Primarii de oras vor sa conduca singuri
Primarii de oras vor sa conduca singuri
24 Oct, 2008 00:00
ZIUA de Constanta
1917
Marime text
Desi au posibilitatea angajarii unui city manager, Nicolae Matei, Dumitru Bocai, Ion Nicolin si Adrian Stan prefera sa nu o faca
In conformitate cu prevederile articolului 11 din Legea nr. 215/2001, primarii au posibilitatea de a-si numi un city manager, iar presedintele consiliului judetean, un administrator public. Acelasi normativ permite edililor sa-si angajeze si consilieri personali. Legea nr. 215/2001 privind organizarea si functionarea administratiei publice locale, modificata in anul 2006, permite sefilor administratiilor publice locale sa aiba acest city manager in baza unui contract de management. Potrivit presedintelui executiv al Asociatiei Oraselor din Romania (AOR), Ionel Chirita, legiuitorul a stipulat ca, pe perioada mandatului, primarul unei comune are dreptul sa-si angajeze un consilier personal, cel al unui oras sau municipiu, trei consilieri personali, iar seful administrativ al unui municipiu resedinta de judet se poate "sfatui" cu cinci consilieri personali. "Atributiile acestora sunt stabilite de primar, iar retribuirea lor se face pe grila de salarizare a personalului contractual al primariei, ceea ce-i permite unui consilier personal sa desfasoare, in paralel, si activitati economice si, totodata, poate beneficia de un fond de premiere de 2%", a specificat Chirita. In cazul city managerului, legea nu stipuleaza supunerea aprobarii consiliului local a contractului de management al acestuia. "De bun simt ar fi sa aiba si acceptul consilierilor, deoarece este vorba de alocarea unor bani, pentru plata salariului, din bugetul local", este de parere presedintele executiv al AOR.Preocuparile unui city manager
In mod normal, un city manager ar trebui sa fie responsabil pentru controlul operatiunilor derulate de municipalitate si de implementarea masurilor adoptate de consiliul local. Atributiile frecvente ce i se atribuie unui asemenea "personaj" includ: supravegherea zilnica a departamentelor primariei si a conducatorilor acestora, pregatirea proiectelor bugetelor anuale, acordarea de consultanta pertinenta in diferite probleme de interes pentru consiliu, intalnirea cu cetatenii sau grupuri organizate ale acestora pentru o mai buna intelegere a problemelor care ii preocupa, asigurarea unui leadearship care sa incurajeze performante mai ridicate ale lucratorilor/functionarilor municipalitatii si, in general, asigurarea normala si eficienta a dezvoltarii activitatilor realizate de municipalitate in baza unei intelegeri aprofundate a modului in care ele se desfasoara.Constantinescu si Mazare n-au "ajutoare"
Chiar daca legea ii permite, primarul municipiului Constanta, Radu Mazare, nu a avut si nu are de gand sa angajeze nici city manager si nici consilieri personali. Desi se afla la al doilea mandat de presedinte al Consiliului Judetean Constanta, nici Nicusor Constantinescu nu a considerat necesara angajarea unui administrator public. Colegul lor de partid, edilul Mangaliei, nu are, inca, un city manager, dar a angajat doi consilieri personali, care primesc, lunar, cate 10 milioane lei vechi. "Unul se ocupa de problemele juridice si organizatorice ale Mangaliei, iar celalalt are ca sarcina rezolvarea problemelor administrative", ne-a declarat primarul din Mangalia, Claudiu Tusac. Celalalt primar de municipiu, Marian Iordache, l-a preferat ca city manager al Medgidiei pe fostul sef al Agentiei pentru Consultatii in Agricultura, Dumitru Mirica. Prestatia sa este "recompensata" cu un salariu echivalent cu cel al viceprimarului, adica 3.400 lei lunar. Iordache si-a angajat si un ziarist pe post de consilier personal, retribuit cu 1.120 lei lunar. "City managerul are in sarcina toate problemele curente ale primariei, iar consilierul personal se ocupa de imagine si relatia cu mass-media", a adaugat seful administratiei publice locale din Medgidia.Nu se cauta city manageri!?
Cei mai multi primari de orase au preferat sa-si angajeze consilieri personali, dar nu considera necesara prezenta unui city manager. Edilii din Cernavoda, Ovidiu, Techirghiol si Navodari, Mariana Mircea, Dumitru Bocai, Adrian Stan si, respectiv, Nicolae Matei, sunt de parere ca nu este cazul sa-si angajeze un city manager. La polul opus este edilul din Harsova, Tudor Nadrag, care are din septembrie un city manager in persoana lui Dumitrel Ifrim, a carui activitate este platita cu 2.400 lei lunar. Cat priveste consilierii personali, sefii administratiilor din Navodari si Techirghiol nu au apelat, inca, la servicii de acest gen. "Daca simt ca va fi nevoie si voi gasi oameni mai destepti decat mine, voi angaja. In noua organigrama am prevazut doua posturi de consilieri personali, dar sunt, deocamdata, neocupate", a declarat Adrian Stan. In Primaria Ovidiu existau trei functii create, insa Bocai a preferat sa ocupe doar una, consilierul sau ocupandu-se de problemele de urbanism si primind "in jur de noua milioane lei vechi". Edilul din Harsova urmeaza sa angajeze, in urmatoarele doua luni, doi consilieri pe programe europene. "Am avut o retinere sa angajam acum. Am pornit pe economii drastice, deoarece am gasit datorii multe", ne-a explicat Nadrag. Cel mai "dotat" primar de oras in privinta consilierilor personali este Mariana Mircea. Ea a angajat trei persoane: Laurentiu Marin - pe asistenta sociala si gospodarie comunala, Menat Aledin - pe probleme de tehnic, investitii, urbanism si patrimoniu si Carmen Dumitru - pentru achizitii, relatii, centru de informare a cetatenilor si altele, fiecare fiind retribuit, lunar, cu sume ce nu depasesc 18 milioane lei vechi. Pentru a cincea oara la conducerea orasului Negru Voda, primarul Ion Nicolin nu a vrut niciodata sa angajeze city manager si consilieri personali. "Nu ne putem permite asa ceva la bugetul pe care-l avem. Asta ne-ar mai trebui", a afirmat edilul.Scris de: {autor}Mihaela CIORBARU {/autor}
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii