Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:08 23 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

85% dintre bănci lasă rău-platnicii pe mâna recuperatorilor

ro

09 Mar, 2011 02:40 1771 Marime text

Majoritatea covârşitoare a băncilor aleg să externalizeze serviciile de recuperare a creanţelor de la clienţii care întârzie cu plata ratelor şi chiar să vândă aceste credite, arată un studiu la nivel regional al companiei de consultanţă Roland Berger.

"Primele etape de recuperare a crean­ţelor sunt gestionate în cadrul băncii - numai 35% dintre bănci (33% în România) recurg sau intenţionează să recurgă la recuperatori de creanţe pentru acest segment. În ceea ce priveşte recuperarea târzie însă, mai mult de două treimi dintre băncile din regiune (aproape 85% în România) externalizează cel puţin parţial", notează analiştii Roland Berger.

În condiţiile în care ponderea creditelor afectate de restanţe a urcat vertiginos în ultimii ani, băncile au fost nevoite să îşi dezvolte departamentele de colectare, dar au apelat şi la serviciile companiilor specializate. Unele bănci au creat chiar subsidiare specializate în gestionarea relaţiilor cu clienţii rău-platnici. Aproape o treime din creditele acordate de bănci înregistrau la sfârşitul lunii decembrie întârzieri la plata ratelor de cel puţin 30 de zile. Potrivit studiului Roland Berger, 83% dintre băncile locale au vândut sau intenţionează să vândă pachete de credite cu întârzieri mari la plata ratelor către firme specializate în recuperarea creanţelor.

Pentru bancheri, aceasta este o cale de a-şi "curăţa" bilanţul, însă vânzarea creditelor cu probleme a devenit tot mai puţin atractivă din cauza scăderii preţurilor.

Dacă înainte de criză firmele specializate în recuperarea cre­an­ţelor plăteau 30%-35% din valoarea contabilă pentru a prelua creditele cu probleme, preţul a coborât în prezent sub 10%. Răspândirea practicii legate de externalizarea serviciilor de colectare a adus şi nemul­ţumiri din partea clienţilor, care s-au plâns de practici abuzive. În primăvara trecută a apărut o iniţiativă parlamentară privind crearea unei legi prin care să fie reglementată activitatea de recuperare a crean­ţelor, însă proiectul nu s-a concretizat până în prezent. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor nu a iniţiat până acum reglementări în acest domeniu.

Roland-Berger notează că băncile preferă să nu ajungă în instanţă pentru colectarea creanţelor, în special din cauza procedurilor lungi şi a succesului limitat. Peste 50% dintre bănci gestionează "in-house" procesele de recuperare pe cale juridică.

Sursa: ZF.ro

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii