Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
03:24 24 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Traficul din porturi - cel mai ridicat nivel din ultimii 5 ani

ro

19 Mar, 2003 00:00 592 Marime text

Exporturile au crescut

Tranzitul total derulat prin Portul Constanta, in anul 2002, a fost de 4.805 mii tone, inregistrandu-se o crestere de 102,83% fata de anul 2001 * Traficul total general inregistrat in anul 2002, in cele trei porturi, fata de aceeasi perioada a anului trecut, a inregistrat o crestere de aproximativ 20%

Conform unui comunicat de presa remis, ieri, redactiei, Administratia Porturilor a finalizat analiza traficului si a grupelor de marfuri operate prin porturile maritime Constanta, Midia si Mangalia in anul 2002, comparativ cu anul 2001. Astfel, s-a constatat ca traficul total general inregistrat in anul 2002, in cele trei porturi, fata de aceeasi perioada a anului trecut, a inregistrat o crestere de aproximativ 20%. Traficul total general a cunoscut un reviriment puternic, situandu-se la cel mai ridicat nivel din ultimii 5 ani si apropiindu-se de varful de trafic de 44.215 mii tone inregistrat in anul 1996, cand a fost operata cea mai importanta cantitate dupa 1990. Acelasi comunicat anunta ca toate componentele traficului maritim au inregistrat cresteri semnificative fata de anul trecut. S-au inregistrat sporuri la principalele grupe de marfa datorate cresterii exporturilor de produse petroliere cu 55,05%, rezultat al continuarii cresterii inregistrate de industria de rafinare a petrolului; cresterii exporturilor de metale feroase si neferoase cu 60,64%, fapt datorat, in principal, revirimentului inregistrat de ISPAT Sidex si sporirii productiei destinate exportului; cresterii exporturilor de fier vechi cu 60,64%; cresterii exporturilor de produse chimice cu 29,72%. Totodata, au mai fost inregistrate sporuri la cereale si minereuri neferoase. In acelasi timp, s-au inregistrat scaderi la ingrasaminte, articole fabricate din metal, produse alimentare, iar declinul exporturilor de ciment si materiale de constructii a fost stopat, inregistrandu-se aceeasi cantitate operata ca si anul trecut. Importurile au crescut cu 6,95% fata de anul trecut, datorita cresterii importurilor de minereu de fier cu 53,45%, rezultat al sporirii necesarului de materii prime al industriei siderurgice si, in principal, al ISPAT Sidex; cresterii importurilor de petrol brut cu 24,64, rezultat atat al asigurarii necesarului de consum al unei economii aflate la al treilea an de evolutie economica, dar si datorita cresterii productiei de produse petroliere destinata exportului; cresterii importurilor de produse alimentare cu 36,56%. Au fost inregistrate scaderi la importurile de produse petroliere, combustibili solizi (carbuni, cocs), datorita aprovizionarii ISPAT Sidex din Rusia, pe cale ferata; cereale, minereuri neferoase.Administratia Porturilor mai anunta ca traficul fluvial a crescut cu 25,34%, fata de 2001, datorita maririi tranzitului fluvial cu 124,6% si a cresterii cabotajului fluvial cu 8,11%. Si cabotajul fluvial a inregistrat o crestere de 8,11% fata de anul 2001.Tranzitul total derulat prin Portul Constanta in anul 2002 a fost de 805 mii tone, inregistrandu-se o crestere de 102,83% fata de anul 2001. Tranzitul total este format din tranzitul maritim si tranzitul fluvial si a reprezentat aproximativ 12% din traficul total general. Din aceasta cantitate, un procent de 67% l-a reprezentat tranzitul de cereale.In afara traficului de cereale, in anul 2002 au mai inregistrat cresteri: traficul de minereu de fier, laminate, lemne si produse din lemn. Redeschiderea Dunarii si productia agricola ridicata obtinuta de tarile din Europa Centrala si de Est au fost factorii principali care au determinat relansarea tranzitului prin Portul Constanta.

Traficul de containere, un nou record

In anul 2002 au fost operate 136.272 TEU, reprezentand un nou record pentru Portul Constanta. Traficul de containere derulat a inregistrat o crestere de 14,86% decat in anul 2001. Portul Constanta isi mentine si statutul de port de marfuri vrac. Marfurile vrac solide si lichide au reprezentat, impreuna, 76% din traficul total general, inregistrandu-se si aici cresteri. Avand in vedere cresterea de trafic inregistrata in 2002, cea mai mare parte a operatorilor au inregistrat o crestere a cantitatilor de marfuri operate. Conform comunicatului, anul trecut a fost cel de-al treilea an consecutiv de crestere economica inregistrata de Romania, fapt ce a determinat impulsionarea puternica a traficului in anul 2002. Un alt factor pozitiv este dezvoltarea constanta a industriei de prelucrare a petrolului si in special cresterea productiei de la rafinaria Petromidia, in stransa corelatie cu necesarul de consum al economiei romanesti aflate in plina crestere economica, dar si datorita identificarii de noi piete pentru exportul produselor petroliere, desi pretul petrolului pe piata mondiala a avut o tendinta crescatoare in ultima perioada; revirimentul si cresterea productiei inregistrate de ISPAT Sidex in anul 2002, fapt ce a determinat cresterea importurilor de minereu de fier si a exporturilor de laminate prin Portul Constanta. Totodata, s-a constatat mentinerea tendintei de dezvoltare a traficului de containere din ultimii ani, ca efect al maririi gradului de containerizare a marfurilor generale si al cresterii inregistrate de economia Romaniei. Tranzitul de marfuri in anul 2002 a crescut puternic, evolutie care a fost sustinuta de redeschiderea Dunarii si de productiile agricole ridicate inregistrate de tarile din Europa Centrala si de Est in ultima perioada. Unul dintre factorii negativi intampinati de catre reprezentantii CN APC a fost mentinerea tendintei de reducere a importurilor de combustibili solizi, ce se datoreaza utilizarii altor surse de aprovizionare de catre ISPAT Sidex (transport cale ferata din Rusia), crizei inregistrate de industria siderurgica si metalurgica, dar si reducerii necesarului pentru importurile destinate industriei energetice. 5.(C.V.)
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii