Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:15 23 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Constanteni morti in elicoptere

ro

09 Nov, 2007 00:00 5815 Marime text
Atasamente: 1194552304.pdf
1194552303.jpg

Miercuri seara, o aeronava, apartinand Bazei 90 Transport Aerian Otopeni, s-a prabusit in localitatea Ungheni, judetul Arges * Comandantul elicopterului era comandorul Nicolae Bucur nascut in Techirghiol

Echipajul executa un zbor de instructie pe timp de noapte, fara munitie la bord, si facea parte dintr-o escadrila de trei IAR 330 PUMA SOCAT. Echipajul elicopterului prabusit in data de 7 noiembrie 2007, in zona localitatii Ungheni, judetul Arges, era format din comandorul Nicolae Bucur si locotenentul Ionel Craiu, piloti, si maistrul militar Adrian Alexandru Ticea, mecanic de bord. Potrivit martorilor, citati de agentia de presa Rompres, pilotul elicopterului a reusit sa evite un depozit plin cu azotat de amoniu si cateva rezervoare cu motorina, aflate la mai putin de o suta de metri de locul impactului cu solul. Paznicul societatii agricole langa care a avut loc accidentul, martor la prabusirea elicopterului militar, afirma ca pilotul a virat dreapta si a evitat cladirile din incinta. "Probabil a vazut becurile aprinse aici si de aia a luat curba", a afirmat paznicul. "Eram afara, se vedeau de la distanta doua elicoptere. Primul a trecut si a venit al doilea, din care iesea fum din coada lui. Era la vreo 50 de metri inaltime. S-au auzit niste zgomote deosebite si a virat un pic dreapta. A durat 15 secunde pana am ajuns la poarta, dar elicopterul facuse deja impact cu solul si luase foc. S-au auzit strigate de ajutor si la 2-3 secunde s-a auzit a doua explozie, foarte puternica", a povestit martorul. Paznicul a sunat la postul de politie din comuna pentru a anunta accidentul, apoi a participat la stingerea incendiului, impreuna cu pompierii civili din localitate. Elicopterul s-a prabusit la mai putin de o suta de metri de depozitul in care se aflau cateva tone de azotat de amoniu apartinand asociatiei agricole. In aceeasi zona se aflau si rezervoarele de carburant, care contineau cel putin cateva sute de litri de motorina. Cei trei membri ai echipajului au murit din cauza politraumatismelor grave pe care le-au suferit in urma prabusirii aparatului de zbor. "In momentul de fata va pot spune cu precizie ca toti membrii echipajului sunt pe scaunele lor si au multiple politraumatisme, extrem de grave. Pilotul comandor este practic strivit, are toate membrele fracturate, are fracturi deschise. Copilotul este si el tot pe scaun, iar din craniul acestuia a mai ramas de fapt o jumatate. Cel de-al treilea membru al echipajului este sub motoare. Putem spune cu certitudine ca nu au murit prin carbonizare, nu prin explozie, nu prin flacara, ci prin politraumatisme", a declarat, ieri, pentru Rompres, doctorul Dan Manu, seful Serviciului Medico-Legal Arges.

Membrii echipajului

Comandorul Nicolae Bucur Nicolae, nascut la data de 1 aprilie 1958, la Techirghiol, avea la activ 2700 ore de zbor, dintre care 800 pe acest tip de elicopter. Era ofiter din anul 1981, pilot clasa I, instructor in toate conditiile de zbor, fiind incadrat pe functia de comandant grup elicoptere. Era casatorit si tatal a doua fete. Locotenentul Craiu Ionel s-a nascut la data de 10 octombrie 1980, la Iasi. Era ofiter din anul 2003, pilot neclasificat, avea 175 de ore de zbor si era incadrat pe functia de pilot. Era casatorit si nu avea copii. Maistru militar clasa a II-a Ticea Adrian Alexandru s-a nascut la data de 13 iulie 1971, la Targu-Ocna, si avea 360 de ore de zbor. Era maistru militar din anul 1994, incadrat ca mecanic de bord. Era casatorit si avea un copil. Conducerea Ministerului Apararii isi exprima regretul fata de tragicul eveniment si este alaturi de familiile indoliate. La propunerea sefului Statului Major General, ministrul Apararii a numit o comisie care sa cerceteze imprejurarile producerii accidentului.

Tragedia de la Strejnic

Un alt accident in care a murit un elicopterist constantean a avut loc la 24 august 2002, langa aeroportul de la Strejnic - Prahova, cand acesta se afla la bordul unei aeronave apartinand fostei baze aeriene utilitare de la Tuzla. Alexe Agapie, mecanicul decedat in accident, avea 48 de ani si era cotat ca unul dintre cei mai buni specialisti in domeniu, fiind adesea solicitat pentru interventii si la motoarele elicopterelor militare. Ca un facut, in tinerete, Alexe fusese vecin de bloc si prieten cu legendarul aviator roman Horia Agarici. Dintre cei trei membri ai echipajului aeronavei, singurul decedat a fost mecanicul, cauza prabusirii aparatului de zbor s-a dovedit a fi necuplarea unuia dintre motoare in momentul decolarii. Evenimentul a avut loc noaptea, in jurul orelor 01.30, cand elicopterul K 26 de fabricatie ruseasca, care avea ca obiectiv paza conductelor petroliere, s-a prabusit in zona aerodromului Strejnic, judetul Prahova, la scurt timp de la decolare. In aeronava se aflau trei persoane, respectiv Alexe Agapie, mecanicul de bord, pilotul Gheorghe Vranceanu si gardianul public Adrian Ciprian Marinescu. In urma impactului cu solul, Alexandru Agapie a decedat pe loc, fiind totusi transportat la circa o suta de metri de catre ceilalti doi membri ai echipajului, care aveau rani usoare, de teama ca aeronava ar fi putut exploda.

Trei elicopteristi morti langa cimitirul musulman

Una alt elicopter in care au murit trei persoane a avut loc la 7 aprilie 2003, in care a fost implicata o aeronava a fostei Baze Aeriene 57 Mihail Kogalniceanu. In urma impactului cu solul, au murit pe loc doi piloti, cel de-al treilea decedand la scurt timp, la Spitalul Municipal Medgidia. Aparatul de zbor IAR 330 H Puma s-a prabusit in apropiere de comuna Castelu, in jurul orei 14.30. In urma accidentului, si-au pierdut viata pilotii Ionel Tarca si Ion Dinicu, iar mecanicul de bord, maistrul militar Tiberiu Serban, a fost grav ranit, fiind internat in sectia de Terapie Intensiva din cadrul Spitalului Municipal Medgidia, dar a decedat la scurt timp. Cauzele accidentului au fost puse, la prima vedere, pe seama unor defectiuni tehnice la sistemul de propulsie. Aparatul s-a prabusit in apropiere de cimitirul musulman din localitatea Castelu, aflat la numai trei kilometri de localitate. Dupa producerea accidentului, mai multe masini antisoc de salvare s-au deplasat la fata locului, impreuna cu doua masini de descarcerare apartinand Brigazii de Pompieri Dobrogea. Din declaratiile martorilor, elicopterul se deplasa dinspre localitatea Castelu spre Mihail Kogalniceanu. Memet Osman, unul dintre ciobanii satului, se afla la numai cateva sute de metri de locul unde s-a prabusit elicopterul, dar se parea ca aparatul de zbor avea probleme chiar cand acesta plana pe deasupra lui. "Elicopterul zbura foarte jos si, la un moment dat, s-au auzit niste zgomote suspecte, cred eu la motor", ne-a spus Osman. Probabil din cauza defectiunilor aparute la motor, aparatul de zbor a avut cateva caderi si ridicari bruste, martorul chiar mirandu-se cum de nu a atins reteaua de alimentare cu energie electrica. La locul catastrofei era, un morman de bucati de fiare. Aeronava era infipta efectiv cu cabina in pamant, aceasta fiind distrusa in totalitate, iar bucati din elicopter au fost gasite la circa 15 metri de locul tragediei. In momentul ridicarii cu macaraua, pe locul unde s-a prabusit elicopterul a ramas in sol o groapa de circa cinci-sase metri diametru si adanca de peste o jumatate de metru. Pilotii au fost efectiv zdrobiti de cele doua motoare ale navei, de peste opt sute de kilograme fiecare, care s-au prabusit peste ei. Desigur, acestea nu au fost singurii care au murit in accidente de elicoptere. Au fost doar printre ultimii.

Scris de: {autor}Emilian ANDREI{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii