Planul Primăriei privind calitatea aerului în municipiul Constanţa Achiziţia de autobuze electrice, perdele de protecţie la nivelul arterelor urbane şi parcări supraetajate (document)
Planul Primăriei privind calitatea aerului în municipiul Constanţa: Achiziţia de autobuze electrice, perdele
04 Feb, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
3443
Marime text
Municipalitatea a încheiat dezbaterea publică privind calitatea aerului în municipiul Constanţa. Propunerea de elaborare a planului a putut fi consultată la sediul Primăriei Constanţa şi la sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa.
Din studiul-plan de calitate a aerului postat pe site-ul municipalităţii (n.r. vezi secţiunea „Documente”), reiese că nu s-au înregistrat depăşiri majore ale valorilor de referinţă pentru substanţele poluante măsurate în ultimii ani în Constanţa, cu toate că sursele de poluare au fost identificate cu uşurinţă (portul, CET-ul etc.).
În legătură cu măsurile ce vor fi luate în viitor pentru a se menţine această calitate deosebită a aerului, una dintre propunerile din plan vizează modernizarea parcului auto prin achiziţia de autobuze electrice în vederea reducerii poluării, extinderea spaţiilor verzi în municipiul Constanţa prin înfiinţarea perdelelor de protecţie la nivelul arterelor urbane pe care se înregistrează un trafic mare de autovehicule.
Propunerile de măsuri pentru calitatea aerului au fost selectate de consultant din proiectele identificate în planurile de dezvoltare, potenţial a fi implementate până în anul 2022, ţinând cont şi de rezultatele obţinute în urma modelării dispersiei emisiilor de substanţe poluante pentru Scenariul de prognoză.
Astfel, în urma modelării, se constată că pentru calitatea aerului este necesară implementarea
de măsuri la sursele de emisie care au cea mai mare contribuţie la poluarea aerului, respectiv:
pentru NO2 şi NOX - reducerea emisiilor aferente transportului rutier, în special prin
reabilitarea şi modernizarea infrastructurii de transport, asigurarea mobilităţii
traficului, promovarea utilizării mijloacelor alternative de transport (transport în
comun, biciclete etc.);
Pentru prezentul Plan de calitate aer, se propune îmbunătăţirea parcului auto cu autobuze electrice în vederea reducerii poluării, extinderea spaţiilor verzi în municipiul Constanţa prin înfiinţarea perdelelor de protecţie la nivelul arterelor urbane pe care se înregistrează un trafic mare de autovehicule; Conform Planului de acţiune reducere zgomot pentru municipiul Constanţa şi a hărţii strategice de zgomot pentru traficul motorizat, cele mai tranzitate artere rutiere sunt: Drumul Naţional 2-A, intrarea de nord a oraşului, b-dul Aurel Vlaicu, str. Soveja, b-dul Mamaia, b-dul Tomis, b-dul Alexandru Lăpuşneanu şi b-dul Ion I.C. Brătianu.
Societatea Electrocentrale Constanţa SA -Centrala Termoelectrică Palas:
- Promovarea energiei curate şi eficienţei energetice în
vederea susţinerii unei economii cu emisii reduse de carbon, reducerea consumului de energie la nivelul consumatorilor industriali sunt promovate investiţii pentru reducerea consumului de energie, prin implementarea sistemelor complexe de monitorizare a consumurilor de energie (energie termică, gaze naturale, apă industrială, abur tehnologic);
- Reducerea consumului de energie - surse liniare - transport - crearea / extinderea reţelelor pietonale şi a celor de piste de biciclete în zona centrală a municipiului Constanţa;
- În conformitate cu estimările din POR - reducerea indirectă emisiilor de NOx / NO2
Lungime reţele - Reabilitarea şi îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie pentru autobuze, biciclete şi pietoni, pentru bd. Lăpuşneanu - de la Gara Centrală la intrarea în staţiunea Mamaia; bd. Tomis - de la Palazu Mare la Capitol; bd. Ferdinand - de la Gară la intersecţia cu strada Mircea cel Bătrân; revizuirea serviciilor de autobuz pentru polul de creştere pentru liniile de autobuz metropolitane şi reducerea numărului de autobuze care circulă în oraş;
- Reducerea indirectă a emisiilor de NOx / NO2 Lungime trasee reabilitate/realizate - Suplimentare parc auto RATC cu 67 autobuze ecologice, pentru preluarea rutelor de microbuze private RATC 2018 – 2022;
- Zonă de parcare controlată în zona centrală a municipiului Constanţa (1,45 km2) UAT Municipiu Constanţa 2018 - 2022;
- Fluidizarea şi decongestionarea traficului în Zona Metropolitană, constând în: implementare unui sistem adaptiv UTC pentru trafic, inclusiv centru de control UAT-uri Zona Metropolitană Constanţa.
Municipalitatea îşi propune un program de eliminare a autovehiculelor vechi aparţinând persoanelor fizice, precum şi a celor
abandonate, creşterea numărului de parcări de reşedinţă, în special cele în sistem supraetajat (subterane şi supraterane) cu afectarea cât mai redusă a spaţiilor verzi, implementarea proiectelor de gestionare a traficului şi mobilităţii urbane, sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon, prioritatea de investiţii creşterea eficienţei energetice în clădirile rezidenţiale, clădirile
publice şi sistemele de iluminat public, îndeosebi a celor care înregistrează consumuri energetice mari creşterea eficienţei energetice a Palatului Administrativ din Constanţa, creşterea eficienţei energetice la Spitalul Clinic
Judeţean de Urgenţă „Sf. Andrei“ Constanţa.
O altă măsură propusă este reabilitarea termică a blocurilor de locuinţe construite în perioada 1950-1989, reducerea consumului
anual specific de energie pentru încălzire,
reabilitare, modernizare a sistemului de iluminat public în municipiu, reducerea emisiilor de NOx/NO2, reducerea consumului de energie.
Planul cuprinde reabilitarea, modernizarea, amenajarea şi crearea de zone verzi în Constanţa prin amenajarea de perdele de protecţie în jurul zonelor rezidenţiale şi al zonelor industriale.
Campanii de conştientizare a bunelor practici pentru managementul calităţii aerului în perimetrele şantierelor de construcţii, informarea şi conştientizarea populaţiei cu privire la nivelul real al calităţii aerului şi la implicaţiile asupra sănătăţii umane.
Din studiul-plan de calitate a aerului postat pe site-ul municipalităţii (n.r. vezi secţiunea „Documente”), reiese că nu s-au înregistrat depăşiri majore ale valorilor de referinţă pentru substanţele poluante măsurate în ultimii ani în Constanţa, cu toate că sursele de poluare au fost identificate cu uşurinţă (portul, CET-ul etc.).
În legătură cu măsurile ce vor fi luate în viitor pentru a se menţine această calitate deosebită a aerului, una dintre propunerile din plan vizează modernizarea parcului auto prin achiziţia de autobuze electrice în vederea reducerii poluării, extinderea spaţiilor verzi în municipiul Constanţa prin înfiinţarea perdelelor de protecţie la nivelul arterelor urbane pe care se înregistrează un trafic mare de autovehicule.
Propuneri de măsuri pentru calitatea aerului
Propunerile de măsuri pentru calitatea aerului au fost selectate de consultant din proiectele identificate în planurile de dezvoltare, potenţial a fi implementate până în anul 2022, ţinând cont şi de rezultatele obţinute în urma modelării dispersiei emisiilor de substanţe poluante pentru Scenariul de prognoză.
Astfel, în urma modelării, se constată că pentru calitatea aerului este necesară implementarea
de măsuri la sursele de emisie care au cea mai mare contribuţie la poluarea aerului, respectiv:
pentru NO2 şi NOX - reducerea emisiilor aferente transportului rutier, în special prin
reabilitarea şi modernizarea infrastructurii de transport, asigurarea mobilităţii
traficului, promovarea utilizării mijloacelor alternative de transport (transport în
comun, biciclete etc.);
Pentru prezentul Plan de calitate aer, se propune îmbunătăţirea parcului auto cu autobuze electrice în vederea reducerii poluării, extinderea spaţiilor verzi în municipiul Constanţa prin înfiinţarea perdelelor de protecţie la nivelul arterelor urbane pe care se înregistrează un trafic mare de autovehicule; Conform Planului de acţiune reducere zgomot pentru municipiul Constanţa şi a hărţii strategice de zgomot pentru traficul motorizat, cele mai tranzitate artere rutiere sunt: Drumul Naţional 2-A, intrarea de nord a oraşului, b-dul Aurel Vlaicu, str. Soveja, b-dul Mamaia, b-dul Tomis, b-dul Alexandru Lăpuşneanu şi b-dul Ion I.C. Brătianu.
Plan de măsuri privind calitatea aerului în municipiul Constanţa
Societatea Electrocentrale Constanţa SA -Centrala Termoelectrică Palas:
- Promovarea energiei curate şi eficienţei energetice în
vederea susţinerii unei economii cu emisii reduse de carbon, reducerea consumului de energie la nivelul consumatorilor industriali sunt promovate investiţii pentru reducerea consumului de energie, prin implementarea sistemelor complexe de monitorizare a consumurilor de energie (energie termică, gaze naturale, apă industrială, abur tehnologic);
- Reducerea consumului de energie - surse liniare - transport - crearea / extinderea reţelelor pietonale şi a celor de piste de biciclete în zona centrală a municipiului Constanţa;
- În conformitate cu estimările din POR - reducerea indirectă emisiilor de NOx / NO2
Lungime reţele - Reabilitarea şi îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie pentru autobuze, biciclete şi pietoni, pentru bd. Lăpuşneanu - de la Gara Centrală la intrarea în staţiunea Mamaia; bd. Tomis - de la Palazu Mare la Capitol; bd. Ferdinand - de la Gară la intersecţia cu strada Mircea cel Bătrân; revizuirea serviciilor de autobuz pentru polul de creştere pentru liniile de autobuz metropolitane şi reducerea numărului de autobuze care circulă în oraş;
- Reducerea indirectă a emisiilor de NOx / NO2 Lungime trasee reabilitate/realizate - Suplimentare parc auto RATC cu 67 autobuze ecologice, pentru preluarea rutelor de microbuze private RATC 2018 – 2022;
- Zonă de parcare controlată în zona centrală a municipiului Constanţa (1,45 km2) UAT Municipiu Constanţa 2018 - 2022;
- Fluidizarea şi decongestionarea traficului în Zona Metropolitană, constând în: implementare unui sistem adaptiv UTC pentru trafic, inclusiv centru de control UAT-uri Zona Metropolitană Constanţa.
Propuneri suplimentare de măsuri pentru reducerea emisiilor de substanţe poluante pentru sectorul transport
Municipalitatea îşi propune un program de eliminare a autovehiculelor vechi aparţinând persoanelor fizice, precum şi a celor
abandonate, creşterea numărului de parcări de reşedinţă, în special cele în sistem supraetajat (subterane şi supraterane) cu afectarea cât mai redusă a spaţiilor verzi, implementarea proiectelor de gestionare a traficului şi mobilităţii urbane, sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon, prioritatea de investiţii creşterea eficienţei energetice în clădirile rezidenţiale, clădirile
publice şi sistemele de iluminat public, îndeosebi a celor care înregistrează consumuri energetice mari creşterea eficienţei energetice a Palatului Administrativ din Constanţa, creşterea eficienţei energetice la Spitalul Clinic
Judeţean de Urgenţă „Sf. Andrei“ Constanţa.
O altă măsură propusă este reabilitarea termică a blocurilor de locuinţe construite în perioada 1950-1989, reducerea consumului
anual specific de energie pentru încălzire,
reabilitare, modernizare a sistemului de iluminat public în municipiu, reducerea emisiilor de NOx/NO2, reducerea consumului de energie.
Măsuri de creştere a suprafeţelor verzi
Planul cuprinde reabilitarea, modernizarea, amenajarea şi crearea de zone verzi în Constanţa prin amenajarea de perdele de protecţie în jurul zonelor rezidenţiale şi al zonelor industriale.
Alte propuneri de măsuri pentru reducere a poluării aerului
Campanii de conştientizare a bunelor practici pentru managementul calităţii aerului în perimetrele şantierelor de construcţii, informarea şi conştientizarea populaţiei cu privire la nivelul real al calităţii aerului şi la implicaţiile asupra sănătăţii umane.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii