENT)

ro

24 Feb, 2025 17:00 184 Marime text
  • Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către Comuna Corbu pentruanul 2023, au fost constatate deficiențe care, cumulat, au influențe semnificative asupra situațiilor financiare
  • Termenele de implementare pentru deficiențe sunt cuprinse între 30.06.2025 - 31.12.2025
 
 
 
INTRO:

Misiunea de audit financiar a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31.12.2023, care cuprind: bilanțul; contul de rezultat patrimonial; situația fluxurilor de trezorerie; situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii și conturile de execuție
bugetară.
 
 
Situațiile financiare consolidate ale Comunei Corbu au inclus, pe lângă informațiile financiareindividuale ale ordonatorului principal de credite și informațiile financiare ale celor 2 (două) entități subordonate (ordonatori terțiari de credite care desfășoară activități în domeniile: învățământ și servicii publice).
 

Baza pentru opinia contrară
 
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către Comuna Corbu pentruanul 2023, au fost constatate deficiențe care, cumulat, au influențe semnificative asupra situațiilor financiare, după cum urmează:

 
 
C.1. Cu privire la realitatea și exactitatea situațiilor financiare încheiate de UATC Corbu la 31.12.2023
 
În urma analizării situațiilor financiare încheiate de UATC Corbu la 31.12.2023 s-au constatat următoarele abateri de la prevederile legale constând în : neîntocmirea Notelor explicative la situațiile financiare, conform prevederilor legale2; neconstituirea provizioanelor pentru litigiile în care este implicată entitatea; neînregistrarea participației UATC Corbu, în calitate de membru fondator, la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară “DOBROGEA”.
 
De asemenea, s-a constatat că au fost înregistrate în mod eronat în componența rulajului contului 231 “Active în curs de execuție”, cheltuieli cu dirigenția de șantier în sumă totală de 19.515,94 lei și cheltuieli cu consultanța în achiziții publice aferente unor obiective de investiții, în sumă totală de 31.404,33 lei.
 
Totodată, s-a constatat că au fost menținute în mod eronat, în componența soldului contului 231, cheltuielile aferente unui obiectiv de investiție finalizat, constând în amenajare loc de joacă pentru copii, lucrări executate în luna aprilie 2023, în curtea interioară a Grădiniței nr.1 Corbu, în valoare totală de 49.199,06 lei și recepționate conform Procesului Verbal de Recepție la Terminarea Lucrărilor (PVRTL) nr.1/27.04.2023, pentru Parcul copilăriei din curtea Grădiniței nr.1 – Corbu.


Astfel, pe fondul neaplicării prevederilor legale, au fost constatate abateri de la legalitate și regularitate care au influențat situațiile financiare încheiate la 31.12.2023 cu suma totală de 268.783,3 lei.
 
 
C.2. Cu privire la evidențierea în contabilitate a valorii amortizării activelor fixe corporale și necorporale
 
Din analiza situațiilor financiare încheiate de UATC Corbu la data de 31.12.2023 și a fișelor mijloacelor fixe inventariate la 31.12.2023, s-a constatat că pentru o serie de active fixe nu s-a procedat la clasificarea mijloacelor fixe și la înregistrarea corespunzătoare a valorii amortizării lunare, începând cu luna imediat următoare punerii acestora în funcțiune.
 
Valoarea abaterii este dată de valoarea aparaturii medicale intrată în gestiunea UATC Corbu cu titlu de donații, în sumă totală de 152.517 lei, care nu a fost înregistrată în evidența contabilă a entității auditate, la care se adaugă amortizarea necalculată și neînregistrată în contabilitate, aferentă aparaturii medicale achiziționată din sponsorizări, atât în cursul anului 2023, cât și în anii anteriori, pentru dotarea cabinetelor medicale din incinta Centrului Medical Multifuncțional Corbu.
 
 
C.3. Cu privire la modul de stabilire, urmărire și încasare a veniturilor proprii ale bugetului local al
UATC Corbu
 
C.3.1. Cu privire la stabilirea, urmărirea și încasarea veniturilor din proprietate (redevențe/chirii)
 
Au fost identificate situații în care UATC Corbu nu a stabilit, urmărit și încasat redevența, respectiv chiria, datorată de diverse persoane juridice pentru spațiile și bunurile utilizate.
 
Astfel, s-a constatat că, deși entitatea a achiziționat o serie de echipamente pentru dotarea unor cabinete medicale și
a contractat servicii de evaluare a chiriei pentru respectivele bunuri (de exemplu: aparatură radiologică pentru cabinet stomatologic), în fapt, din cursul anului 2023 și până la data prezentului audit, nu s-a stabilit o chirie pentru spațiile utilizate și pentru echipamentele medicale puse la dispoziția personalului medical, calculată cel puțin la nivelul amortizării acestora, conform rapoartelor de evaluare întocmite.
 
S-a constatat că la nivelul entității nu se facturează redevența/chiria, la termenele stabilite în contractele încheiate și nici nu se urmărește indexarea cu rata inflației a taxelor datorate, în cazurile în care contravaloarea concesionării/închirierii au fost stabilite în lei.
 
În urma auditului au fost constatate omisiuni în ceea ce privește stabilirea taxei de folosință a terenurilor situate sub clădirile care au făcut obiectul unor contracte de vânzare-cumpărare imobile ce aparțin domeniului privat al UATC Corbu.
 
C.3.2. Cu privire la urmărirea și încasarea veniturilor fiscale constând în impozit pe teren
 
S-a constatat că nu se stabilește taxa pe terenul utilizat de contribuabili persoane juridice, în cazul în care acesta este încadrat ca neproductiv.
 
Precizăm că încadrarea terenului ca neproductiv se realizeazădoar din punct de vedere agricol, fapt care nu absolvă autoritățile locale de stabilirea taxei de natura
impozitului pe respectivul teren, atâta timp cât contribuabilul desfășoară activități economice generatoare de venituri, pe terenul în cauză.
 
Pe cale de consecință, se constată slaba funcționare a sistemului de control intern managerial șinerespectarea prevederilor legale în ceea ce privește atât stabilirea, urmărirea și încasarea veniturilor din proprietate și a veniturilor fiscale datorate bugetului local de contribuabilii persoane juridice.
 
Valoarea abaterilor constatate este în sumă totală de 80.051 lei, reprezentând venituri din proprietate nestabilite și nencasate la bugetul local, din care suma de 41.215 lei a influențat prezentarea performanțeifinanciare a UATC Corbu pe anul 2023.
 
C.4.Cu privire la aprobarea și acordarea unor indemnizații pentru angajații UATC Corbu, nominalizați în Comisia locală pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor din comuna Corbu
 
S-a constatat că în baza unei Dispoziții emisă de Primarul comunei Corbu, având în vedere Ordinul Prefectului județului Constanța, nr.450/19.09.2023, privind stabilirea componenței Comisiei locale pentru amortizarea activelor fixe corporale aflate in patrimoniul institutiilor publice; spor lunar de dificultate, de până la 50% din salariul de încadrare, prin interpretarea eronată a prevederilor legale. Abaterea s-a produs pe fondul nerespectării prevederilor legale7 de către ordonatorul principal de credite al UAT Corbu, fapt care a condus la prejudicierea bugetului local al entității cu totalitatea
sumelor acordate pentru plata angajaților nominalizați în Comisia de fond funciar, în sumă netă de 40.997lei.
 
 
C.5. Cu privire la efectuarea inventarierii anuale a elementelor de natura activelor, datoriilor și
capitalurilor proprii, în vederea prezentării unei imagini reale și fidele a situațiilor financiare încheiate
de UATC Corbu la 31.12.2023
 
În urma analizării situației elementelor patrimoniale de natura activelor, datoriilor și capitalurilorpropria ale UATC Corbu la data de 31.12.2023, s-a constatat că operațiunea de inventariere a patrimoniului entității nu a fost finalizată nici la data efectuării acțiunii de audit financiar. Ținând cont de faptul că, atât în anul 2023, cât și în anii anteriori, au fost efectuate o serie de lucrări de investiții privind extinderea instalațiilor de iluminat public, s-a constatat că ultima inventariere a rețelei de iluminat a fost realizată în anul 2018, dar fără a se evidenția valoarea de inventar a fiecărei lucrări de extindere sau de reabilitare a rețelei de iluminat public și, ca atare, fără înregistrarea în evidența contabilă a UATC Corbu. (....)
 
 
C.6. Cu privire la efectuarea unor cheltuieli pentru amenajarea unui PARC DE AGREMENT în comuna Corbu
 
În urma efectuării unei inspecții pe teren, din compararea datelor prezentate în situațiile de lucrări cu situația reală din teren, s-a constatat că executantul lucrărilor de amenajare a parcului din centrul localității Corbu, xxxxxxx xxxxx xxx, nu și-a îndeplinit toate obligațiile asumate față de UATC Corbu , conform contractului de proiectare și execuție lucrări nr.41/21.09.2023 având ca obiect „construcție parc 6 art.11 alin.(1) din Legea nr.263/2006 privind de agrement în comuna Corbu”, prelungit cu Actul adițional nr.1/23.11.2023, în valoare de 507.798 lei, fără TVA, în ceea ce privește plantarea tuturor brazilor argintii pe care UATC Corbu i-a plătit la un preț unitar de 250 lei/bucata, conform devizului și situației de lucrări nr.1/08.11.2023, întocmite de executant și aprobată de beneficiar.
 
Astfel, s-a constatat că din 90 bucăți de brazi argintii prevăzuți în devizul lucrării, au fost plantați doar 40 bucăți, iar acest aspect nu a fost consemnat în etapa de „lichidare” a cheltuielilor, cu ocazia confirmării situațiilor de plată transmise de executant. Valoarea abaterii constatate este în sumă de 12.500 lei și reprezintă prejudicierea bugetului local al UATC Corbu.
 
C.7. Cu privire la realitatea și exactitatea situațiilor financiare încheiate la 31.12.2023 de Serviciul Public de Salubrizare  Corbu
 
Din analiza situațiilor financiare încheiate la 31.12.2023 de Serviciul Public de Salubrizare Corbu, s-a constatat că în conturile de execuție a veniturilor și cheltuielilor nu sunt înregistrate date reale cu privire la valoarea drepturilor constatate de încasat și cu privire la valoarea angajamentelor legale de plătit la finele perioadei de raportare.

Pe cale de consecință, a rezultat că pe fondul neaplicării prevederilor legale și neexercitării controlului intern managerial, s-au produs erori în raportarea unor indicatori economici care au generatdenaturarea unor drepturi, cu suma de 2.436.851 lei și a unor obligații, cu sumă de 2.012.908 lei,înregistrate de Serviciul Public de Salubrizare Corbu în situațiile financiare încheiate la data de 31.12.2023.
 
Termenele de implementare pentru deficiențe sunt cuprinse între 30.06.2025 - 31.12.2025.
 
Pentru abaterile consemnate în prezenta scrisoare, care au determinat producerea unor prejudicii, potrivit art.37 din Regulamentul privind activitatea de audit public extern, aprobat prin Hotărârea Plenului Curții de Conturi nr.629/20.12.2022, conducerea entității auditate are obligația stabilirii întinderii prejudiciului și dispunerii măsurilor pentru recuperarea acestuia.
 
Facem precizarea că pentru nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii și a neurmăririi de conducerea entității auditate a recomandărilor transmise de Curtea de Conturi, sunt incidente prevederile art.64 din Legea nr.94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, se arată în Raportul auditului financiar al Curții de Conturi la primăria Corbu, județul Constanța care poate fi studiat în secțiunea „documente".
 
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și:
 
Consiliul Județean Constanța decide dacă se constituie parte civilă într-un dosar penal în care sunt cercetați foști sau actuali angajați și deputata Mirela Matichescu (DOCUMENT)
 
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii