Tunel subteran, o plajă urbană şi o zonă pietonală Ce vrea să facă Primăria Constanţa cu zona istorică
Tunel subteran, o plajă urbană şi o zonă pietonală: Ce vrea să facă Primăria Constanţa cu zona istoricăLa ultima şedinţă a Secretariatului Tehnic Permanent al Comitetului Naţional al Zonei Costiere care a avut loc săptămâna trecută, s-a dezbătut un nou proiect de reactualizare a planului urbanistic zonal Peninsulă.
Primăria Constanţa a propus actualizarea reglementărilor urbanistice din PUZ Peninsulă Constanţa, aprobat prin HCLM 416/ 2003.
Plajă urbană
Ce lucrări se prevăd a se realiza în zona istorică a oraşului Constanţa? În primul rând se urmăreşte prelungirea vadului comercial de pe bulevardul Tomis din dreptul scuarului Prefecturii până în Piaţa Ovidiu şi amenajarea unei zone pietonale cu mobilier urban. Plaja Modern va fi transformată în plajă urbană cu dotări specifice unei zone centrale, turism, alimentaţie publică, servicii, birouri, locuinţe în concordanţă cu elementele naturale din zonă: taluzul verde, plaja şi marea.
Zona dinspre Portul Tomis va fi modernizată prin lucrări de construire a taluzului din această zonă în sistem terasat şi crearea unei legături subterane (rutiere, pietonale şi funcţionale) cu strada Termele Romane, spre viitorul port de călători.
Proiectul a fost depus la sediul Secretariatului Permanent la data de 2.06.2011 cu număr de înregistrare 1995.
Iniţial, proiectul avea mult mai multe valenţe ştiinţifică-fantastice emise de specialişti bucureşteni. Obiectivul declarat al studiului de impact, acela de reabilitare a obiectivelor cu valoare istorică şi culturală din zona veche a oraşului, s-ar fi realizat prin construirea unui mall subteran, în suprafaţă de 6.000 mp, investiţie strecurată cu dibăcie în planul zonal de urbanism. La acea vreme s-au opus reprezentanţii Muzeului de Istorie şi Arheologie. Planul urbanistic zonal a fost modificat ulterior şi din mall a rămas un tunel.
Constanţa ca un bazar
Un alt proiect exotic al Constanţei este bazarul oriental. Inedita investiţie ar fi trebuit să se construiască în parcarea de la Poarta 1, în colaborare cu un investitor străin. Proiectul prevede o piaţetă la intrarea în bazar şi străduţe cu negustori de la Istanbul sau Damasc, iar pe margine cafenele. Fiecare străduţă avea o destinaţie anume, unde să se comercializeze dulciuri, aur, pielărie, covoare. Bazarul care nu a mai apucat să fie construit avea o parcare etajată de 200 de locuri, 320 de spaţii comerciale, iar la parter o geamie.
Arhitecţii spun că orice investiţie este benefică pentru un oraş, însă spun că ar fi fost de interes să se amenajeze o piaţă civică.
Comisia Europeană ne obligă să respectăm legea
Secretariatul Tehnic Permanent al Zonei Costiere nu s-a mai întrunit timp de patru ani. Responsabil de aceste şedinţe în care trebuie să se aprobe proiecte de interes care sunt ridicare aproape de apa Mării Negre este ministrul Mediului.
Hotărârile acestui comitet sunt consultative, fără a se substitui acordurilor emise de Agenţia pentru Protecţia Mediului, Apele Române, Primărie.
La ultima şedinţă s-au aprobat mai multe investiţii, pe lângă refacerea planului de dezvoltare a zonei peninsulare: reabilitarea falezelor, amenajare promenadă pietonală Mamaia Nord, realizarea unui ansamblu rezidenţial în Năvodari, dar şi realizarea unui master plan de eroziune costieră.
Nici acum nu s-ar fi întrunit comisia dacă autorităţile nu ar fi fost obligate de Comisia Europeană, întrucât este vorba de unele investiţii realizate cu bani europeni, aşa cum este cazul proiectului de stopare a eroziunii costiere. Pe lângă acest proiect, în subsidiar s-au introdus şi altele care ar fi avut nevoie de acest aviz consultativ.
De ce a fost nevoie să se înfiinţeze un Comitet Naţional al Zonei Costiere? Pentru a se vedea dacă investiţiile care urmează să se realizeze au sau nu impact negativ asupra zonei costiere.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp