Cel mai puternic motor din lume 109.000 CP şi 7.6 milioane Nm
Cel mai puternic motor din lume: 109.000 CP şi 7.6 milioane NmRecenta linie a downsizing-ului, aplicată de toţi constructorii auto pe motoarele lor, ne-a adus în situaţia de vorbi mai des despre motoare foarte mici cu puteri foarte mari în comparaţie cu ceea ce ne arătau aceleaşi motoare acum câţiva ani. În aceste condiţii, este sărbătoare când avem în vedere un material legat de un motor ceva mai mare - un V18, un V10 sau V12 şi chiar un W16 în cazul lui Bugatti Veyron. Astăzi, însă, întrecem orice limită prin prezentarea celui mai mare motor din lume. Nu este vorba de unul destinat maşinilor, ci navelor de mare putere.
Credeaţi că este posibil ca un motor să aibă înălţimea unui bloc cu patru etaje? Ei bine, finlandezii de la Wärtsilä ne dovedesc că se poate. Vorbim de un motor diesel cu tehnologie Common rail care poate dezvolta însă nu mai puţin de 109.000 de cai putere la 102 rotaţii pe minut şi 7.603.850 Nm. Numele său oficial este Wärtsilä-Sulzer RTA96-C şi are o cilindree de 1820 de litri per cilindru. Motorul este disponibil în versiuni care variază între 6 şi 14 cilindri, puterea maximă fiind dezvoltată - evident - de varianta cea mai mare.
Evident, cifrele celui mai puternic motor din lume - montat implicit pe cea mai mare port-container din lume, Emma Mærsk - nu se opresc aici. Unitatea diesel cu 14 cilindri în linie căntăreşte 2300 de tone, are o înălţime de 13.4 metri şi o lungime de 27.4 metri. Graţie puterii sale imense, motorul produs de finlandezi în Asia reuşeşte să mute Emma Mærsk din loc şi să-l ducă la o viteză maximă de 31 de mile marine pe oră, în condiţiile în care o astfel de navă ajunge în medie la maxim 18-20 de mile marină pe oră. Aceste performanţe devin şi mai interesante dacă le alăturăm faptului că Emma Mærsk este o navă care are 396 de metri (cu 50% mai mare decât Titanicul), căntâreşte 170.000 de tone şi poate căra 11.000 de containere standard de şase metri.
Normal, performanţele nu puteau fi atinse fără o parte mai puţin plăcută: consumul anunţat de producător pentru cel mai mare motor al lumii este unul imens. Fiecare dintre cei 14 cilindri înghite 0.19 litri de motorină la fiecare ciclu, cele 102 rotaţii pe minut ducând astfel consumul la 271.32 de litri de motorină per minut la sarcină.
Sursa: automarket.ro
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp