A proiectat cel mai lung pod din Europa Anghel Saligny, făuritorul Dobrogei moderne, comemorat la Constanţa (galerie foto)
A proiectat cel mai lung pod din Europa: Anghel Saligny, făuritorul Dobrogei moderne, comemorat la Constanţa
23 Jul, 2015 00:00
ZIUA de Constanta
3927
Marime text



Cel mai lung pod din Europa

Inaugurat pe 26 septembrie 1895, podul de la Cernavodă, proiectat şi construit de Anghel Saligny a fost, la vremea aceea, cel mai lung pod din Europa. Obiectivul a fost construit pentru a facilita legătura feroviară dintre Bucureşti şi Constanţa şi a fost inaugurat în prezenţa Regelui Carol I. Deloc întâmplător, se spune despre inginerul Saligny că a fost la fel de important pentru Dobrogea precum a fost Regele. Intrat în categoria monumentelor istorice, podul de la Cernavodă are o deschidere centrală de 190 de metri şi, de asemenea, alte patru deschideri de 140 de metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri. Aflat la 30 de metri peste nivelul apelor Dunării, podul proiectat de inginerul Saligny a fost testat, la momentul inaugurării sale, cu un convoi de 15 locomotive încărcate. 120 de ani mai târziu, istoricul Lavinia Gheorghe de la MINAC susţine că, „spre deosebire de podurile construite astăzi, podul lui Anghel Saligny va mai rezista câteva sute de ani”.
„Personalitate multiplă, un om de geniu”
Conceptul expoziţiei vernisate ieri la Muzeul de Istorie îi aparţine arhitectului Radu Cornescu, cel în opinia căruia numele lui Saligny este relevant pentru Dobrogea nu doar prin prisma podului de cale ferată, cât mai ales prin Portul Constanţa. „Portul Constanţa mi se pare de departe cea mai importantă lucrare a operei sale. Anghel Saligny a fost o personalitate multiplă, un om de geniu, ca inginer, care a făcut foarte multe pentru Constanţa”, iar din acest punct de vedere Cornescu a menţionat silozurile din Danele 17-18, construite de Saligny în Portul Constanţa, Cuibul Reginei, Farul Carol I, precum şi lărginea falezei Cazinoului din Constanţa.Evenimentul de ieri, la care au participat Gabriel Custurea, directorul MINAC, istoricul Lavinia Gheorghe, Virgil Coman, directorul Serviciului Judeţean Constanţa al Arhivelor Naţionale, Corina Apostoleanu, directorul Bibiliotecii Judeţene I. N. Roman şi arhitectul Radu Cornescu, dar şi zeci de cercetaşi juniori a fost unul dintre puţinele evenimente reuşite din Constanţa pentru realizarea căruia şi-au dat mâna mai multe instituţii de cultură.
Expoziţia „Anghel Saligny - făuritor al Dobrogei moderne. 120 de ani de la inaugurarea podului de la Cernavodă” reuneşte o serie de foto-documente privind realizările inginerului Anghel Saligny şi poate fi vizitată în sala „Vasile Canarache“ a Muzeului de Istorie.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii