Se surpa farul Tuzla
Se surpa farul TuzlaObiectiv militar in pericol
Fenomenul de eroziune a falezei, dar si a intregului litoral romanesc, a devenit tot mai pregnant in ultimii ani * Odata cu surparea tarmului Marii Negre, sunt atinse si o serie de obiective aflate in apropierea litoralului * Printre acestea se afla si farul de la Tuzla, obiectiv militar aflat in administrarea Statului Major al Fortelor Navale * Comandorul Ioan Costi, loctiitorul sefului SMFN spune ca din datele executate cu mijloacele DHM, rezulta evolutia retragerii malului, la nord si la sud de Capul Tuzla * Acesta ne-a mai declarat ca locul unde se afla farul este afectat si de prezenta unor surse de apa de origine neidentificata la diferite paliere de inaltime * In ultimele luni, portiuni din faleza aflata in imediata apropiere a locului pe care este amplasat farul s-au prabusit, fenomenul fiind in evolutie * Pe actuala locatie, farul de la Tuzla a fost construit in anul 1900 de firma franceza Barbier Bernard Turrene * Catalin Anton, purtatorul de cuvant al DADL, spune ca luna viitoare se va finaliza un studiu international pentru toata zona litorala afectata de eroziune * De-abia atunci se vor cunoaste si sumele de care va fi nevoie pentru refacerea si stabilizarea tarmurilor
Farul este o constructie inalta instalata pe tarmul marii, pe o insula sau pe o platforma plutitoare, care emite raze luminoase intermitente pentru dirijarea navigatiei. Acesta are pozitie, aspect si culoare care permit navigatorilor sa identifice usor constructia pe timpul zilei si lumina pe timpul noptii, astfel incat sa se poata masura directia si distanta pana la tarm. Emisia sursei de lumina (lanterna si lentile mari plan-convexe) se face sub forma de fascicul divergent, dupa un anumit cod, diferit de la far la far. Codul, realizat de un ecran rotativ, prin numarul de straluciri, durata acestora si pauza dintre ele permite usor navigatorilor sa-si dea seama despre ce far este vorba, in ce directie si, uneori, la ce distanta se afla de el. Pozitia si caracteristicile fiecarui far sunt trecute pe hartile de navigatie si in alte documente nautice.Pe actuala locatie, farul de la Tuzla a fost construit si amplasat in anul 1900 de firma franceza Barbier Bernard Turrene, iar pana in anul 1957, cand a fost electrificat, a functionat cu o instalatie luminoasa de petrol. Obiectivul a fost asezat pe Capul Tuzla datorita pozitiei terenului, cu vizibilitatea cea mai mare din partea de sud a litoralului romanesc si este integrat in sistemul de asigurare a navigatiei de la aceasta zona. Este un far de aterizare, asa dupa cum spun specialistii, inalt, vizibil de la distanta mare de navele care se apropie, sau cum se spune in limbaj marinaresc, "aterizeaza", de uscat.Fuge pamantulIn ultimii ani, fenomenul de eroziune a falezei din aceasta zona, dar si a intregului litoral romanesc, a devenit tot mai pregnant.Pentru un neavizat, dar si pentru un cunoscator, imaginile malurilor din apropierea farului de la Tuzla sunt de-a dreptul socante: maluri surpate, crapate, dislocate, sau in prag de prabusire. Plaja, pe care candva se juca fotbal, acum nu mai exista, tarmul rupandu-se bucata cu bucata. Valurile au profitat de nepasarea celor indreptatiti sa le opreasca si au muscat din faleza, metru cu metru, facand ca aceasta sa se surpe continuu. In faleza s-au creat caverne uriase, care constituie un real pericol pentru cei care ar avea curajul sa se aseze pe marginile lor, pentru ca pot sa o ia oricand la vale.Potrivit declaratiei comandorului Ioan Costi, loctiitorul sefului Statului Major al Fortelor Navale, "prin prelucrarea datelor obtinute din cercetari specifice, executate cu mijloacele Directiei Hidrografice Maritime, in perioada 1997-2005, rezulta evolutia retragerii malului, la nord si la sud de Capul Tuzla". Acesta ne-a mai spus ca o serie de cercetari de data recenta arata prezenta unor surse de apa de origine neidentificata la diferite paliere de inaltime, la nord si la sud, si chiar in faleza Capului Tuzla. "In lunile maisi iunie anul acesta, portiuni din faleza aflata in imediata apropiere a locului pe care este amplasat farul, s-au erodat si s-au prabusit, fenomenul fiind in evolutie", ne-a mai declarat ingrijorat comandorul Costi. Desi au existat unele voci care au spus ca este necesara mutarea farului, deocamdata nu s-a luat in calcul schimbarea locatiei, mai ales ca in prezent, zona adiacenta falezei este intarita si asigurata cu blocuri de piatra construite la baza acesteia.Comandorul Costi ne-a mai declarat ca deoarece consolidarea nu poate fi limitata la zona farului, ci trebuie sa asigure intreaga faleza Tuzla, care cuprinde si loturile adiacente apartinand persoanelor fizice, cheltuielile nu pot fi estimate. Mai trebuie spus ca farul nu reprezinta obiectiv de patrimoniu, dar face parte din sistemul de asigurare a navigatiei de la litoralul romanesc, sistem de importanta nationala si internationala, prin care se creeaza conditii optime pentru executarea navigatiei precise si in conditii de siguranta pe caile de comunicatii maritime.Bani se vor aloca, dar cine stie candPurtatorul de cuvant al Directiei Apele Romane Dobrogea Litoral, Catalin Anton, spune ca luna viitoare se va finaliza un studiu international pentru toata zona litorala afectata de eroziune, si de-abia atunci se vor cunoaste si sumele de care va fi nevoie pentru refacerea si stabilizarea tarmurilor. "Nici nu stiu daca statul roman va dispune de banii necesari acestei actiuni", ne-a mai spus Anton. Totodata, de mai multa vreme, Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor spune ca va aloca fonduri pentru reabilitarea totala a zonei costiere. Numai ca totul a ramas la stadiul de promisiuni, pentru ca pana in prezent, nu au existat investitii de amploarea ceruta de stadiul de degradare in care se afla unele portiuni.Recent Sulfina Barbu, ministrul mediului spunea ca "anual, litoralul pierde intre 1,5 si 2 metri de plaja fiind deja derulate cateva proiecte de reabilitare".Astfel, ministerul promite ca va efectua o finantare de aproape 30 de milioane de euro ce va fi alocata, din acest an, pentru mai multe proiecte punctuale, preponderente fiind falezele si plajele din zona de nord si de sud a litoralului Marii Negre."In urmatorii patru ani vom gasi fondurile necesare pentru ca astfel de programe sa se dezvolte pe toata zona de litoral a Marii Negre. Salvarea litoralului romanesc, prin stoparea fenomenului de eroziune si reabilitare a plajelor, este o prioritate a Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor", a mai spus Sulfina Barbu.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp