Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
16:59 24 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Balerinii, expusi riscurilor accidentarilor fara despagubire

ro

15 Jan, 2008 00:00 1540 Marime text
1200337400.jpg

In cazul accidentelor care se petrec in sala de repetitii, balerinii prefera sa-si plateasca singuri tratamentul de recuperare, fara sa mai apeleze la legislatia care ar trebui sa ii protejeze

Ii vedem evoluand adesea pe scena. In ciuda efortului pe care il depun, zambesc ca intr-o poveste. Balerinii, in calitatea lor de actori, adesea stapani desavarsiti ai comunicarii nonverbale, atunci cand apar pe scena, in fata publicului renunta la sine pentru a se integra perfect in atmosfera de poveste pe care o cere regia spectacolului. Insa, performanta presupune asumarea unui risc. Si balerinul, la fel ca si sportivul de performanta se expune constient "riscului meseriei". Accidentele inerente acestei activitati nu ocolesc nici Compania de balet din cadrul Teatrului National de Opera si Balet Oleg Danovski. Insa, potrivit statisticii intocmite de Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM), in ultimii trei ani, la Teatrul Oleg Danovski nu a mai fost inregistrat niciun accident. Oficial, ultimul a fost inregistrat in 2005 si a survenit in timpul unei repetitii. Faptul ca unele accidente nu ajung in vreo evidenta centralizata reflecta o practica incetatenita in randul artistilor, care stiu ca nu prea au castig de cauza in fata unei comisii care nu e formata din specialisti. Dupa cum a confirmat directorul Companiei de Balet din cadrul Teatrului Oleg Danovski, Calin Hantiu, la repetitii se petrec accidente care duc balerinul in incapacitate temporara de a-si desfasura activitatea, insa, "Nimeni nu iti da asigurare la picioarele balerinilor". De cele mai multe ori balerinii prefera sa-si plateasca singuri consultul si tratamentul pentru a nu mai fi nevoiti sa treaca prin "suita de pasi" pe care o presupune legislatia, mai ales ca aceste tipuri de accidente specifice balerinilor nu sunt prevazute intr-o lege. Daca inregistrarea accidentului se face la Inspectoratul Teritorial de Munca, implementarea sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale este realizata de Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS), prin Compartimentele Accidente de Munca si Boli Profesionale care functioneaza in cadrul Caselor Judetene de Pensii. De obicei, artistii prefera sa-si ia un concediu medical si sa isi plateasca singuri terapia. Aceasta atitudine ar putea fi explicata daca artistul ar avea doar un contract de colaborare cu teatrul, desi, si in aceste conditii, legea 346/2002 instituie un sistem optional pentru liber profesionisti. Insa, potrivit directorului general al Teatrului National de Opera si Balet, Daniela Vladescu, toti balerinii din cadrul Companiei beneficiaza de contracte individuale de munca. Fiecare salariat cu contract individual de munca este asigurat prin efectul legii.

Accidentul de munca, greu de stabilit

Insa, fie ca nu isi cunosc drepturile, fie ca nu sunt dispusi sa se lupte cu morile de vant, cert este ca balerinii scot bani din propriul buzunar pentru a se recupera. Este insa bine de stiut ca Legea 346/2002 cu modificari si completari ulterioare, prin ordonantele de urgenta nr. 107/24.10.2003 si 129/09.12.2004, privind asigurarea pentru Accidente de Munca si Boli Profesionale prevede o serie de categorii de prestatii. Printre acestea se numara reabilitarea medicala (cheltuieli de spitalizare si recuperare) sau indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca. In cazul unui accident catalogat cu incapacitate temporara de munca, daca survin urgente medico-chirurgicale prima valoare a indemnizatiei reprezinta 100%, pentru ca, in cazul subacut, indemnizatia sa se reduca la 80%. In calculul indemnizatiei se ia in considerare media salariilor brute realizate in ultimele sase luni, anterioare manifestarii riscului. Insa, pentru a beneficia de prevederile legii, trebuie sa se stabileasca daca un caz este confirmat si inregistrat ca accident de munca. Conform Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 accidentul de munca inseamna vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin trei zile calendaristice, invaliditate sau deces. Daniela Vladescu, directorul general al Teatrului Oleg Danovski a spus ca exista anumite accidente care, desi survin in timpul activitatii nu pot fi imputate institutiei. "Exista cazuri in care organismul cedeaza. Sunt bolile si riscurile unei meserii. Daca un accident este provocat de o proasta organizare a scenei, de exemplu, atunci de vina este institutia" a spus Daniela Vladescu. Insa, chiar daca aceste accidente par sa fie insignifiante pentru ceilalti si adesea nu fac obiectul unei despagubiri din partea angajatorului, costurile durerii si ale suferintei pe care le aduce incapacitatea de a-si desfasura activitatea sunt imposibil de cifrat. Desi nu intotdeauna sunt inregistrate si catalogate ca atare, accidentele care au loc in sala de repetitii pot afecta serios activitatea companiei de balet in conditiile in care numarul redus al acesteia afecteaza deja structura spectacolelor.

Scris de: {autor}Mirela STINGA{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii