Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
23:02 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Mituirea sindicala

ro

09 Mar, 2005 00:00 1429 Marime text

Masini de lux pentru linistea patronilor

De ani de zile, in marile societati comerciale unde sunt probleme cu angajatii, liderii sindicali nu mai misca un deget * Aproape toti sunt aserviti politic ori au fost momiti cu functii, unele dintre ele create special pentru ei * O alta forma de mituire este aceea in care patronii se fac ca nu vad micile matrapazlacuri, la care se dedau liderii de sindicat, mergand de la acordarea unor mici favoruri salariale, pentru cei pe care acestia ii sustin * Pentru unii lideri sindicali mai "merituosi" s-a rezolvat chiar si problema acordarii pentru folosinta, a unor autoturisme de lux * Nicolae Mocanu, liderul de la Meconst, a primit un autoturism Hyundai pe care-l folosea fostul director Dragos Ranca in perioada cat a fost directorul societatii * Mocanu este artizanul sindical al sprijinirii fratilor Dumitru si Gheorghe Martin la preluarea si falimentarea societatii Meconst * Mocanu este omul care a facut jocul tuturor celor care au fost la putere pana la preluarea societatii de familia Martin, moment in care s-a atasat de PSD * Liderul sindical de la Meconst are aproape de el o mica masa de manevra cu care se deplaseaza la tot felul de proteste * Petre Costel este liderul Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare si unul dintre cei mai vechi lideri de sindicat din zona * Fara carnet de partid a pactizat cu PSD de la care a obtinut importante beneficii * A fost numit in mai multe consilii de administratie, printre care si pe cel al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, de unde a beneficiat de importante indemnizatii * Pentru ca indeplinea cumulativ functiile de lider de sindicat al confederatiei portuare, de membru in CA CNAPMC, dar si de reprezentant personal a fostului ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, in port, Petre Costel a primit pentru folosinta un ARO * Pentru ca masina nu se preta la functia si pozitia lui Petre Costel, liderul a primit un Volkswagen Bora

In general, activitatea sindicatelor cam lipseste, cu toate ca motive pentru a se pune uneori de cate-o greva ar fi suficiente. Dar cum aproape toti liderii sunt aserviti politic, si la nevoie se dau repede cum bate vantul puterii, pe angajati nici ca nu mai are cine sa-i sprijine, chiar daca multi dintre ei abia isi duc traiul de pe o zi pe alta. Iar daca ar mai fi vreunul dintre liderii de sindicat care ar putea sa se razvrateasca, pentru el se gasesc diverse tehnici de apropiere mergand de la infiintarea de sindicate galbene, aservite administratiilor, acolo unde cele de opozitie nu au fost deja racolate de patronate, sau in cel mai simplu caz, mituirea liderilor. Si cum astfel de procedee sunt destule si variate, s-au gasit, pe langa momelile financiare, imobiliare, dotarea cu telefon mobil, instalarea pe tot felul de functii, unele dintre ele create special pentru ei, si cele de acordare a unor autoturismele de lux, chipurile pentru deplasarea rapida pentru rezolvarea unor situatii de criza. O alta forma de mituire este aceea in care patronii se fac ca nu vad micile matrapazlacuri, la care se dedau liderii de sindicat, mergand de la acordarea unor mici favoruri salariale, sau de alta forma, pentru cei pe care acestia ii sustin. Si cum nimic nu se face degeaba, cel favorizat stie ca ambele parti, patronat si sindicat, s-ar putea sa aiba nevoie vreodata de serviciile sale. In alte situatii se merge pana la infiintarea unor mici afaceri personale, sub tutela sindicatelor, de fapt ale liderilor acestora, desigur tot cu girul patronatului.Deocamdata, astazi ne vom ocupa doar de doi lideri de sindicat care au fost atrasi de partea patronatului. Cum nu putem decat sa ne referim la ce se vede, putem da exemplele cele mai la indemana, autoturismele. Cei doi au primit fiecare cate o masina de lux, pe care fiecare o conduce, desigur, cu cota de benzina de la firme.

Sindicatul, in masina fostului director

Nicolae Mocanu este liderul Sindicatului Liber Meconst de mai multa vreme. Implicat in majoritatea marilor scandaluri care au avut loc in cadrul societatii, aceasta a contribuit din plin la schimbarea fostului director Dragos Ranca, cu care era bun prieten. El este si artizanul sindical al sprijinirii fratilor Dumitru si Gheorghe Martin in preluarea si aducerea de la stadiul de societate viabila intr-una falimentara a societatii Meconst. Cu ajutorul sau, ca lider de sindicat, au fost dati afara oameni, unii dintre ei foarte buni profesionisti, fiind pastrati doar cei aserviti sindicatului sau patronatului. La trecerea multora dintre angajati in somaj, Mocanu nu a mai tinut cont nici ca acestia l-au ajutat candva in instalarea fratilor Martin la carma societatii, dar nici de situatia grea a unora dintre concediati. Om de paie, Mocanu face jocul tuturor celor care sunt la putere. El are aproape de el o mica masa de manevra cu care se deplaseaza la diverse proteste unde patronatul are interese. De la sedintele PSD la adunari publice unde se discuta probleme legate de impact asupra mediului, si unde este nevoie de pus presiune asupra dusmanului de clasa. Pentru toate acestea, dar si pentru altele asupra carora vom reveni, Nicolae Mocanu a fost inzestrat cu o masina de lux, de culoare neagra, marca Hyundai cu numarul de inmatriculare CT 21 MNC, care a fost condusa de Dragos Ranca, fostul sau prieten, si actual dusman de moarte. Un hatru din Meconst ne spunea cu putin umor: initialele de pe numarul de inmatriculare MNC, nu inseamna nicidecum Mocanu Nicolae din Constanta, pentru ca el se numeste Nicolae Mocanu Zorila, ci Mecanica Navala Constanta, asa cum se numea inainte de 1989 societatea. De asemenea, numarul 21 de pe placuta de inmatriculare a masinii reprezinta anul 1921, in care a fost infiintata societatea Meconst, fosta Cooperativa Energia, astazi denumita pompos Work Steels.

De la ARO, la Volkswagen

Petre Costel este liderul Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare, unul dintre cei mai vechi lideri de sindicat din zona. Multi ani a fost cotat ca unul dintre cei mai buni lideri de sindicat, fiind om de initiativa, si chiar bun conducator in domeniu. Cu vremea, cota sa de popularitate a scazut, indeosebi dupa infrangerile suferite in lupta pentru reintegrarea pe functii a liderilor de sindicat de la trei societati portuare, toti concediati ilegal de patroni. Intre timp, Petre Costel, a pactizat cu Partidul Social Democrat, fara carnet desigur, dar a obtinut importante beneficii. A fost numit in mai multe consilii de administratie, printre care si pe cel al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, de unde a fost scos de cateva zile. De aici a beneficiat de importante indemnizatii pentru ca legea ii da dreptul la o cota de pana la un sfert din salariul directorului general, dar si la altele pe care cu greu le-ar putea evalua cineva. Pentru ca indeplinea cumulativ functiile de lider de sindicat al confederatiei portuare, de membru in CA CNAPMC, dar si de reprezentant personal a fostului ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, in port, liderul de sindicat al docherilor a primit pentru folosinta un ARO cu numarul de inmatriculare CT 75 APC. Numai ca functia era prea importanta pentru un asemenea autoturism greoi si demodat. Asa a ajuns Petre Costel sa aiba pentru folosinta de la prietenul sau Gheorghe Moldoveanu, fostul director general al CNAPMC, un autoturism de lux marca Volkswagen cu numarul de inmatriculare CT 85 APC. Masina este una asemanatoare cu cele folosite de ceilalti numerosi directori ai companiei, dar care, le folosesc pentru problemele de serviciu, nu pentru a se duce de acasa pana la sediul sindicatului din port. Desigur, vor exista reactii prin care sa ni se spuna ca de fapt, masinile de lux nu le-au fost date celor doi pentru ca sunt lideri de sindicat, ci pentru rezolvarea unor probleme stringente pe linie administrativa.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii