92 de ani de la nașterea actorului Amza Pellea, portretizat de Anaid Tavitian în revista „Teatrul”
92 de ani de la nașterea actorului Amza Pellea, portretizat de Anaid Tavitian în revista „Teatrul”
07 Apr, 2023 00:00
ZIUA de Constanta
4553
Marime text
- Amza Pellea a rămas în memoria cinefililor pentru rolul lui Nea Mărin
- Un reprezentant al unei generații de aur a teatrului românesc, Amza Pellea a jucat la Teatrul Național din Craiova, Teatrul Mic, Teatrul Nottara, Teatrul de Comedie din București și Teatrul Național din București
- Reputatul teatrolog din Constanța, Anaid Tavitian a oferit publicului un portret al actorului în nr. 8 al revistei „Teatrul” (1974), ce este disponibil în Biblioteca digitală a cotidianului ZIUA de Constanța
Originar din Băilești, județul Dolj și născut la 7 aprilie 1931, Amza Pellea s-a făcut remarcat ca actor de film, teatru, televiziune și voce.
Este celebru pentru interpretarea personajului Nea Mărin, rolul acesta relevându-i atât de bine disponibilitățile sale pentru comedie.
Amza Pellea a absolvit cursurile Colegiului Național „Carol I” din Craiova și Școala tehnică de electrotehnică din Craiova.
Un reprezentant al unei generații de aur a teatrului românesc, Amza Pellea a jucat la Teatrul Național din Craiova, Teatrul Mic, Teatrul Nottara, Teatrul de Comedie din București și Teatrul Național din București.
La Craiova, în anii stagiaturii (1957-1959), el a interpretat nu mai puțin de 14 roluri, precum: Jack Worthing („Ce înseamnă să fii onest” de Oscar Wilde), Vedernikov („Ani de pribegie” de Aleksei Arbuzov), Vlădica Ilarion („Tudor din Vladimiri” de Mihnea Gheorghiu), Colonelul Dobre („Ecaterina Teodoroiu” de Nicolae Tăutu) etc.
La teatrele din capitală, el a jucat în rolurile: Pietro („Umbra” de Evghenii Șvarț – 1963), Manole („Somnoroasa aventură” de Teodor Mazilu – 1964), Voievodul Basarab („Croitorii cei mari din Valahia de Al. T. Popescu -1969), Petre Dinoiu („Comoara din deal” de Corneliu Marcu – 1977), Vlad Țepeș („A treia țeapă” de Marin Sorescu – 1979), Mihai Viteazul, etc.
Actorul a fost distins cu Ordinul Meritul Cultural clasa I (1971) „pentru merite deosebite în opera de construire a socialismului, cu prilejul aniversării a 50 de ani de la constituirea Partidului Comunist Român”.
În anul 1977 a obținut premiul de interpretare masculină, cel mai bun actor, la Festivalul Internațional de Film de la Moscova, pentru rolul lui Manolache Preda din filmul „Osânda”.
Redăm câteva dintre peliculele în care Amza Pellea a apărut și a încântat publicul: „Alarmă în munți” (1955), „Setea” (1961), „Tudor” (1963), „Pisica de mare” (1964), „Răscoala” (1966), „Puterea și adevărul” (1972), „Tată de duminică” (1975), „Trei zile și trei nopți” (1976), „Accident” (1977), „Revanșa” (1978), „Nea Mărin miliardar” (1979), etc.
Amza Pellea s-a stins din viață la data de 12 decembrie 1983, la doar 52 de ani, în București.
Reputatul teatrolog din Constanța, Anaid Tavitian a oferit publicului un portret al actorului în nr. 8 al revistei „Teatrul” (1974), ce este disponibil în Biblioteca digitală a cotidianului ZIUA de Constanța.
„Strălucitor cap de afiş, vedetă a filmului, personaj popular, «serial» al televiziunii, Amza Pellea, în teatru, a «demarat» mai puţin spectaculos, ani de-a rândul păstrându-se cu modestie în roluri de rezistenţă, de utilitate, de necesități repertoriale care trebuiau întotdeauna, repede şi bine acoperite.
Aducea, pe atunci, la începuturile carierei sale, fie la Craiova, fie în fostul «studio al actorului de film», precum a adus mai târziu la Teatrul de Comedie, în numeroasele piese româneşti şi străine, piese pe teme de actualitate - în care era întotdeauna distribuit (Secunda 581 Brigada I-a de cavalerie, O chestiune personală, Ultima generaţie, Prietena mea Pix, Mi se pare romantic, Şeful sectorului suflete, Nic-Nic, Croitorii cei mari din Valahia), - o umanitate caldă şi robustă, o vitalitate funciară, o simplitate tonifiantă, încredere «în cauză», în adevărul luptei cu care se identifica.
Prototip al «personajului pozitiv», Amza Pellea a evitat cu îndemînare schema, clişeul de comportament, a comutat livrescul şi uneori chiar insignifianţa unor partituri dramarturgice, îmbogăţindu-şi rolurile cu generozitatea-i artistică proprie, cu un umor sec, nelipsit din scenă, cu o înflăcărare mascată cu pudoare - sub aparenţa nonşalanţei.
Din marele repertoriu universal, Amza a avut parte de mai puține roluri, la «banchetul» marilor personaje, nu ştim de ce, el a fost mai rar invitat, deşi, aşa cum a demonstrat în Platonov, în acel neuitat Hamlet de
provincie, întruchipînd un erou plin de elanuri obosite, cu porniri vitale repede înăbuşite, la hotarul dintre dramă şi comedie, el poate juca cu superbă degajare, orice...
Acest excelent om de teatru s-a făcut cunoscut marelui public, prin film, pe peliculă împlinindu-şi personalitalea, aici relevîndu-şi faţete noi, iniţial nebănuite, fie în registrul comicului, fie în cel al tragicului. Interpret al unor personaje legendare, în Haiducii, Neamul Șoimăreştilor, creatorul unor figuri istorice epopeice ca Decebal, Mihai Viteazul, Amza Pellea a impus în mitologia filmului românesc eroul, întruchipând un vis de bărbăție şi vitejie, de dăruire și dreptate. Saltul în film şi în cariera sa artistică l-a realizat de curând, trecând de la aceste partituri, covîrşite de factologie şi epos, la rolul psihologic din drama contemporană. Personajul inginerului Petrescu din filmul «Puterea şi Adevărul» reprezintă o mare biruinţă a actorului dramatic Amza Pellea, repurtată asupra unei imagini arhetipale de film. Fineţea caracterizării, limpezimea expresiei, gravitatea jocului nuanţat, demonstrează ce strălucitor rezultat artistic a obţinut şcoala noastră de teatru prin acest elev a doi mari străluciţi profesori, neuitaţi artişti şi pedagogi, Mihai Popescu şi Alexandru Finţi, exponenţi a două stiluri diferite de joc, dar a căror sinteză o regăsim în creaţia lui Amza Pellea”.
Citește și:
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii