60 de ani de teatru de păpuşi la Constanţa Eugenia Tărăşescu Jianu - „Este important să cunoşti fiecare generaţie, cu idealurile şi gusturile ei artistice”
60 de ani de teatru de păpuşi la Constanţa: Eugenia Tărăşescu Jianu - „Este important să cunoşti fiecare
21 Dec, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
4160
Marime text
În teatrul de păpuşi putem vorbi despre o nobleţe a modestiei, pentru că aici vedetele sunt ele, Păpuşile. Cu talent, cu iubire pentru copii, actorii mânuitori ai Teatrului de Păpuşi Constanţa au animat zeci de personaje, dăruind publicului lor de acasă şi de peste graniţele ţării frumuseţe, înţelepciune, bucurie.
Scenografa Eugenia Tărăşescu Jianu, constănţeancă de loc, şi-a legat de la început numele de marile spectacole ale Teatrului de Păpuşi Constanţa. A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, Bucureşti, Facultatea de Arte Decorative, secţia Scenografie, clasa prof. Mihai Tofan, Ion Biţan, promoţia 1969.
Este unul dintre puţinii scenografi din România care au reuşit performanţa de a crea decoruri şi costume pentru toate genurile de spectacol: teatru, teatru de păpuşi, operă, balet, revistă. Experienţa ei în arta păpuşăriei este plină de inovaţie şi ingeniozitate în construcţia păpuşii (în sensul pur tehnic). Ea este cea care a renunţat la paravanul clasic în teatrul de păpuşi şi a construit păpuşa cu picioare.
Este îndrăgostită de teatrul de păpuşi, tărâm fantastic pe care spiritul său inventiv şi ingeniozitatea se manifestă liber. Cu o impresionantă imaginaţie creatoare, mereu inventivă, cu har, a creat decorul şi păpuşile multor spectacole ale Teatrului de Păpuşi Constanţa şi nu numai.
A fost şi este invitată să colaboreze cu teatre din România şi din străinătate, teatre dramatice şi de păpuşi. Rafinamentul şi eleganţa imaginilor, armonia formelor şi culorilor, puterea de sugestie, originalitatea - iată marca creaţiilor (decoruri şi păpuşi) Eugeniei Tărăşescu Jianu.
Este mereu în căutarea noului: îi place să imagineze, să inventeze, să experimenteze. Este mereu plină de idei, are o fantezie bogată, este genul de creator pentru care teatrul reprezintă o permanentă provocare. La spectacolul legendar - care a obţinut multe distincţii la toate festivalurile, concursurile şi întâlnirile la care a participat şi despre care s-a vorbit în toată presa europeană de specialitate cu multe elogii - „Copilul din stele”, Eugenia Tărăşescu Jianu are meritul de a fi contribuit fundamental. Acest spectacol a deschis drumuri noi în arta animaţiei, a creat nu doar o nouă modă, ci şi un alt mod de a gândi teatrul de animaţie. „Copilul din stele” a creat o şcoală, a fost un strălucit exemplu în sensul „eliberării” păpuşii din spatele paravanului, punând astfel în valoare marioneta, prin volumele şi formele în mişcare ale decorului.
După mulţi ani de la premiera care a avut loc în 1970, Eugenia Tărăşescu Jianu a avut plăcuta surpriză să se vorbească cu admiraţie despre creaţia ei, la Festivalul Internaţional de Teatru de la Győr, Ungaria, 1994. Văzând în transmisia televizată spectacolul de la închiderea Olimpiadei de la Sidney (2000), acea păpuşă uriaşă care alunecă peste stadion, mi-am amintit cum, în anul1969, în cadrul unui Carnaval al Veseliei (parte a Serbărilor Mării), organizat exclusiv prin eforturile teatrelor constănţene, Gina a creat asemenea păpuşi de peste patru metri înălţime, fiecare reprezentând un personaj de basm. Peste câţiva ani (1978), în spectacolul „Legendele atrizilor”, Eugenia Taraşescu Jianu avea să creeze alte măşti şi păpuşi de mari dimensiuni.
Vorbeşte întotdeauna cu respect şi admiraţie despre colaboratorii ei din ateliere: croitori, sculptori, pictori executanţi, butafori, considerând foarte important rolul lor în crearea unui spectacol.
Într-un dialog purtat cu Eugenia Tărăşescu Jianu şi care a apărut în cartea mea „Metamorfoza unui vis” (dedicată semicentenarului Teatrului de Păpuşi Constanţa, în 2012), aceasta îmi mărturisea: „Cred că am rezistat în teatrul de păpuşi atâta amar de vreme (şi îmi place să cred că în fiecare spectacol am fost originală, nu am repetat soluţii scenografice) deoarece am considerat că este important să cunoşti fiecare generaţie, cu idealurile şi gusturile ei artistice, să te adresezi lor, spectatorilor de orice vârstă. Regizorii mei de suflet, care mi-au înţeles căutările, au fost şi îmi vor rămâne prieteni, precum Silviu Purcărete, Mona Chirilă, Tudor Chirilă, Gavril Cadariu. Spectacolele noastre toate au fost iubite de cei mai exigenţi spectatori din lume: copiii”.
Eugenia Tărăşescu Jianu este posesoarea unui număr impresionant de premii. Cel mai recent este premiul pentru scenografia spectacolului „Mica sirenă”, al Teatrului pentru Copii şi Tineret „Căluţul de Mare” Constanţa, la Festivalul Internaţional al Teatrelor de Păpuşi şi Marionete, Cluj-Napoca, din octombrie 2016.
Scenografa Eugenia Tărăşescu Jianu, constănţeancă de loc, şi-a legat de la început numele de marile spectacole ale Teatrului de Păpuşi Constanţa. A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, Bucureşti, Facultatea de Arte Decorative, secţia Scenografie, clasa prof. Mihai Tofan, Ion Biţan, promoţia 1969.
Este unul dintre puţinii scenografi din România care au reuşit performanţa de a crea decoruri şi costume pentru toate genurile de spectacol: teatru, teatru de păpuşi, operă, balet, revistă. Experienţa ei în arta păpuşăriei este plină de inovaţie şi ingeniozitate în construcţia păpuşii (în sensul pur tehnic). Ea este cea care a renunţat la paravanul clasic în teatrul de păpuşi şi a construit păpuşa cu picioare.
Este îndrăgostită de teatrul de păpuşi, tărâm fantastic pe care spiritul său inventiv şi ingeniozitatea se manifestă liber. Cu o impresionantă imaginaţie creatoare, mereu inventivă, cu har, a creat decorul şi păpuşile multor spectacole ale Teatrului de Păpuşi Constanţa şi nu numai.
A fost şi este invitată să colaboreze cu teatre din România şi din străinătate, teatre dramatice şi de păpuşi. Rafinamentul şi eleganţa imaginilor, armonia formelor şi culorilor, puterea de sugestie, originalitatea - iată marca creaţiilor (decoruri şi păpuşi) Eugeniei Tărăşescu Jianu.
Este mereu în căutarea noului: îi place să imagineze, să inventeze, să experimenteze. Este mereu plină de idei, are o fantezie bogată, este genul de creator pentru care teatrul reprezintă o permanentă provocare. La spectacolul legendar - care a obţinut multe distincţii la toate festivalurile, concursurile şi întâlnirile la care a participat şi despre care s-a vorbit în toată presa europeană de specialitate cu multe elogii - „Copilul din stele”, Eugenia Tărăşescu Jianu are meritul de a fi contribuit fundamental. Acest spectacol a deschis drumuri noi în arta animaţiei, a creat nu doar o nouă modă, ci şi un alt mod de a gândi teatrul de animaţie. „Copilul din stele” a creat o şcoală, a fost un strălucit exemplu în sensul „eliberării” păpuşii din spatele paravanului, punând astfel în valoare marioneta, prin volumele şi formele în mişcare ale decorului.
După mulţi ani de la premiera care a avut loc în 1970, Eugenia Tărăşescu Jianu a avut plăcuta surpriză să se vorbească cu admiraţie despre creaţia ei, la Festivalul Internaţional de Teatru de la Győr, Ungaria, 1994. Văzând în transmisia televizată spectacolul de la închiderea Olimpiadei de la Sidney (2000), acea păpuşă uriaşă care alunecă peste stadion, mi-am amintit cum, în anul1969, în cadrul unui Carnaval al Veseliei (parte a Serbărilor Mării), organizat exclusiv prin eforturile teatrelor constănţene, Gina a creat asemenea păpuşi de peste patru metri înălţime, fiecare reprezentând un personaj de basm. Peste câţiva ani (1978), în spectacolul „Legendele atrizilor”, Eugenia Taraşescu Jianu avea să creeze alte măşti şi păpuşi de mari dimensiuni.
Vorbeşte întotdeauna cu respect şi admiraţie despre colaboratorii ei din ateliere: croitori, sculptori, pictori executanţi, butafori, considerând foarte important rolul lor în crearea unui spectacol.
Într-un dialog purtat cu Eugenia Tărăşescu Jianu şi care a apărut în cartea mea „Metamorfoza unui vis” (dedicată semicentenarului Teatrului de Păpuşi Constanţa, în 2012), aceasta îmi mărturisea: „Cred că am rezistat în teatrul de păpuşi atâta amar de vreme (şi îmi place să cred că în fiecare spectacol am fost originală, nu am repetat soluţii scenografice) deoarece am considerat că este important să cunoşti fiecare generaţie, cu idealurile şi gusturile ei artistice, să te adresezi lor, spectatorilor de orice vârstă. Regizorii mei de suflet, care mi-au înţeles căutările, au fost şi îmi vor rămâne prieteni, precum Silviu Purcărete, Mona Chirilă, Tudor Chirilă, Gavril Cadariu. Spectacolele noastre toate au fost iubite de cei mai exigenţi spectatori din lume: copiii”.
Eugenia Tărăşescu Jianu este posesoarea unui număr impresionant de premii. Cel mai recent este premiul pentru scenografia spectacolului „Mica sirenă”, al Teatrului pentru Copii şi Tineret „Căluţul de Mare” Constanţa, la Festivalul Internaţional al Teatrelor de Păpuşi şi Marionete, Cluj-Napoca, din octombrie 2016.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii