Practici mafiote in furturile de fier din trenuri
Practici mafiote in furturile de fier din trenuriComandamente pentru hoti
Atacurile asupra vagoanelor care transporta fier vechi au devenit deja un fenomen care nu mai poate fi stapanit * Zona cea mai predispusa furturilor este cuprinsa intre Fetesti si Portul Constanta * Potrivit legislatiei in vigoare, paza depozitelor si a transporturilor de deseuri revine agentilor economici in cauza
Noile reglementari pe care Guvernul Nastase incearca sa le aplice in domeniul achizitionarii de fier vechi si materiale neferoase par a lovi din plin mafia care s-a format in domeniu. Legile ambigue si sanctiunile nesemnificative au favorizat in buna masura extinderea tentaculelor mafiei fierului vechi. In fata numarului mare de centre de colectare a fierului vechi si a impertinentei patronilor acestor societati, in unele cazuri politistii sunt, practic, legati de maini in a combate jaful care se petrece in societatile unde exista materiale reciclabile. Astfel, furturile de la societati cum ar fi RENEL sau CFR, acolo unde cuprul, aluminiul si fierul vechi se gasesc in cantitati mari, s-au inmultit in ultimii ani intr-o proportie ingrijoratoare. Bandele de hoti, beneficiind de multe ori si de complicitatea oamenilor din sistem, devin pe zi ce trece tot mai agresive si mai bine dotate. In ultima perioada s-au inregistrat o sumedenie de furturi de cantitati insemnate de fier vechi. Si mai periculoase, dar si costisitoare sunt furturile inregistrate la calea ferata. Bande de raufacatori sustrag de aici componente ale instalatiilor de semnalizare si dirijare a trenurilor. Atentia hotilor este concentrata pe funiile de cablu din cupru, pe inductori si pe alte asemenea elemente confectionate din metale neferoase.In ultimii ani, au fost inregistrate, la nivelul judetului Constanta, numeroase asemenea furturi, din care majoritatea au ramas cu autor necunoscut. Pagubele sunt estimate la zeci de miliarde de lei. Mai grav insa, din cauza iresponsabilitatii unor infractori, se pot intampla catastrofe. Cu mult timp in urma, in gara Palas un tren a deraiat pentru ca hotii furasera cablurile instalatiei de semnalizare si inductorii. Mai apoi la Cernavoda, o banda de raufacatori porniti in cautare de fier vechi au furat sinele de cale ferata, reusind sa rupa un tren de marfa in doua, pentru a arunca apoi pe camp, unde asteptau carutele cu complici, fierul vechi din vagoane. Toti acesti infractori nu ar fi tentati sa atace magistralele feroviare sau pe cele de transport titei si derivate petroliere daca nu ar gasi complici in randul sefilor unor depozite sau ai statiilor de alimentare cu combustibil. Pentru ca pretul cerut de hoti pe fierul vechi oferit spre vanzare este mic, cei de la depozite inchid ochii, prefacandu-se ca nu stiu de unde provine marfa. Acesti oameni sunt insa complici la o crima cu consecinte dintre cele mai grave. O crima care a luat, de cativa ani, dimensiunile unui grav fenomen si care poate oricand sa duca la catastrofe cu efecte imprevizibile si incalculabile.Furtul de fier vechi, o fatalitate de care nu poate scapa judetul Constanta
Magistralele feroviare traverseaza vai, munti, campii, unde pe zeci de kilometri nu exista asezare omeneasca. Asta nu inseamna, insa, ca nu se poate asigura securitatea acestor retele si instalatii de transport. Din pacate, asta este teoria pe care au prezentat-o ieri autoritatile judetului, in cadrul Comandamentului pentru monitorizarea activitatii de colectare, transport si comercializare a fierului vechi, incercand astfel sa acrediteze ideea ca asemenea furturi reprezinta o fatalitate de care nu putem scapa. Nimic mai neadevarat! Hotii nu vin de pe Luna si nu dispar ca extraterestrii. Ei locuiesc in sate sau orase apropiate magistralelor feroviare si tot acolo, sub ochii politistilor, vand produsele furate. Vedem in fiecare zi note informative din care aflam ca se fura mai putin fier vechi. Chiar si asa, nu este de ignorat faptul ca intre timp acesti hoti s-au profesionalizat si au, in plus, telefoane mobile, statii de emisie-receptie, prin care sunt anuntati cand pot incepe actiunea. Profiturile sunt pe masura dotarii. Infractorii prind curaj pe masura ce afacerile lor prospera. Nu o data intre cei prinsi - destul de putini, in comparatie cu numarul furturilor - au fost si politisti sau fosti lucratori in reteaua de cale ferata. Aceasta este si dovada faptului ca cei pusi sa-i prinda pe hoti au realizat ca este mai benefic sa devina complici hotilor decat sa stopeze jaful si crima. Societatile care colecteaza fier vechi si deseuri industriale reciclabile, unele dintre ele, vor fi reautorizate, dupa ce vor fi facute controale riguroase. Aceste controale vizeaza, in principal, modul cum se primesc materialele reciclabile si cum se intocmesc actele, existand foarte multe sesizari privind furturi de fier vechi din intreprinderi si vinderea acestora societatilor de acest gen sau chiar neinregistrarea unor cantitati in contabilitatea firmei.Centrele de colectare, in vizorul autoritatilor
In urmatoarele saptamani, Prefectura judetului Constanta va reautoriza aceste societati comerciale, in masura in care nu se vor gasi nereguli, conform OG 16/2001.Seful Inspectoratului Judetean de Politie Constanta, chestor Traian Jipa, a aratat faptul ca Politia nu este obligata sa asigure paza societatilor care achizitioneaza si depoziteaza fier vechi in Portul Constanta. Jipa a invocat faptul ca, daca nu se va asigura paza fierului vechi, Politia va aplica legea. "S-au privatizat multe cai industriale pe care se transporta fier vechi, iar acesti particulari sunt obligati sa asigure paza fierului vechi. Centrele de colectare a fierului vechi au aparut ca ciupercile dupa ploaie in drumul cailor ferate, la drumurile nationale si cele judetene, iar proprietarii acestora sunt chiar cei care fura din vagoanele CFR. In contractele incheiate cu exportatorii de fier vechi este prevazut ca acestia sa-si asigure paza", a mai adaugat Traian Jipa. Si de aceasta data, seful IPJ Constanta a ridicat iarasi problema rambursarilor de TVA si a verificarii circuitului de la exportator pana la primul agent economic care a achizitionat fierul vechi. Exista multe taxe si impozite care sunt datorate statului si nu au fost onorate. Intrucat unii dintre cei prezenti ieri la Prefectura au dat vina si pe Administratia Porturilor Maritime Constanta pentru furturile din ultima perioada din Portul Constanta, in apararea sa conducerea APMC, director Gheorghe Moldoveanu, a pornit de la faptul ca s-a invocat pe buna dreptate ca se fura tot mai mult fier vechi din Portul Constanta. "De aceea, toti operatorii care au ca obiect de activitate comercializarea sau colectarea de fier vechi au fost amendati in nenumarate randuri pentru ca nu si-au asigurat paza acestor produse". Cu aceeasi ocazie, Gheorghe Moldoveanu a cerut specialistilor ca, legat de protectia mediului in judetul Constanta, trebuie avuta in vedere autorizarea de catre Autoritatea Navala Romana a operatorilor portuari care dau aviz anual de functionare daca au celelalte autorizatii de functionare. Chiar daca intalnirea de ieri nu a adus nimic nou in peisaj, dupa aproximativ o ora de discutii s-a ajuns totusi intr-un punct comun. Este vorba de faptul ca majoritatea celor prezenti la dezbateri au decis ca cea mai predispusa zona pentru furturile de fier vechi este cuprinsa intre Fetesti - Anghel Saligny -Medgidia - Palas, punct final in Portul Constanta.SN Transport Feroviar Marfa Constanta a platit 43 miliarde lei, pagube inregistrate din furtul de fier vechi
Cu toate ca, in timp, specialistii SN Transport Feroviar Marfa Constanta au identificat cauzele acestor furturi, atacurile s-au intensificat, lucru recunoscut si de reprezentantul acestei institutii, Dumitru Ionescu. Pagubele pe care SN Transport Feroviar Marfa Constanta le-a suportat pe primele noua luni au obligat aceasta societate sa plateasca beneficiarilor peste 43 miliarde lei. Neputinciosi, reprezentantii SNTFM Constanta cauta in continuare solutii de suplimentare a pazei trenurilor care fac transportul fierului vechi pana la beneficiari.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp