Alianţa pentru taxe Culeţu-Mazăre
Alianţa pentru taxe Culeţu-MazărePrefectul Dănuţ Culeţu nu a atacat în contencios administrativ taxele speciale, aşa cum a făcut-o în ultimii doi ani, chiar dacă termenul de contracarare a Consiliului Local expiră mâine.
Scandalul taxelor
speciale a făcut deliciul tuturor. Apariţiile în presă ale prefectului
Dănuţ Culeţu şi ale primarului Radu Mazăre, veşnici opozanţi, au
stârnit râsete, dar au şi creat simpatii ale cetăţenilor faţă de una
sau alta dintre tabere. Doi ani la rând, Instituţia Prefectului şi
şeful administraţiei locale s-au luptat în hotărâri ale instanţelor.
Iar scorul a fost egal.
În dosarul nr. 384/CA/2005, depus la Tribunalul Constanţa, secţia
Contencios Administrativ, prefectul judeţului Constanţa a solicitat,
„în temeiul dispoziţiilor art. 26 din Legea 340/2004, revocarea
parţială a Hotărârii nr. 230/25.05.2005 privind stabilirea impozitelor
şi taxelor locale pentru anul 2006, adoptată de Consiliul Local
Municipal Constanţa“. Culeţu reclama că prin hotărârea atacată s-au
instituit o serie de taxe speciale mult controversate şi analizate de
agenţii economici direct implicaţi, apreciind că au fost încălcate
prevederile art. 282 alin 2 din Legea 571/2003 modificată, prin care se
precizează că domeniile în care consiliile locale pot adopta taxe
speciale pentru serviciile speciale publice locale se realizează numai
în conformitate cu OUG 45/2003 privind finanţele publice locale. Se
spunea că, prin coroborarea celor două acte normative, rezultă că
taxele în litigiu, deşi au regimul juridic al unor taxe speciale, nu
îndeplinesc condiţia cu privire la încasarea acesteia pentru un anumit
serviciu din cadrul autorităţii publice locale şi nu se încasează numai
de la persoanele fizice şi juridice care se folosesc de serviciile
publice locale pentru care s-au instituit taxele respective, aspect
prevăzut în art. 26 din OUG 453. Prefectura a arătat că regulamentul
adoptat prin Hotărârea nr. 230/2005 (anexa 11) nu respectă dispoziţiile
articolului 26 alin. 3 din OUG 45/2003, întrucât nu se regăseşte „modul
de organizare şi funcţionare a serviciilor publice pentru care se
propun taxele respective“.
Biruri „fără număr“
S-a susţinut că taxele speciale adoptate prin HCL 230/2005 se suprapun
în mod evident cu cele impuse de Legea 571/2003 privind codul fiscal,
fără justificarea în cadrul serviciului care încasează aceste taxe şi
încălcând principiul legal - dubla impunere. Reclamantul considera
nelegale următoarele taxe: impozitul pe clădiri în cazul
contribuabililor persoane juridice, taxa asupra mijloacelor de
transport pentru contribuabilii persoane fizice, taxa de folosire tramă
stradală de către autovehiculele transport marfă pe raza municipiului
Constanţa pe străzile de trafic uşor, mediu şi greu, permis de liberă
trecere prin staţiunea Mamaia în extrasezon pentru autovehiculele de
transport marfă, taxa pentru irigaţii spaţii verzi în staţiunea Mamaia,
taxa anuală pentru fiecare staţie fixă de telefonie mobilă, taxa
privind asigurarea serviciilor de pază şi ordine în sezonul estival
pentru agenţii economici de pe plajă, taxa pentru creşterea gradului de
linişte şi siguranţă în derularea activităţilor economice în Constanţa,
Mamaia şi Sat Vacanţă, taxa pentru eliberarea certificatului de
oportunitate, precum şi viza anuală a acestuia, taxa pentru
modificările şi completările operate pe certificatul de oportunitate,
taxa de acces în staţiunea Mamaia pentru autoturisme care nu au număr
de înmatriculare în municipiul Constanţa, legitimaţii de acces la
barieră cu numere de înmatriculare cu leasing, permis de trecere în
staţiunea Mamaia pentru vehicule cu tracţiune animală pentru agrement,
exceptând faleza, permis de liberă trecere pe faleza staţiunii Mamaia
pentru autovehiculele de transport marfă cu capacitatea maximă până la
3,5 tone, între orele 02.00 şi 08.00, permis de liberă trecere pe
faleza plajei Modern pentru autovehiculele de transport marfă cu
capacitate maximă până la 3,5 tone, între orele 7.00 şi 10.00, taxă
folosire tramă stradală de către autovehiculele de transport persoane
în comun pe raza municipiului Constanţa şi taxa de înfrumuseţare prin
iluminare. Evident, Consiliul Local, mai precis primarul Radu Mazăre,
cel care a avut iniţiativa instituirii birurilor, nu a fost de acord cu
cele susţinute de către prefectul reclamant. Însă, instanţa a hotărât
să dea câştig de cauză reprezentantului Guvernului în teritoriu şi să
anuleze o parte din HCLM 230/2003, mai exact paragrafele reclamate de
Culeţu.
Victorie de moment
Pe 5 mai 2006, Curtea de Apel Constanţa a dat decizia civilă 98/CA, ca
urmare a recursului Consiliului Local. Instanţa a hotărât admiterea
recursului Consiliului pârât şi modificarea în parte a hotărârii date
anterior de Tribunal, mai precis partea legată de taxa pe clădiri
pentru persoanele juridice şi de cea asupra mijloacelor de transport cu
masă totală autorizată de peste 12 tone şi combinaţii de peste 12 tone,
datorate de contribuabilii persoane fizice. Instanţa a mai luat în
calcul şi valoarea taxelor stabilite, cu consecinţa reducerii acestora
la limitele maxime prevăzute de lege. „Menţinem restul sentinţei
recurate“, a pronunţat Curtea de Apel. Aşadar, anul 2006 a fost lipsit
de taxele speciale ale lui Mazăre. Acest lucru este subliniat şi în
raportul de activitate al primarului Radu Mazăre. Edilul se plânge că
nu a putut iriga spaţiile verzi şi nu a avut cum să organizeze
spectacole în Mamaia „din cauza blocării taxelor locale de către
prefectură“.
Succes în tabăra lui Radu
Următorul an, scandalul a fost reluat. Mediatizat şi asezonat cu
injurii şi remarci acide trimise dintr-o tabără în cealaltă, războiul
din clădirea de pe bulevardul Tomis a izbucnit chiar din luna ianuarie
a anului 2007. Evident, s-a ajuns din nou la Tribunal. Astfel, pe 15
ianuarie 2007, Prefectura a solicitat anularea Hotărârii 500/2006,
privitoare la impozitele şi taxele locale, a Consiliului Local
Municipal Constanţa. De această dată, numai opt biruri speciale nu au
mai fost pe placul lui Culeţu: impozitul de transport pe apă, atât
pentru persoanele fizice, cât şi pentru cele juridice, taxa de folosire
de stramă stradală, taxa pentru irigaţii spaţii verzi în staţiunea
Mamaia, cea de acces în staţiune pentru autoturismele care nu au număr
de înmatriculare în municipiul Constanţa, taxa anuală pentru fiecare
staţie fixă pentru telefonie mobilă, cea de creştere a gradului de
linişte şi siguranţă în derularea activităţilor economice în Constanţa,
Mamaia şi Sat Vacanţă, dar şi taxa de aviz de colectare a deşeurilor
industriale reciclabile. În şedinţa din 7 mai 2007, Tribunalul
Constanţa a oferit o mare surpriză prefectului Culeţu. Şi nu una tocmai
plăcută. Astfel, instanţa a decis să respingă acţiunea Prefecturii. Cu
alte cuvinte, dacă în urmă cu numai un an acceptase că Instituţia
Prefectului are dreptate, Tribunalul s-a răzgândit în 2007 şi a trecut
de partea Primăriei lui Mazăre. Pentru justiţia autohtonă, faptul nu
poate părea tocmai ieşit din comun, însă decizia a adus după sine
urmări dintre cele mai stranii. Nici Curtea de Apel n-a fost mai
prietenoasă cu Dănuţ Culeţu. Şi de această dată, prin decizia civilă
242/CA pronunţată în şedinţa publică din 18 iunie 2007, prefectul a
fost contrazis. Curtea a respins recursul în contencios administrativ
şi fiscal promovat de Instituţia Prefectului Judeţul Constanţa
împotriva sentinţei civile 500/118/2007.
Liniştea anunţă pacea
Iată că a venit şi anul de graţie 2008, dar şi şedinţa de Consiliu Local din luna mai, în care au fost propuse spre votare taxele şi impozitele locale. Evident, ca urmare a luptei dintre Culeţu şi Mazăre, toată lumea se aştepta ca birurile să fie atacate în contencios administrativ. Însă, reacţia lui Culeţu s-a lăsat aşteptată. Şi s-a tot lăsat, în condiţiile în care tocmai mâine, pe 14 noiembrie, expiră termenul în care prefectul ar mai putea face ceva pentru combaterea taxelor lui Radu Mazăre. „Atacarea în contencios administrativ se face în şase luni de la adoptarea unei hotărâri de către Consiliul Local“, a declarat subprefectul Cosmin Andrei. Adică, decizia Consiliului din mai poate fi atacată până în luna noiembrie. Însă, se pare că din anumite motive, ori pentru că s-a săturat de luptă, ori pentru că a ajuns la o înţelegere cu veşnicul său adversar, Radu Mazăre, Culeţu nu a mai luat atitudine în acest caz. De altfel, surse din mediul politic spun chiar că cei doi ar fi ajuns la o înţelegere, care a adus după sine stingerea conflictului taxelor. Oricare ar fi situaţia, singurii care au de suferit sunt locuitorii Constanţei, cei care suportă zecile de „specialităţi“ servite cu zâmbetul pe buze de administraţia Mazăre, în colaborare, mai nou, cu prefectul Dănuţ Culeţu.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp